Ict-bedrijven moeten zich komend jaar bezighouden met het terugwinnen van vertrouwen bij werknemers en sollicitanten. Dat stelt hr-manager Annelies Bos van ict-dienstverlener Ordina. Het imago van ict-werkgevers zou tijdens de economische crisis aanzienlijk gedaald zijn.
Volgens Bos komt dat vooral door bezuinigingen en ontslagrondes die de bedrijven hebben doorgevoerd. Ordina schrapte in december 2008 ongeveer driehonderd banen. 'Die ontslagronde speelt mij nog steeds parten bij de instroom van nieuwe medewerkers', zegt Bos. 'Ook hebben we te maken met extra concurrentie van mensen die als zelfstandig ondernemer zijn gaan werken.'
Vertrouwen terugwinnen
Volgens Bos doen werkgevers er daarom goed aan zich niet voortdurend te richten op wat er op de arbeidsmarkt gebeurt. 'We moeten er vooral voor gaan zorgen dat we vertrouwen terugwinnen', stelt ze. Hoe Ordina dat precies gaat aanpakken, wil Bos nog niet vertellen. Wel geeft de hr-manager aan dat de werkgever binnenkort met een uitgebreide mediacampagne start. Bos: 'Daarin gaan we echt met de billen bloot.'
Hoewel andere ict-dienstverleners zich wel kunnen vinden in het plan voor imagoverbetering, kunnen zij niet aangeven hoe ze dat willen doen. Hr-directeur sourcing van Getronics Mickey Spier vindt wel dat werkgevers niet moeten vergeten dat de hele ict-sector het de afgelopen jaren moeilijk had. 'Alle bedrijven hadden last van de crisis', zegt ze. 'Overal werden restricties ingevoerd, werden leaseregelingen aangepast of reiskostenvergoedingen verlaagd.'
Goed geheugen
Manager groei en ontplooiing Floor Hählen van dienstverlener Sogeti herkent dat. 'Bij ons zijn geen ontslagen gevallen, maar we hebben toch last van een imagoprobleem. Dat geldt voor alle bedrijven in de branche. We hebben wat goed te maken.'
Accenture hr-directeur Thomas Mulder vindt dat de imagoverbetering vooral een taak is voor ict-branchevereniging ICT~Office. Die vereniging komt in april 2011 met 'De week van de ICT' die meer werknemers moet verleiden tot een loopbaan in die branche.
Mulder zei eerder dat werknemers precies weten wat ze willen. 'Als ze het niet meer leuk vinden, zijn ze weg', aldus de hr-directeur. Een ict'er reageert op Computable.nl op die uitspraak onder de naam 'Marcel'. 'In het geval van Accenture heeft het toch echt met organisatiecultuur te maken. Bovendien hebben de meeste it'ers gelukkig een goed geheugen en weten we allemaal hoe ze met hun personeel omgaan in tijden van crisis en bezuinigingen.'
Mensen, laat je niet gek maken door al de mooie beloftes van de ICT bedrijven nu. Nu de pensioencrisis eraan komt beginnen bedrijven ineens toch wel erg zenuwachtig te worden en om zich heen te grijpen naar alle mogelijke middelen om hun imago op te poetsen.
Beste ICT bedrijven, ik geef jullie het volgende mee:
1) de ICT-er heeft een goed geheugen als het gaat om hoe jullie hem behandeld hebben de afgelopen 3 jaar.
2) diezelfde ICT-er zit niet te wachten om na zo behandeld te zijn nu door jullie met een fopspeen over imago afgescheept te worden.
3) de pensioencrisis komt eraan, en die komt hard, onafwendbaar en met de dag sneller dichterbij.
Als jullie die ICT-er weer in dienst willen nemen, zullen jullie met heel wat anders over de brug moeten komen dan met praatjes, loze beloftes en fopspenen. Het is nu tijd voor daden en inlossen van wat je beloofd hebt. Want over een jaar is het geen kwestie meer van “geen goed personeel kunnen vinden”, maar van “helemaal géén personeel meer kunnen vinden”.
En bedrijfsleven, voor het geval dat je dacht dat je dat wel op kunt lossen met buitenlandse werknemers, diverse onderzoeken hebben al aangetoond dat die de lading nauwelijks gaan trekken. Sterker nog, daarmee toon je jezelf een nog slechtere werkgever waar je vervolgens hard op wordt afgerekend.
Tien jaar geleden werden sollicitatiegesprekken in de showrooms gehouden. Tegenwoordig mag je je leaseauto inleveren omdat het te duur is.
Zekerheid is nu ver te zoeken en loon is ook niet alles. Dan maar een club waar je geen nummer bent en je makkelijker voldoening kan vinden.
@bas: ik ben, na jaren werken voor IT-bedrijven in het MKB, bewust gaan werken voor de grotere bedrijven. Bij de kleine IT-ers kon ik niet meer verder groeien, en zaten de klanten en opdrachten ook te veel in de MKB-sector. Ook heb ik te veel kleine IT-bedrijven zien omkiepen tijdens de inzakkende economie in bv. 2001 en 2008-2009. En ik was die “kruideniersmentaliteit” en “meewerkende directeur” meer dan zat.
Kleine bedrijven hebben voor- en nadelen, en grote bedrijven ook. Afhankelijk van wat je zoekt als werknemer kan de ene een betere keuze zijn dan de andere.
Bij ons zijn wel ontslagen gevallen met de smoes van de economische crisis achteraf blijkt dat helemaal geen sprake van die crisis was.
Dat de ict bedrijven toch last van een imagoprobleem hebben, is niks vreemd omdat ze liegen en bedriegen en vaak behandelen ze hun medewerkers slecht.
SNOEIEN om te GROEIEN is hun moto.
@Jan, ik heb eens tijdens een solicitatie een manager ongeloofelijk kwaad gekregen door mede te delen dat ik kwam voor een solicitatie en niet om een auto te kopen (dit was overigens niet in een showroom).
Verder…. wat heb ik het toch goed voor elkaar in het MKB
Ik ben heeeeel benieuwd hoe bloot de billen van Ordina zullen zijn….
Het grootste probleem van de grote IT bedrijven blijft dat ze (ondanks alle mooie offshoring/nearshoring/outsourcing/blended sourcing/SLA business models) nog altijd primair leveranciers zijn van specialisten. Volgens mij is detachering nog steeds drie kwart van de omzet.
Je naam in de markt wordt dan voor een belangrijk deel (overigens niet ten onrechte) bepaald door de mate waarin je de beste mensen kan binden. Ik ben het eens met de opmerking van ICT-er hierboven: ooit hadden de grote gerenommeerde bedrijven de beste consultants. Gaandeweg is de markt volwassen geworden, zijn de marges wat onder druk komen staan en toen openbaarde zich het probleem van de overheadkosten. Een klein specialistisch bedrijfje kan 1000 euro meer betalen voor een echte senior dan een van de grote jongens. Bovendien kan het kortere lijnen bieden en meer invloed op de richting van het bedrijf bij de consultant neerleggen. Gevolg is dat de toppers langzaam maar zeker steeds vaker zijn te vinden bij de kleine bedrijven (of, nog een stapje verder, voor zichzelf zijn begonnen). Klanten zijn ook iets volwassener dan 10 jaar geleden en die weten dat.
Interessant artikel van Heleen van Roon. Echter op pagina 3 van dezelfde Computable een artikeltje van Diederik Toet met resultaten van een onderzoek van weekblad Intermediair. Wat blijkt, ICT-bedrijven zijn populaire werkgevers!!!
Zo zie je maar weer, het is maar hoe je er naar kijkt en haal je informatie nooit uit 1 bron (of alleen je eigen ervaringen!).