Ict-bedrijven moeten zich komend jaar bezighouden met het terugwinnen van vertrouwen bij werknemers en sollicitanten. Dat stelt hr-manager Annelies Bos van ict-dienstverlener Ordina. Het imago van ict-werkgevers zou tijdens de economische crisis aanzienlijk gedaald zijn.
Volgens Bos komt dat vooral door bezuinigingen en ontslagrondes die de bedrijven hebben doorgevoerd. Ordina schrapte in december 2008 ongeveer driehonderd banen. 'Die ontslagronde speelt mij nog steeds parten bij de instroom van nieuwe medewerkers', zegt Bos. 'Ook hebben we te maken met extra concurrentie van mensen die als zelfstandig ondernemer zijn gaan werken.'
Vertrouwen terugwinnen
Volgens Bos doen werkgevers er daarom goed aan zich niet voortdurend te richten op wat er op de arbeidsmarkt gebeurt. 'We moeten er vooral voor gaan zorgen dat we vertrouwen terugwinnen', stelt ze. Hoe Ordina dat precies gaat aanpakken, wil Bos nog niet vertellen. Wel geeft de hr-manager aan dat de werkgever binnenkort met een uitgebreide mediacampagne start. Bos: 'Daarin gaan we echt met de billen bloot.'
Hoewel andere ict-dienstverleners zich wel kunnen vinden in het plan voor imagoverbetering, kunnen zij niet aangeven hoe ze dat willen doen. Hr-directeur sourcing van Getronics Mickey Spier vindt wel dat werkgevers niet moeten vergeten dat de hele ict-sector het de afgelopen jaren moeilijk had. 'Alle bedrijven hadden last van de crisis', zegt ze. 'Overal werden restricties ingevoerd, werden leaseregelingen aangepast of reiskostenvergoedingen verlaagd.'
Goed geheugen
Manager groei en ontplooiing Floor Hählen van dienstverlener Sogeti herkent dat. 'Bij ons zijn geen ontslagen gevallen, maar we hebben toch last van een imagoprobleem. Dat geldt voor alle bedrijven in de branche. We hebben wat goed te maken.'
Accenture hr-directeur Thomas Mulder vindt dat de imagoverbetering vooral een taak is voor ict-branchevereniging ICT~Office. Die vereniging komt in april 2011 met 'De week van de ICT' die meer werknemers moet verleiden tot een loopbaan in die branche.
Mulder zei eerder dat werknemers precies weten wat ze willen. 'Als ze het niet meer leuk vinden, zijn ze weg', aldus de hr-directeur. Een ict'er reageert op Computable.nl op die uitspraak onder de naam 'Marcel'. 'In het geval van Accenture heeft het toch echt met organisatiecultuur te maken. Bovendien hebben de meeste it'ers gelukkig een goed geheugen en weten we allemaal hoe ze met hun personeel omgaan in tijden van crisis en bezuinigingen.'
Hr-directeur Thomas Mulder vindt dat de imagoverbetering vooral een taak is voor ict-branchevereniging ICT~Office. Die vereniging komt in april 2011 met ‘De week van de ICT’ die meer werknemers moet verleiden tot een loopbaan in die branche.
Misschien eerst de ICT mensen die thuis zitten aan het werk zetten? Kappen met onzin niveaus vragen. Ik ben al meerdere startersfuncties tegengekomen met Universitair afgestudeerd als minimum vereiste. En dan heb ik het niet over CEO functies…
Dacht even nieuws over onze (Sogeti) hr directeur te hebben gemist, maar Mickey Spier werkt bij Getronics ipv Sogeti..
Ik wil mij aansluiten bij de reactie van Irene. Verder vind ik dit een buitengewoon slecht artikel, tijdens het lezen is het voortdurend onduidelijk wie er nu wordt geciteerd. Voor welk bedrijf werkt bijvoorbeeld Hr-directeur Thomas Mulder?
Heleen, voortaan zorgvuldiger uitwerken voordat je het direct publiceert!!
In tegenstelling tot heel veel Branches buiten de ICT, hebben zij niet direct op een laten we zeggen botte Amerikaanse manier een (heel) groot gedeelte van het personeel direct ontslagen in de laatste crisis.
Met name het Klein bedrijf / familie bedrijven zijn hier zeer correct, en verantwoordelijk mee omgegaan en zullen er straks dan ook de vruchten van plukken. Immers geen enkele medewerker zit er op te wachten om in Q1 te worden onslagen om uiteindelijk in Q4 of nog later weer te worden aangenomen! Diegene die daar wel voor kiest zal zich prettiger voelen bij een Uitzendbureau.
Zowiezo heeft de ICT Branche met de bekende bedrijven die hier allemaal worden genoemd het imago van een Tijdelijke projectenclub met kosten plaatsen en Kostensoorten en niet van een lange termijn organisatie waar medewerkers uiteindelijk ook nog eens met pensioen gaan.
Niets ten nadele natuurlijk van onze Jongeren maar volgens mij hebben de klanten van de IT branche zo af en toe behoefte aan wat Senioriteit en diversiteit aangevuld met Stabiliteit!
Hoezo imago probleem?
Het imago is toch exact hoe het bedrijf is?
Oudere werknemers dumpen bij een kleine tegenslag en nieuwe werknemers aannemen die ergens anders zijn geschoold in de nu noodzakelijke vaardigheden.
Je hebt een imago probleem als het imago wat je hebt slechter is dan wat je doet.
Verbeter niet je imago maar hoe je met werknemers omgaat. Gebruik de crisistijd om de bankzitters om te scholen zodat als de markt weer aantrekt je weer vol aan de bak kunt.
Maar daar heb je visie voor nodig en geen boekhouders. Dus niet die bonussen uitkeren aan de top (in plaats van financiele buffers te creëren voor slechte tijden) als het goed gaat en mensen ontslaan als het slecht gaat.
Of ben ik een beetje te cynisch?
De diverse HR-managers kampten al met een geloofwaardigheids-probleem. Het word er niet beter op. Welke werkende ICT-er met twee of meer banen gelooft nog in de voorstelling van zaken zoals zij deze veelvuldig voorschetsen? Het imago-probleem is niet alleen bij hun bedrijf, hun functies en functioneren hebben evenzeer met een imago-probleem te kampen. Dhr. Mulder maakt dit nog erger door een ICT~Office erbij te betrekken een organisatie die overduidelijk zich niet bezig wenst te houden met 70% van de ICT-sector en puur gaat voor de belangen van haar eigen directe leden (het moet maar eens gezegd worden: de ICT uitzendbureau’s).
Ik denk dat momenteel iedereen zit met de vraag of je gaat voor het snelle geld/carriere, of voor een duurzame relatie. Lange termijn zat de IT industrie te kokketeren met het eerste, zowel bedrijven als werknemers. Inmiddels is wel duidelijk dat korte termijn winst meestal niet lange termijn zekerheid biedt en moet iedereen zich heroriënteren
Nou, Ervaren ICT’er, er zijn wel degelijk ICT bedrijven die mensen ontslagen hebben, en dan werd natuurlijk niet de crisis genoemd, maar één of andere drogreden. Het bedrijf waar ik werk had een aantal mensen ingehuurd, waarvan na een overname van mijn bedrijf, de contracten werden beëindigd. Deze mensen konden toen door hun eigen werkgever moeilijk weer ingezet worden, juist vanwege de crisis, en werden na een aantal maanden ontslagen.
Maar voor de rest ben ik wel met je eens. Veel bedrijven beseffen niet dat juist de ervaren ICT’er bij de klant rust kan brengen, omdat die al zoveel ervaring heeft, dat inwerken nauwelijks nodig is.
Helaas blijken werkgevers dat niet te beseffen, zeker gezien mijn eigen pogingen om aan een andere baan te komen. Afwijzen omdat je te weinig (!!!) ervaring zou hebben of dat men een dynamisch en energiek iemand zoekt (m.a.w. u bent te oud), ik maak ze steeds weer mee.
Rare jongens die HR managers… Er wordt wel makkelijk een conclusie getrokken voor de hele branche.
Feit is dat op de intermediar verkiezing van beste werkgever in 2010 Macaw (1e plek) en Caesar Groep (3e Plek) ijzersterk als ICT bedrijven performen. (Achmea heeft de 2e plek)
Dus verbeter de wereld, maar begin bij jezelf!
Terwijl er op het ene MTO na het andere MTO slecht gescoord wordt blijft Getronics de kop in het zand steken. Buiten wat mooie woorden lijkt medewerker tevredenheid geen rol van betekenis te spelen.
Op het moment zie ik de ene medewerker na de andere vetrekken het lijkt wel een uittocht.