Exact gaat op de schop. De leverancier richt de internationale organisatie anders in. De softwareleverancier moet minder productgestuurd en meer klantgericht worden en plannen voor de internationale uitbreiding van Exact Online gaan de ijskast in. Dat zijn de hoofdlijnen van nieuwe strategische plannen die ceo Martijn Janmaat doorvoert om het bedrijf op eigen kracht te laten groeien. Janmaat: ‘We laten ons te weinig leiden door de wensen van klanten.’
Janmaat baseerde zijn nieuwe strategie, zelf noemt hij het een strategische update, op de uitkomsten van de onderzoeken van twee externe adviesbureaus. De Boston Consultancy Group onderzocht de internationale organisatie en online activiteiten. Het adviesbureau VODW lichtte de Nederlandse organisatie door.
Naar aanleiding van de uitkomsten van die onderzoeken gaat het bedrijf, dat actief is in 36 landen, de internationale organisatie anders inrichten. De softwareleverancier versterkt de kantoren in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Er is becijferd dat in die landen de meeste mogelijkheden liggen voor autonome groei, omdat daar de hoofdkantoren van 80 procent van de internationale bedrijven gevestigd zijn. In die landen worden de verkoop- en marketingteams vergroot.
Gevolgen personeel
Die nieuwe strategie heeft gevolgen voor het personeel. De directeur van Exact verwacht dat er per saldo evenveel mensen in dienst blijven doordat het gaat om een verschuiving van functies. Hij zegt echter dat gedwongen ontslagen niet voorkomen kunnen worden.
Verder blijkt uit het verhaal van de ceo dat de plannen voor de internationale uitbreiding van Exact Online voorlopig de ijskast in gaan. Janmaat vertelt dat het boekhoudpakket, dat als webdienst wordt geleverd, gezien de investeringen te weinig oplevert. Het softwarebedrijf gaat het product eerst doorontwikkelen tot drie verschillende versies die op andere gebruikersgroepen zijn gericht. Daarna gaat het bedrijf weer op zoek naar klanten buiten de landsgrenzen van Nederland en België.
Klant centraal
Uit de onderzoeken komt verder naar voren dat andere leveranciers beter inspelen op markttrends. Janmaat: ‘Die klanten in verticale markten hebben in het verleden misschien te weinig aandacht gekregen.’ Het bedrijf gaat zich meer richten op specifieke software voor de maakindustrie (manufacturing), dienstverlening (professional services) en wholesale distribution (logistiek en distributie).
Voor 2011staat ook een release op het programma van een pakket dat is gebaseerd op een koppeling tussen functionaliteiten van de pakketten Globe en Synergy. De nieuwe strategie is 3 december 2010 aan analisten gepresenteerd.