Twee thema’s strijden continu om voorrang als CRN praat met Wessel Graatsma, oprichter van Green Data Systems: duurzaamheid en cloud computing. Beide thema’s inspireerden Graatsma om het bedrijf op te richten en bepalen sinds de start in 2004 de strategie.
Graatsma werd bekend in het kanaal als eigenaar van TTP. Deze distributeur werd in 2001 overgenomen door Bell Micro. Drie jaar lang werkte Graatsma in loondienst voor zijn koper, in verschillende Europese functies. "Toen begon het ondernemersbloed weer te kriebelen. Ik wilde weer eigen baas zijn."
Juist door zijn werkzaamheden voor Bell Micro kwam Graatsma op het idee voor Green Data Systems. "Bell Micro deed voornamelijk in dozen. Door de tijd heen kreeg ik het idee ‘dat kost te veel’. Het kost te veel tijd, geld en energie om iedere klant apart zijn ict te verkopen. Die klant zou zich daar ook helemaal niet mee bezig moeten houden. Die heeft zijn core business waar al zijn aandacht naar toe zou moeten gaan. Door ict managed aan te bieden kom je tot een betere benutting van productiemiddelen, een lager energieverbruik en een verlaging van de kosten. Dat betekent dat je duurzaam bezig bent."
"Het idee waarmee ik dit bedrijf ben gestart, was van ict de vierde nutsvoorziening te maken. Nu wordt die term heel veel gebruikt, maar toen was dat nog helemaal niet het geval. Er zullen ongetwijfeld rond die tijd elders in de wereld ook mensen rondgelopen hebben met dat idee, maar ik kende ze niet. Ik ben zelf op het idee gekomen."
Tractie
"We boden in 2004 al managed diensten aan, om te beginnen op storage. Al snel zijn we gaan samenwerken met telecomproviders, die dankzij ons back-up- & restore-diensten konden aanbieden. De eerste jaren waren we echt aan het evangeliseren. We moesten veel moeite doen om ons punt duidelijk te maken. Sinds 2007 ondervinden we tractie in de markt. Eindgebruikers komen nu naar ons toe. Ze vragen ons om mee te denken over hun strategie. Het helpt ons enorm dat wat we aanbieden een naam gekregen heeft, cloud, en dat er heel veel aanbieders zijn die erover praten. Want die bewustwording van de klant hadden we nooit alleen voor elkaar gekregen."
Graatsma begon Green Data Systems in Almere, waar TTP eerder ook gevestigd was. Maar vanwege een aantrekkelijke subsidieregeling van de provincies Overijssel en Gelderland besloot hij het bedrijf te verhuizen naar Deventer. "Aan die investering waren voorwaarden verbonden. Die was bestemd voor innovatieve bedrijven. Dat verklaart onze drang om te innoveren. Hoewel, die drang heb ik uit mezelf ook al. Ik was bij onze start in 2004 al bezig met duurzaamheid; daar had toen nog niemand het over."
Laboratorium
Het innovatieve karakter van Green Data Systems komt onder meer tot uiting in de opening van een cloud-computing-laboratorium in oktober van dit jaar. Deze proefopstelling wordt ter beschikking gesteld aan alle partners van het bedrijf – resellers en leveranciers – die een testconfiguratie willen doen.
Het laboratorium is beveiligd met behulp van biometrie. Wie er in wil, moet zijn vinger in een klein blauw kastje naast de deur houden. Er wordt niet, zoals vaak het geval is bij dit soort systemen, gekeken naar de vingerafdruk, maar geluisterd naar de hartslag, die bij ieder mens een ander patroon volgt. Als Graatsma zijn gast een korte rondleiding wil geven, blijft de deur zelfs voor hem gesloten. "Ik denk dat er een test aan de gang is", legt hij uit, waarna hij een collega haalt die wel toegang heeft.
Het eerste wat opvalt in de serverruimte, is de aangename temperatuur. Door toepassing van nieuwe koeltechnieken kan lucht die op kamertemperatuur is snel teruggekoeld worden tot de gewenste koeltegraad. Het is dus niet meer nodig de hele ruimte op Elfstedentocht-temperatuur te houden.
Storm
Graatsma moet glimlachen om de vraag of het storm loopt met partners die gebruik willen maken van het laboratorium. "Ik vind dat een heel toepasselijke uitdrukking als je over wolken praat. Ja, er is veel belangstelling voor de ruimte. Dat is wel te verklaren. Zelfs fabrikanten hebben niet zo’n mooie testomgeving tot hun beschikking. Nou ja, ze hebben hem wel, maar om hem te gebruiken moet er meestal naar Amerika gevlogen worden. Wij hebben hier de nieuwste hardware gewoon staan en iedereen mag er gebruik van maken."
"Als je cloud computing op een sterke manier invult is het een kans, maar als je dat niet doet is het een bedreiging", betoogt Graatsma. "Wij helpen onze klanten om cloud te veranderen van een bedreiging in een kans. Cloud is een bedreiging voor mensen die vasthouden aan een traditionele, conservatieve, klassieke strategie. Je kunt heel succesvol zijn met dozen leveren – ik zal nooit de uitdrukking ‘dozen schuiven’ gebruiken – maar je weet dat je op termijn je portfolio moet aanpassen."
Trend
"Sommige mensen noemen cloud een hype. Wij zeggen: ‘het is een trend’, en die trend gaat niet meer over. Over tien jaar is de helft van de infrastructuren op een managed manier ingeregeld. Er zijn bedrijven die al hun data in de cloud zetten en er zijn er die een scheiding maken tussen operationele en strategische data. De operationele data mogen van hen best in de cloud terechtkomen, maar de strategische willen ze in huis houden. Soms heeft dat ook met wetgeving te maken."
Green Data Systems helpt bedrijven bij de keuze wat managed en wat intern bewaard kan blijven. Vaak gebeurt dat in samenwerking met partners. "Soms gaan we alleen naar een klant toe, maar vaak gaat er al in het eerste gesprek een reseller of een andere partner mee. We werken samen met resellers, system integrators en independent service providers. We zien hen als onze klanten. We gaan wel als strategisch adviseur naar eindgebruikers toe, maar de invulling van projecten laten we altijd over aan onze partners."
Luisteren
"Het is voor resellers heel belangrijk dat ze goed luisteren naar de eindgebruiker", adviseert Graatsma. "Zelf probeer ik ook geregeld naar klanten toe te gaan. Alleen op die manier kom je erachter in welke fase ze zitten. Uit de vragen die iemand stelt, kun je afleiden hoeveel kennis hij heeft. Soms moet je bijsturen. De visie van de klant is belangrijk, maar die moet wel op de juiste gegevens gebaseerd zijn."
Een ander advies dat Graatsma aan resellers geeft, is dat ze moeten samenwerken met andere partijen. "Iedereen heeft zijn eigen specialisatie. Het is onmogelijk om alles zelf te doen. Door partnerschappen kun je eenvoudiger een compleet portfolio aanbieden. Cloud is een volumespel. Hoe meer volume, des te beter je prijs en dus je concurrentiepositie."
Groenste datacenter
Green Data Systems geeft zelf het goede voorbeeld als het om intensieve samenwerking met andere partijen gaat. De distributeur participeert in het ECO2DC-project, dat in Steenwijk toewerkt naar de opening van het groenste datacenter van Europa. Na de zomer van 2011 zal dit datacenter in gebruik genomen worden. Green Data Systems is verantwoordelijk voor de inrichting van de ict-room, installatiebedrijf Unica voor de water- en elektriciteitsvoorziening en reseller Compello voegt kennis toe over Microsoft en virtualisatiesoftware. "We willen het groenste datacenter bouwen, met het minste energieverbruik en de laagste CO2-uitstoot", zegt Graatsma. Hij geeft toe dat het een spelletje met andere aanbieders is. "Maar we willen ook de groenste blijven. Daarom zoeken we samenwerking met innovatieve partijen. Zo hebben we al een relatie met de TH in Enschede."
Duurzaamheid is een belangrijk thema voor Graatsma sinds hij in 2004 begon na te denken over de eindigheid van energiebronnen. "Wij doen alleen zaken met leveranciers die binnen hun segment duurzamer zijn dan andere partijen. Dat zijn bijvoorbeeld CommVault, voor hun storage- en informatiemanagement, en Brocade, voor onder meer hun san- en lan-switches."
Hitachi
Het meest intensief werkt Green Data Systems samen met Hitachi. Begin dit jaar kondigden de twee een strategisch samenwerkingsverband aan, maar hun relatie gaat veel verder terug, tot 2005. "Hitachi is groener dan andere partijen en is een heel belangrijke partner voor ons om te verduurzamen. Ze zijn al vroeg begonnen met nadenken over duurzaamheid. Ik denk dat dat te danken is aan het feit dat ze van een eiland komen – Japan. Wie op een eiland woont, kent de beperkingen van grondstoffen en denkt goed na over hoe je daar efficiënt mee kunt omgaan. Kijk naar de auto-industrie: de grote slurpers komen uit Amerika, terwijl Japanse auto’s vaak klein zijn en een laag verbruik hebben."
Groen en duurzaam zijn is heel leuk, vindt Graatsma, maar door de jaren heen heeft hij gemerkt dat bedrijven daarin pas geïnteresseerd zijn als het hun efficiency verhoogt en kostenvoordelen met zich meebrengt. "Het mag zeker niet meer kosten dan een traditionele oplossing, maar dat doet het ook niet. Als je minder stroom gebruikt, bespaar je automatisch al veel geld."