Ict-bedrijven moeten zich komend jaar bezighouden met het terugwinnen van vertrouwen bij werknemers en sollicitanten. Dat stelt hr-manager Annelies Bos van ict-dienstverlener Ordina. Het imago van ict-werkgevers zou tijdens de economische crisis aanzienlijk gedaald zijn.
Volgens Bos komt dat vooral door bezuinigingen en ontslagrondes die de bedrijven hebben doorgevoerd. Ordina schrapte in december 2008 ongeveer driehonderd banen. 'Die ontslagronde speelt mij nog steeds parten bij de instroom van nieuwe medewerkers', zegt Bos. 'Ook hebben we te maken met extra concurrentie van mensen die als zelfstandig ondernemer zijn gaan werken.'
Vertrouwen terugwinnen
Volgens Bos doen werkgevers er daarom goed aan zich niet voortdurend te richten op wat er op de arbeidsmarkt gebeurt. 'We moeten er vooral voor gaan zorgen dat we vertrouwen terugwinnen', stelt ze. Hoe Ordina dat precies gaat aanpakken, wil Bos nog niet vertellen. Wel geeft de hr-manager aan dat de werkgever binnenkort met een uitgebreide mediacampagne start. Bos: 'Daarin gaan we echt met de billen bloot.'
Hoewel andere ict-dienstverleners zich wel kunnen vinden in het plan voor imagoverbetering, kunnen zij niet aangeven hoe ze dat willen doen. Hr-directeur sourcing van Getronics Mickey Spier vindt wel dat werkgevers niet moeten vergeten dat de hele ict-sector het de afgelopen jaren moeilijk had. 'Alle bedrijven hadden last van de crisis', zegt ze. 'Overal werden restricties ingevoerd, werden leaseregelingen aangepast of reiskostenvergoedingen verlaagd.'
Goed geheugen
Manager groei en ontplooiing Floor Hählen van dienstverlener Sogeti herkent dat. 'Bij ons zijn geen ontslagen gevallen, maar we hebben toch last van een imagoprobleem. Dat geldt voor alle bedrijven in de branche. We hebben wat goed te maken.'
Accenture hr-directeur Thomas Mulder vindt dat de imagoverbetering vooral een taak is voor ict-branchevereniging ICT~Office. Die vereniging komt in april 2011 met 'De week van de ICT' die meer werknemers moet verleiden tot een loopbaan in die branche.
Mulder zei eerder dat werknemers precies weten wat ze willen. 'Als ze het niet meer leuk vinden, zijn ze weg', aldus de hr-directeur. Een ict'er reageert op Computable.nl op die uitspraak onder de naam 'Marcel'. 'In het geval van Accenture heeft het toch echt met organisatiecultuur te maken. Bovendien hebben de meeste it'ers gelukkig een goed geheugen en weten we allemaal hoe ze met hun personeel omgaan in tijden van crisis en bezuinigingen.'
Weer wordt er naar een organisatie verwezen die het probleem zou moeten oplossen. Kijk eerst eens in eigen keuken en houd je aan je afspraken als je die met sollicitanten maakt, dan zou het imago al stukken verbeteren. Stel maar eens een fatsoenlijk seniorenbeleid op en houd je er aan dat zou zelfs imago verhogend werken.
Ik moet me volledig aansluiten met “Ervaren IT’er” dat de IT helaas in veel opzichten meer op een “tijdelijke projectenclub” lijkt dan op een solide organisatie in een solide branche.
Alles draait tegenwoordig zogenaamd om kosten-efficiency omdat men graag een klant of project wil binnenhalen.
Helaas kijkt men meestal niet naar de kosten-efficiency van het bedrijf, maar naar kosten-efficiency van de eigen afdeling of een specifiek potje ondanks dat dit vaak veel duurder uitvalt in het geheel voor het bedrijf.
Senioriteit en stabiliteit is van groot belang voor een langdurige relatie met klanten, maar ook voor een langdurige relatie met werknemers.
Grote bedrijven lijken niet in te zien dat werknemers geen “resources” zijn, maar de kern van hun bedrijf vormen.
De medewerkers die je ontslaat in Q1 zullen dus niet alleen niet geneigd zijn weer in dienst te komen in Q4, maar zullen helemaal niet terug willen komen en bij de concurrent gaan werken of voor zichzelf.
Persoon 1 kun je niet “zomaar” vervangen door persoon 2, het zijn geen 1-op-1 resources maar mensen !!!
Probeer iemand die al jaren in dienst is, met veel kennis van je bedrijf, producten, diensten en klanten maar eens te vervangen door een nieuwe, verse, net afgestudeerde persoon en al snel zal blijken die lang niet zo productief is, veel (dure) training nodig heeft en dat het zelfs dan nog jaren duurt voordat die net zo effectief is als de medewerker die je hebt laten gaan.
Massaal ontslag omdat het een paar maanden niet zo goed gaat is geen kostenbesparing, maar kapitaalvernietiging !
De ICT’ers zijn het beu om gezien te worden als een nummer of resources en uiteraard resulteert dat in een slecht imago voor de hele branche.
Ik geloof niet dat ICT~Office daar met een campagne verbetering in zal kunnen brengen.
Eigenlijk is het in de IT bedrijven hetzelfde als bij de andere grote bedrijven. Het management heeft een houdbaarheids datum van maximaal 1 1/2 jaar. Daarna vervangen die hap. De aandeelhouders moeten de hoogste opbrengst krijgen die er is, lange termijn planning is nooit langer als het lopende kwartaal.
Personeel is onhandig om te hebben want die kun je niet flexibel ontslaan en weer aannemen.
Kortom een duurzame relatie tussen de ICT-er en zijn werkgever zal er wel niet komen. Ook gezien alle minder fraaie ontslag wegen die er zijn belopen door verschillende bedrijven.
Creatief ontslaag heeft nu een boemerang effect, hoe zou dat komen? Gemiddelde ICT-er heeft voldoende geheugen om zich dat soort dingen te kunnen herinneren.
Peet
Klopt precies dit verhaal Die bedrijven moesten inderdaad maar weer eens wat doen voor de it’er.
En het is zo simpel:
Behandel mensen als mensen! Niet als stukken oud vuil/productiefactoren…
“Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet”
Wat een onzin, “vertrouwen terugwinnen” als er zich een volgende crisis voordoet vliegt het spek op de competenties evengoed bij de Ordina’s en Getronica’s van deze wereld uit. Ervaren consultants staan dan weer op straat terwijl de jonge specialisten (lees: goed verkoopbaar, of butsen in sales jargon) doorgaans blijven. Er zijn bedrijven in Nederland waar tijdens de crisis geen gedwongen ontslagen zijn voorgekomen. Daar is geanticipeerd op slechte tijden en daadkrachtig, doch sociaal verantwoord gesaneerd. Bedrijven zonder een duidelijke visie, missie en strategie handelen per definitie zo goed als reactief op tegenslagen (crises) van dit formaat en dat houd in: direct sturen op operationele kosten. Niet op korte termijn facturabele medewerkers kunnen met de antidepressiva op zak naar het CWI. Vertrouwen herwinnen moet niet het uitgangspunt zijn. Vertrouwen hebben en houden, wel!
Het zijn vooral de Amerikaanse bedrijven die relatief hard met hun werknemers omgaan en een onaangename cultuur van spreadsheet number management hebben geintroduceerd. In the old days, was je beter af bij de service providers, je liep een beetje meer risico, daar tegenover stond een hoger salaris, trainingen, etc. . .Tegenwoordig kan ik niet begrijpen waarom iemand nog bij een service provider zou gaan werken, je vliegt erbij het minst of geringste uit, er word niet meer in mensen geinvesteerd, mensen zijn allang geen asset meer, maar een liability. Ik zou iedereen die dus in de IT gaat werken, adviseren om bij de “klant” te gaan werken. . .
Na bij meerdere ICT-werkgevers gewerkt te hebben weet ik dat dit verhaal klopt.
Als een autoverkoper niets van auto’s weet dan kan die persoon beter een andere baan zoeken. Binnen de ICT branche kom ik accountmanagers tegen die niet weten wat ze verkopen. Misschien moet er maar eens nagedacht worden of IT’ers die er nu ontslagen worden niet andere functies binnen het bedrijf kunnen vervullen. Zo zorg je als bedrijf in ieder geval dat de kennis, die je later nodig kunt hebben, niet verdwijnt. Er is geen enkele HR-manager die vooruitdenkt over de gevolgen van het ontslaan van IT-personeel.
Wat is dit toch een mooie discussie. Echter als werknemer doen wij toch hetzelfde? Indien ik bij een andere werkgever 20% meer verdien voor hetzelfde werk, dezelfde werktijden hou en in de buurt van mijn huidige woonplaats, dan ga je toch in de meeste gevallen naar deze nieuwe werkgever?
En wat heb je aan een werkgever die failliet gaat? Dan is niet 20% ontslagen maar 100%. Daarom is mijn advies om te gaan werken voor bedrijven die goed met je omgaan als werknemer en voldoende marge maken om inderdaad een buffer op te bouwen voor de wat slechtere tijden.
Misschien toch eens kijken naar oudere werknemers? Ik ben 43, tot mijn 39ste werd ik wekelijks gebeld door headhunters, sinds 4 jaar is het volledig stil.