Ict-bedrijven moeten zich komend jaar bezighouden met het terugwinnen van vertrouwen bij werknemers en sollicitanten. Dat stelt hr-manager Annelies Bos van ict-dienstverlener Ordina. Het imago van ict-werkgevers zou tijdens de economische crisis aanzienlijk gedaald zijn.
Volgens Bos komt dat vooral door bezuinigingen en ontslagrondes die de bedrijven hebben doorgevoerd. Ordina schrapte in december 2008 ongeveer driehonderd banen. 'Die ontslagronde speelt mij nog steeds parten bij de instroom van nieuwe medewerkers', zegt Bos. 'Ook hebben we te maken met extra concurrentie van mensen die als zelfstandig ondernemer zijn gaan werken.'
Vertrouwen terugwinnen
Volgens Bos doen werkgevers er daarom goed aan zich niet voortdurend te richten op wat er op de arbeidsmarkt gebeurt. 'We moeten er vooral voor gaan zorgen dat we vertrouwen terugwinnen', stelt ze. Hoe Ordina dat precies gaat aanpakken, wil Bos nog niet vertellen. Wel geeft de hr-manager aan dat de werkgever binnenkort met een uitgebreide mediacampagne start. Bos: 'Daarin gaan we echt met de billen bloot.'
Hoewel andere ict-dienstverleners zich wel kunnen vinden in het plan voor imagoverbetering, kunnen zij niet aangeven hoe ze dat willen doen. Hr-directeur sourcing van Getronics Mickey Spier vindt wel dat werkgevers niet moeten vergeten dat de hele ict-sector het de afgelopen jaren moeilijk had. 'Alle bedrijven hadden last van de crisis', zegt ze. 'Overal werden restricties ingevoerd, werden leaseregelingen aangepast of reiskostenvergoedingen verlaagd.'
Goed geheugen
Manager groei en ontplooiing Floor Hählen van dienstverlener Sogeti herkent dat. 'Bij ons zijn geen ontslagen gevallen, maar we hebben toch last van een imagoprobleem. Dat geldt voor alle bedrijven in de branche. We hebben wat goed te maken.'
Accenture hr-directeur Thomas Mulder vindt dat de imagoverbetering vooral een taak is voor ict-branchevereniging ICT~Office. Die vereniging komt in april 2011 met 'De week van de ICT' die meer werknemers moet verleiden tot een loopbaan in die branche.
Mulder zei eerder dat werknemers precies weten wat ze willen. 'Als ze het niet meer leuk vinden, zijn ze weg', aldus de hr-directeur. Een ict'er reageert op Computable.nl op die uitspraak onder de naam 'Marcel'. 'In het geval van Accenture heeft het toch echt met organisatiecultuur te maken. Bovendien hebben de meeste it'ers gelukkig een goed geheugen en weten we allemaal hoe ze met hun personeel omgaan in tijden van crisis en bezuinigingen.'
Toch mis ik hier een nuance, want de geïnterviewde bedrijven zijn enkel weer de grote IT partijen. Volgens mij is het toch al heel lang zo dat als je echt goed bent als IT’er dat je niet voor de grote clubs werkt, maar voor de kleinere / middelgrote clubs. Alleen de mensen wiens capaciteiten niet in de pas lopen met hun ego en gewenste salaris kiezen toch voor de grote acht (Accenture, Atos, Cap Gemini, Logica, Ordina, Getronics, IBM, Centric)?
De middelgrote partijen, familiebedrijven, etc, hebben ook niet zomaar mensen op straat gezet. De meeste zelfs helemaal niet. Dat geeft ook aan waar het fundamentele probleem zit en ook het imago probleem. Niet in de branche, maar bij de grote partijen wiens business model gewoon niet klopt. De vraag die ik me altijd stel is waarom er überhaupt nog mensen voor die clubs gaan werken?
Ik heb bij getronics gewerkt en ik moet toegeven dat je daar als een hond behandeld wordt. Zeker als je een helpdeskfunctie hebt.
Getronics is wel de laatste die mij mag opbellen voor een functie die bij hun openstaat.
Heb spijt dat ik in de ICT ben gaan werken. Om de haverklap weggereorganiseerd – met een zucht tegenwind eruit – of door faillisement werk kwijt. En dus ook geen behoorlijk pensioen op kunnen bouwen. De markt is behoorlijk verziekt door ondeskundige koppelbazen die op snel gewin uitzijn en maling hebben aan de mensen. Vacatures worden opgeklopt en bijvoorbeeld bij ING functies kom je alleen binnen als je er al gewerkt hebt, maakt niet uit hoe deskundig je bent. En maar klagen dat ze niet aan goede mensen kunnen komen – hoe zou dat nou komen? Nou ik zal ze helpen: MISMANAGEMENT.
@Bas ik ben het helemaal met je eens. De grotere ICT toko’s gaan het erg lastig krijgen, de goede ict’ers trappen niet voor de derde keer in deze prietpraat. Mooie campganes maar volgend jaar er weer allemaal uit donderen.
De echte ict’er werkt voor de kleinere / middelgrote toko’s waar creativiteit, persoonlijkheid, eerlijkheid en innovatie tot zijn recht komt.
Dat is ook de reden waarom de kleinere bedrijven veel marktaandeel afpakken van de grotere. Ook in het artikel is genoemd dat alle ICT bedrijven het zocht hebben gedaan. Nee hoor! Vooral de grote jongens… En die hebben het verbruid bij de echte techneuten.
@Bas,
Waarom er überhaupt nog mensen voor die clubs gaan werken?
Nou simpel, je werkt bij ‘de klant’ en die gaat de IT-afdeling outsourcen. Mooie verhalen in overvloed. En tegen de tijd dat je weet hoe de vork echt in de steel zit is er: dé crisis. En zit je vast bij zo’n k*t bedrijf.
@st grote bedrijven zitten niet te wachten op echte techneuten.
Echte techneuten hebben kennis en zien overal wel een misser en kunnen daar hun mond niet over houden.
Nee liever een frisse knul van 22 jaar met een MSCE diploma. die doet gewoon wat ehm gevraagd word veel gemakkelijker.
Voor mij mogen al die grote jongens onderuit gaan.
Wellicht dat klanten dan eens gaan inzien dat een ICT een specialistisch vak gebied is en dat vakmensen nu eenmaal niet voor het oprapen liggen.
Niet dat het wat uitmaakt want als we naar die stelling te werk zouden gaan zou het tekort onoverkomelijk worden.
Ik zit in de software tak en sluit me aan bij Ervaren IT’er.
De incompetentie van afdeling managers is bepalend.
Weggaan van talent en kennis voor deze mensen is eerder een mooi gelegenheid om weer te laten zien dat hij/zijn voor dit bedrijf een belangrijke factor is.
De directe baas, ook weer een manager, van deze manager zal hem niet bestraffen om dezelfde motieven voor zichzelf.
Een ervaren doener binnen een bedrijf heeft dan ook minimale behoefte aan een manager. Dus eruit met die gast denkt de manager.
Wij de techneuten uit nature vinden logisch, vooral bij kennis-werk software ontwikkeling, dat de opgedane ervaring waardevol en onmisbaar moet zijn.
Echter mijn ervaring is dat we in dit landje verder in een ik-de-manager moeras zinken.
Hoewel, paar weken geleden had ik iets gelezen over 10 procent opslag bij Google omdat ze hun mensen wilden behouden, wie weet.
Hoe Ordina met haar medewerkers omgaat daar lusten de honden geen brood van. Willekeur is troef en vanuit directieniveau worden de zwarte pieten bij het personeel neergelegd. To many chiefs and not enough indians to fuck. Als je nog op een iemand wraak wilt nemen moet je ‘m aanraden bij Ordina te gaan werken.
Deze reacties gaan inderdaad over de grote ICT-bedrijven en hun vertegenwoordiger ICT~Office, zoals o.a. Bas aangeeft. Die grote ICT-bedrijven krijgen weliswaar nog steeds de grote raamcontracten, maar ze hebben een alsmaar zwakkere, steeds wisselende invulling van hun bedrijfsmodel. Daardoor zitten de laatste vijf jaar de beste mensen bij de middelgrote bedrijven, of zijn ze als ZZP-er aan de slag gegaan.
De grote acht lijken nu meer en meer op uitzendbedrijven. Hun managers gedragen zich als onervaren intercedenten, mogen zich een half tot heel jaar leenheer zijn totdat ze op een ochtend gevraagd worden om hun kastje leeg te maken.
Dat was tot 10 jaar geleden heel anders. Toen zaten de meeste toppers bij de grote bedrijven en werden de goedkopere krachten ingehuurd bij kleinere bedrijven. De commercieel verantwoordelijk managers zaten vaak 5 jaar op een plek en schoven daarna door naar een volgende plek. Ze kende hun klant en hun mensen.
Misschien wordt het tijd voor de CEO’s om nog eens na te gaan waarom hun voorgangers 10-20 jaar geleden ook goed door de crises kwamen.
Voor ICT-ers heb ik het advies: mijdt de grote acht en kijk ook naar de grote werkgevers buiten de ICT. Die gaan weer ICT insourcen omdat het outsourcen bij de grote acht te weinig opgeleverd heeft. ICT wordt alleen leuker, en er zijn nog steeds interessante opdrachten. Alleen het vinden van goede werkgevers is nu wat lastig omdat velen van hen niet weten hoe om te gaan met de huidige onzekerheden.
Als ‘verkopen’ of ‘managen’ jouw ding is, dan moet je vooral bij zo’n bedrijf (die inmiddels inderdaad zijn verworden door dure inefficiente uitzendbureaus) solliciteren. .. Dat vinden ze daar heeeel belangrijk, vandaar dat ze er ook een overschot aan hebben.