KPN heeft met het binnenhalen van de opdracht voor de afhandeling van de 0800- en 0900-servicenummers van de overheidsbrede telecomaanbesteding OT2010 vooralsnog slechts één opdracht binnen weten te halen. Dat is een pleister op de wond, nadat het in eerste instantie gewonnen cluster Vaste Telefonie uiteindelijk toch naar Tele2 ging. Samen met 100 procent-dochter Newtel Essence neemt KPN dit cluster Inbound voor zijn rekening.
In september 2010 werd al bekend dat het programmabureau, dat verantwoordelijk is voor de gezamenlijke telecomaanbestedingen OT2010, het zogeheten cluster Inbound had gegund aan KPN. Bij Inbound gaat het om de afhandeling van ongeveer 21 miljoen gesprekken en 110 miljoen belminuten per jaar. De gesprekken komen binnen via telefoonnummers beginnend met de cijfers 08, 09 en 14.
Newtel Essence, specialist op het gebied van servicenummers binnen KPN, gaat deze dienstverlening verzorgen voor onder andere het ministerie van Algemene Zaken (Postbus 51), de Belastingdienst (Belastingtelefoon), De Nederlandsche Bank, het Kadaster, de Sociale Verzekeringsbank (SVB, uitkeringsinstantie van onder anderede AOW) en het Centraal Administratiekantoor (CAK).
Tele2
De gunning van de 0800- en 0900-servicenummers is een pleister op de wond van KPN. Eerder won het bedrijf de opdracht om vaste telefonie bij de overheid te doen, maar Tele2 spande een kort geding aan omdat KPN zich schuldig zou hebben gemaakt aan oneerlijke concurrentie. Tele2 won de zaak en dit onderdeel werd vervolgens aan dat bedrijf gegund. KPN maakt eventueel nog wel kans om het nieuw uitgeschreven cluster Telecom Integrator binnen te halen.
De aanbestedingen werden uitgevoerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken als onderdeel van het programma Overheidstelecommunicatie 2010 (OT2010). Ze moeten ervoor zorgen dat de overheid ook in de toekomst beschikt over goede telecommunicatiediensten.