De zakelijke markt schaft steeds vaker producten van Apple aan, zoals de Mac, iPhone en iPad. Ook in Nederland is de fabrikant samen met zijn resellers actief in de verkoop aan het bedrijfsleven. Ceo Steve Jobs spreekt van een 'iPad business momentum'.
De zakelijke markt heeft volgens Steve Jobs veel interesse in de Apple iPad, die de notebook vervangt of aanvult, zo meldt Channelinsider.com. De iPad of iPhone wordt gebruikt door diverse gebruikers, zoals managers, marketeers, doktoren, retailers en werknemers die tijdens hun studietijd al veel met Apple werkten.
Apple verkoopt zichzelf
Dat was tien jaar geleden wel even anders. Toen was Apple echt een merk voor liefhebbers of voor speciale afdelingen, zoals opmakers van bladen of reclamebureaus. Apple verkoopt zichzelf echter. Dat komt ook doordat werknemers vaker zelf een iPad of iPhone aanschaffen en deze meenemen naar hun werk. De apparatuur is licht en makkelijk om op reis mee te nemen. Daarnaast durven werknemers vaker te vragen om een Mac in plaats van een Windows-computer. Verder zijn Apple-computers eenvoudig te beheren en hebben ze minder last van virussen.
Door de interesse vanuit de zakelijke markt werkt Apple wereldwijd samen met system integrators, resellers en service providers. Die zorgen ervoor dat de Mac's in de it-infrastructuur passen en goed met Windows-systemen kunnen samenwerken. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de komst van cloud computing en desktopvirtualisatie.
iStyle
Apple verkoopt zijn producten aan diverse verticale marktsegmenten, ook in Nederland. In ziekenhuizen en de retail wordt de iPad bijvoorbeeld gebruikt voor het beheer van en de toegang tot medische of voorraadgegevens. In het Apple-magazine iStyle valt op te maken dat de fabrikant zijn producten actief bij het bedrijfsleven promoot.
Hmmmz, Apple verkoopt zijn spullen steeds vaker aan de markt. Maar dit heeft meer met de hype te maken dan een werkelijk goed product voor de zakelijke markt. Daar Apple nog steeds niet goed scoort op zijn customer support.
@alex
Volgens businessweek.com en theacsi.org scoort Apple hier juist heel hoog. Waarop baseer je je conclusie dat Apple nog steeds niet goed scoort op zijn customer support?
@Jur
Dezelfde reden als dit artikel van expert van computable, https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/mobility/3449273/1277034/zakelijke-ipad-vraagt-te-veel-beheer.html
@Alex: ik heb juist tegenovergestelde ervaringen: zeer goed. Waarop baseer je je negatief oordeel?
Sinds een jaar zelf de overstap gemaakt naar Apple en zeer tevreden. Licht ontwerp (eerlijk is eerlijk er is een ontwerp als je dat vergelijkt met de koelkasten van Windows OS notebooks), super intuitief en user friendly.
Ben best technisch “PC” onderlegt maar de tijd dat ik nachten aan het doorhalen was om weer een keer windows opnieuw te installeren zijn voorbij. De komst van OCS, dat doorborduurd op de aloude traditie van de office pakketten vind ik pas een hype waar we met zijn allen vanaf moeten stappen. Dat is puur gebaseerd op de instandhouding van het “oude werken”, alhoewel men anders laat geloven in de marketinguitingen. Dat het meer van mijn spaarcentjes geeist heeft is een feit maar ik vind het elke cent waard. stukje emotie in hetgeen wat je koopt is ook van belang, da’s net als met sportauto’s en die zijn ook sneller en mooier.
Mijn eerste computer was een Apple en ik ben altijd een zwakke plek voor dit merk blijven houden. Zakelijk heb ik een aantal keren overwogen om een Apple laptop aan te schaffen en iedere keer weer besloot ik dat niet te doen. Waarom? Omdat Apple’s service lang niet zo goed is als van de Dell’s en HP’s in deze markt. Voorbeeld: ik werk een hele week bij een klant op locatie en krijg problemen met mijn computer. Dell zorgt ervoor dat er de volgende ochtend een monteur staat die vervolgens mijn gehele moederbord vervangt. Bij Apple had ik mijn computer bij een Apple Center af moeten leveren en bij de telefoon gaan zitten wachten tot ik hem weer kan afhalen. Daarnaast had Radar laatst een uitzending over Apple waarbij de laatste weigerde te reageren, laat staan om zich in de uitzending te verdedigen. Dan heb je volgens mij niet je klant centraal staan en zie ik Apple voorlopig maar als leuk speelgoed. Jammer, want het merk verdient beter!
@RvO Helemaal mee eens. Service afhandeling is bepalend voor het B2B gebruik. Ik heb echter eenzelfde confrontatie met Dell gehad die maar bleven hameren over de foutcode voordat men iets kon betekenen. Een overleden laptop geeft helaas geen foutcode meer dus dat heb ik via lange adem en omwegen uiteindelijk wel opgelost. Het servicemodel zal in de nabije toekomst alleen maar geoptimaliseerd worden. Kwestie van tijd nu de zakelijke markt in steeds grotere mate ernaar vraagt. Op voorhand wordt geen duur servicecenter ingericht.
Mijn eerste computer in mei 1987 was een Apple SE en nu na ruim 23 jaar werk ik nog steeds met Apple computers, nu met Mac Pro desktop systemen.
In al die tijd weleens een klein probleempje gehad (in het begin vooral software matig), maar verder niks geen narigheid. Perfecte computers, zeer gebruiksvriendelijk, geen last van virussen, brengt 2de hands nog redelijk veel op. De systeemsoftware Mac OS X is fantastisch, kortom uiterst tevreden. De iPhone en iPad zijn handig in gebruik en veelzijdig. Apple service kan en moet zeker beter worden, vooral voor de zakelijke markt.
Apple heeft een relatief snelle update cyclus van hard en software binnen de afschrijf termijn waarbij je moet kiezen. Of niet mee gaan in de upgrades of extra kosten voor upgrades. Dat komt nog eens naast de relatief hoge aanschafprijs.
Overigens gebruik en beheer is geheel anders dan een gemiddelde MS wizard systeembeheerder gewend is.
Verwar ook niet een iPad (of andere) tables met een laptop want het zijn allemaal in principe op smartphone gebaseerde machines met een vergroot scherm. Stukken minder krachtig dan een laptop voor ongeveer 20% meer kosten.
Customer support en PCs? Laat me niet lachen. Het is het goedkoopst om een reserve machine te hebben liggen, en te virtualiseren of ‘m van de backup te installeren.