Leverancier van crm-software via het web Salesforce.com organiseert voor de achtste keer het gebruikers-, partners- en klantencongres Dreamforce. In congrescenter Moscone in San Francisco komen twintigduizend deelnemers bij elkaar die 325 sessies kunnen bezoeken. Het evenement vindt plaats tussen 6 en 9 december 2010. Computable doet de komende dagen verslag van het evenement dat inzicht geeft in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van crm en cloud compouting.
Het evenement gaat 7 december 2010 officieel van start met de openingstoespraak van Salesforce-directeur Marc Benioff. Aan die officiële opening ging op 6 december 2010 Cloudstock vooraf. Dat is een bijeenkomst van ongeveer drieduizend leden van ontwikkelaars-clubs van leveranciers als Adobe, Amazon Web Services, Box.net, Dropbox, eBay, Engine Yard, Google, Heroku, 10gen/MongoDB, OnLive, PayPal, ProgrammableWeb, SimpleGeo, Twilio, VMware en Yahoo. Die bedrijven staan ook de beursvloer van het evenement.
Tijdens het congres staan de producten van de organiserende leverancier centraal zoals Sales Cloud, Service Cloud Salesforse Chatter, Cloud2, Salesforce Chatter en het Force.com-platform. De leverancier heeft voor het evenement oud-president Bill Clinton als gastspreker uitgenodigd. Stevie Wonder treedt op.
Guerilla-marketing
Promotieteams van concurrerende leveranciers proberen dat feestje te verstoren. Microsoft, dat ook crm levert, meldde zich met een promotieteam dat voorbijgangers in de oren schreeuwt dat die leverancier goedkoper is. De concurrerende leverancier Sugar CRM stuurde een kerstkoor om voorbijgangers een reclameboodschap voor dat bedrijf toe te zingen.
Toeval of niet, er is ook een groot doek blijven hangen aan de zijkant van het congresgebouw waarop staat dat Oracle de nummer 1 crm-leverancier is. Oracle organiseerde in september 2010 op dezelfde locatie het congres Oracle Open World. Salesforce-directeur Marc Benioff werkte in het verleden voor Oracle maar Benioff en Oracle-ceo Ellison voeren graag openlijk discussies over begrippen als cloud computing en halen graag de strategie achter elkaars bedrijven onderuit.
Salesforce is ook niet vies van stevige campagnes. Het bedrijf maakt reclame voor zijn webdienst door het woord software in een verbodsbod af te beelden.
ABN Amro
Salesforce.com vierde in 2009 zijn tienjarige bestaan. In Nederland heeft het bedrijf organisaties als TNT, ABN Amro, ING en TomTom in het klantenbestand staan. Het bedrijf doet geen uitspraken over het aantal gebruikers in Nederland. Wereldwijd heeft de leverancier bijna negentigduizend klanten.