Voor succesvolle brede uitrol van bedrijfskritische mobiele data applicaties voor het afhandelen van vluchten of verrichten van reparaties et cetera is, op een locatie als Schipol, een connectiviteitscomponent onmisbaar. Aangezien de beschikbare ' body of knowledge' deze component niet kent of het belang ervan over het hoofd ziet, constateert de it-architect deze lacune pas in de praktijk.
Vlak voordat ik begon aan dit artikel (Den Haag 1 dec 14:30 uur), merkte ik dat de door mijn werkgever beschikbaar gestelde BlackBerry alleen noodoproepen kon verrichten. Na enig zwerven door het menu geconstateerd dat het standaard netwerk niet meer beschikbaar was. De twee concurrenten waren overigens wel in de lucht. Gelukkig kon ik nog mail versturen en ontvangen via het lokale Wi-Fi-netwerk.
Een vreemd gevoel om mobiel slecht bereikbaar te zijn, overkomt mij (gelukkig) niet vaak. Van collega's die werkzaamheden op Schiphol moeten uitvoeren ontvang ik regelmatig klachten over het wegvallen van de dataverbinding waar hun mobiele applicaties gebruik van maken. Storings- en onderhoudsmonteurs die hun werkopdrachten via gprs of Wi-Fi afhandelen hebben hier last van. Zij moeten vaak gebruik maken van een spraakverbinding om succesvol hun werkzaamheden te kunnen verrichten.
Natuurlijk testen wij alle applicaties eerst uitgebreid voordat we ze beschikbaar stellen. Blijkbaar zien we iets over het hoofd. Tijdens gesprekken met collega it-architecten van sectorpartijen, bleek dat zij ook met dit soort verschijnselen geconfronteerd worden. We hebben de handen ineen geslagen en zijn op onderzoek gegaan. Wat blijkt, allerlei storingsbronnen, vaak in combinatie met een plaatselijk zwak netwerk, kunnen ervoor zorgen dat de mobiele pda (schokbestendige mobile handheld computers met een besturingssysteem van Microsoft) de verbinding met de backoffice kwijtraakt. De software op de pda raakt hierdoor zo van slag dat opnieuw aanloggen of in het ergste geval opnieuw installeren van de software noodzakelijk is.
Vooral nomadisch personeel (mensen die veel in beweging zijn en permanent verbinding nodig hebben om op de hoogte te blijven van de laatste stand, denk aan gate change of storingen aan rolpaden) is vaak niet te spreken over de stabiliteit. De helpdesk stelt vaak vast dat apparaten, die ingeleverd worden omdat ze het niet doen, na herstarten niets mankeren of pas na herinstallatie weer functioneren.
Wij constateren een lacune in de verbindingsketen. We hebben een connectiviteitslaag nodig tussen enerzijds de mobile middleware op de server en het netwerk en anderzijds op het mobiel apparaat voor de verbinding met het netwerk. Deze connectiviteitslaag moet ervoor zorgen dat de mobiele middleware op de server en de software op de pda samen blijven werken, ook als de verbinding gedurende korte tijd (variërend van enkele seconden tot 5 á 10 minuten) wegvalt. Aangezien we al flink geïnvesteerd hebben in mobiele toepassingen moet de connectiviteitslaag ook om kunnen gaan met een diversiteit aan mobiele applicaties. Een plus is het kunnen balanceren van verbindingen over WI-FI en gprs, dat wil zeggen in geval van wegvallen van de voorkeursverbinding (zeg Wi-Fi) naadloos kunnen overgaan op gprs tot Wi-Fi weer beschikbaar komt en vise versa.
Inmiddels hebben we een drietal oplossingen geïdentificeerd die mogelijk de connectiviteitsverstoringen kunnen verhelpen. Uit praktijktesten zal, in combinatie met de kosten die toepassing met zich meebrengt, moeten blijken welke het meest geschikt is.
Voor alle duidelijkheid: als de dataverbinding wegvalt, beschikken wij over verschillende (spraak) mogelijkheden om goede communicatie te garanderen. Om een betere en snellere samenwerking in de keten te kunnen realiseren is echter geautomatiseerd afhandelen van werkopdrachten (en bijhouden van de status) noodzakelijk. Mobiele datacommunicatie moet zorgen voor hogere beschikbaarheid en betere benutting van de kapitaalgoederen en daardoor bijdragen aan verlaging van de kosten en doorlooptijden. De it-architecten hebben in de praktijk vastgesteld dat een connectiviteitscomponent onmisbaar is om bedrijfskritische datacommunicatie op een locatie als Schiphol te kunnen garanderen. Nader onderzoek moet uitwijzen welke inrichting het best kan voorzien in de connectiviteitsbehoefte.
N.B.: Op Nova Architectura zal deze maand een toelichting verschijnen, die dieper op deze materie ingaat.