De zakelijke markt schaft steeds vaker producten van Apple aan, zoals de Mac, iPhone en iPad. Ook in Nederland is de fabrikant samen met zijn resellers actief in de verkoop aan het bedrijfsleven. Ceo Steve Jobs spreekt van een 'iPad business momentum'.
De zakelijke markt heeft volgens Steve Jobs veel interesse in de Apple iPad, die de notebook vervangt of aanvult, zo meldt Channelinsider.com. De iPad of iPhone wordt gebruikt door diverse gebruikers, zoals managers, marketeers, doktoren, retailers en werknemers die tijdens hun studietijd al veel met Apple werkten.
Apple verkoopt zichzelf
Dat was tien jaar geleden wel even anders. Toen was Apple echt een merk voor liefhebbers of voor speciale afdelingen, zoals opmakers van bladen of reclamebureaus. Apple verkoopt zichzelf echter. Dat komt ook doordat werknemers vaker zelf een iPad of iPhone aanschaffen en deze meenemen naar hun werk. De apparatuur is licht en makkelijk om op reis mee te nemen. Daarnaast durven werknemers vaker te vragen om een Mac in plaats van een Windows-computer. Verder zijn Apple-computers eenvoudig te beheren en hebben ze minder last van virussen.
Door de interesse vanuit de zakelijke markt werkt Apple wereldwijd samen met system integrators, resellers en service providers. Die zorgen ervoor dat de Mac's in de it-infrastructuur passen en goed met Windows-systemen kunnen samenwerken. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de komst van cloud computing en desktopvirtualisatie.
iStyle
Apple verkoopt zijn producten aan diverse verticale marktsegmenten, ook in Nederland. In ziekenhuizen en de retail wordt de iPad bijvoorbeeld gebruikt voor het beheer van en de toegang tot medische of voorraadgegevens. In het Apple-magazine iStyle valt op te maken dat de fabrikant zijn producten actief bij het bedrijfsleven promoot.
Ik ben zo’n (voormalig) opmaker van bladen die tien jaar geleden al niet begreep waarom de Mac niet populairder was bij rest van de zakelijke gebruikers.
Ja, Apple heeft nogal aparte ideeën over wat er wel en niet in hun iApp Store mag. Als je fatsoenlijke garantie wil moet je bijbetalen en de hardware, zoals de harde schijf, kan net zo goed kapot als bij een andere fabrikant. Maar een computer met dezelfde specs kost bij de concurrentie vaak net zoveel.
Dat is ook allemaal totaal onbelangrijk in vergelijking met wat je er voor terug krijgt: Een betrouwbaar systeem waar je geen omkijken naar hebt. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit het systeem opnieuw moeten installeren omdat het te traag of beschadig was.
Ten tijde van het ‘I love you’ virus lag het reclamebureau waar ik werkte plat, behalve de afdeling die met Macs werkte, die merkte het pas toen andere computergebruikers niet meer terugmailden.
Zo hebben de apple fanboys hier even een highlight. De manier waarop Apple met klanten omgaat blijft echter ver beneden de maat, daar is internet vol van. Simpel voorbeeld, de batterij van de ipad, die kun (mag) je niet zelf vervangen.
Het blijft lastig om een discussie schoon en zonder niettes-welles spelletjes te houden. Dus aub geen flauwe vergelijkingen mbt het verwisselen van onderdelen ed. Want alles wat je op detailniveau noemt bij Apple kan ook (wel/niet) bij een ander merk.