In mei 2009 ben ik begonnen met een serie van internationale workshops waarin ik aan it’ers vraag wat hun grootste uitdagingen zijn. Onlangs heb ik in een masters-programma aan de Solvay Brussels School een zevende workshop gehouden en mijn onderzoeksresultaten uitgebreid. Conclusie blijft dat de relatie tussen de business en it om verbetering vraagt.
De discussies in Brussel vat ik als volgt samen.
1. De relatie tussen de business en it is zorgelijk. Men begrijpt elkaar niet goed, wat leidt tot slechte benutting van het potentieel om met it waarde voor de business te creëren.
2. It-organisaties vinden het moeilijk om een balans te vinden tussen de behoefte van de business aan enerzijds betrouwbare en vrijwel continue beschikbare applicaties en anderzijds de noodzaak om aanpassingen in de functionaliteit aan te brengen om businessbewegingen bij te benen. Dit leidt vaak tot compromissen op het gebied van documentatie enzovoorts, wat op de langere termijn tot problemen leidt.
3. Vertegenwoordigers van internationale organisaties klagen over de moeite die het vergt om kostenvergelijkingen tussen verschillende landen te maken. Een land dat lagere eisen en verwachtingen heeft dan andere landen vergt minder inspanning om te bedienen en wordt vervolgens door de business als benchmark voor andere landen gehanteerd; it vindt het dan moeilijk om uit te leggen waardoor de kosten in andere landen logischerwijs hoger moeten zijn.
4. Men vindt het lastig om passende externe dienstverlening te contracteren en te managen; in de praktijk lijken de prestaties onder de maat te zijn.
5. De eerste ervaringen met cloud computing brengen twee zorgen op het gebied van gegevens met zich mee. Je moet opletten dat je geen eigendomsrechten verliest ten aanzien van gegevens die in andere landen worden opgeslagen. Daarnaast moet je maatregelen treffen dat je te zijner tijd in staat bent om de gegevens uit de gekozen cloudapplicatie terug kunt halen, dusdanig dat je die makkelijk in een andere applicatie kunt laden – dit is geen vanzelfsprekendheid.
De gemene deler uit mijn voorgaande onderzoeken is dat it-organisaties vooral moeite hebben met de relatie met de business, de onvolwassenheid van de business met betrekking tot hun verantwoordelijkheden (functioneel beheer) en de snelheid waarmee zij systemen moeten wijzigingen. De eerste twee van de vijf Brusselse bevindingen komen overeen met deze hoofdlijnen en de volgende drie punten duiden aanvullende zorgen.