Tijdens hoog conjunctuur zijn bedrijven bereid om te investeren. Tijdens recessies worden alle middelen aangegrepen om voornamelijk op kosten te bezuinigen. Bezuinigen op ict is geen eenvoudige opgave en de term 'legacy' wordt regelmatig gebruikt om systemen te behouden waarvan men eigenlijk niet precies weet hoe deze werken of ontmanteld kunnen worden.
De huidige recessie maakt duidelijk dat financiële resources schaars zijn geworden en de komende jaren ook schaars zullen blijven. Deze ontwikkeling kan je zien als een nieuwe randvoorwaarde voor onder meer ict-projecten en exploitatie van ict-omgevingen. Met weinig of geen budget ict ontwikkelen en met steeds minder budget exploiteren zal de komende jaren voor veel ict-afdelingen de nieuwe norm worden.
Naast het kostenaspect van ict is de standaard vraag wat heeft een organisatie op het gebied van ict precies nodig heeft erg relevant in een periode van laag conjunctuur waarin vooral wordt nagedacht op welke vlakken het vooral minder zou kunnen.
Kern activiteiten
Eén van mijn klanten heeft recentelijk overleg gevoerd met zijn accountant over hoe zijn organisatie gezonder te maken. Het advies van de accountant was om de focus te leggen op de kernactiviteiten en alle initiatieven die feitelijk niets opleveren te stoppen of af te stoten.
Het bovengenoemde voorbeeld heeft een directe invloed op de ict-omgeving. Investeringen die gedaan zijn buiten de kernactiviteiten zijn nimmer rendabel geworden en worden bij de uitvoering van het advies in één klap vernietigd. Echter, voor een ondernemer is het focussen op uitsluitend kernactiviteiten geen goede strategie. Een ondernemer zal (en moet) altijd aan marktontwikkeling blijven doen en dus moeten investeren in initiatieven die wellicht nooit rendabel worden.
Bewustwording
Ict heeft het al zeer lange tijd moeilijk om de toegevoegde waarde aan te tonen. Ict-investeringen zijn vaak moeilijk te vertalen naar rendement. De huidige recessie noopt organisaties opnieuw goed na de denken waaraan een steeds schaarser wordende resource – geld – wordt besteed.
Met deze recessie nemen we definitief afscheid van 'ict oude stijl'. Het simpelweg starten van een project en er net zolang aan sleutelen tot het werkt is een scenario wat niet langer geaccepteerd zal worden.
Ict is niet meer weg te denken in de huidige wereld waar informatie een prominente rol heeft ingenomen. Het verstandig inzetten van ict wordt daarom gemeten op basis van noodzaak en rendement. De bewustwording van organisaties om ict daar in te zetten waar het noodzakelijk is en/of rendement oplevert integreren verder in de bedrijfsstrategie. Terug naar de basis is een noodzakelijke stap om opnieuw bewust te worden van het strategisch inzetten van ict.
Strategie
Veel organisaties hebben er al voor gekozen om een zogenaamd Demand-Supply model in te richten. Daardoor wordt de ict-strategie niet langer door de ict-afdeling bepaald en deze ontwikkeling is in lijn met de integratie van ict binnen de bedrijfsstrategie.
De ict-afdeling als 'supplier' wordt meer een dienstenaanbieder die goed kan inspringen op de actuele behoefte van de business. Hierbij is het op verzoek aan- en afschakelen van diensten tegen de juiste kosten één van de belangrijkste taken van de ict-afdeling geworden en draagt daarbij in actieve zin bij om ict betaalbaar te houden en defintief af te rekenen met legacy.