De gezamenlijke overheidsaanbesteding voor vaste telefonie is voorlopig gegund aan telecomaanbieder Tele2. De ambtenaren die over de telecomaanbesteding (OT2010) beslissen, passeren daarbij KPN. Dat bedrijf had de gunning in eerste instantie gewonnen, maar zag zijn kansen slinken nadat Tele2 met belastende informatie kwam. KPN tekent bezwaar aan tegen de herziening. Definitieve gunning vindt plaats na uitspraak van de rechter, op 24 december 2010.
Het cluster Vaste telefonie vormt een van de onderdelen die onder de noemer Overheidstelecom 2010 (OT2010) worden aanbesteed voor zo'n tweehonderd (semi-)overheidsinstellingen. Met de opdracht is een bedrag gemoeid van vijftien tot twintig miljoen euro per jaar, voor een termijn van zes jaar.
Eind augustus 2010 informeerde het programmabureau de marktpartijen die zich op de aanbestedingen hadden ingeschreven, over het voorgenomen gunningsbesluit. KPN won in eerste instantie het cluster Vaste telefonie. Kort na de bekendmaking ging Tele2 in beroep tegen de voorgenomen gunning aan KPN.
Belastende documenten
Tele2 heeft daarbij documenten overhandigd waaruit blijkt dat de wholesale-afdeling van KPN een kortingsactie op bepaalde inkooptarieven afsprak met de retailtak van het bedrijf, zonder dit tijdig te melden aan zijn concurrenten. Op deze manier kon KPN Retail de gunstige tarieven verwerken in de offerte voor OT2010. De andere partijen die inschreven op de aanbesteding, konden dit niet.
Telecomwaakhond Opta laakte de handelswijze van KPN en programmabureau OT2010 herzag de gunning en kende hem half november toe aan Tele2. KPN gaat hiertegen in beroep.
OT2010
De andere onderdelen van OT2010 zijn mobiele telefonie, end-user devices, inbounddiensten, sms-gateway (onderdeel van het cluster Mobiel) en telecomintegrator. Laatstgenoemde, waarin de telefooncentrales worden geregeld, werd pas kortgeleden aan het project toegevoegd.
Vodafone wint het onderdeel mobiele telefonie en verzorgt de komende zes jaar mobiele spraak- en datadiensten voor de deelnemende (semi-)overheden. Het Amstelveense BTC Teleconsult levert in die periode meer dan 43.000 mobiele apparaten en hun software en accessoires. KPN verzorgt de inbound-diensten, de afhandeling van circa 21 miljoen inkomende telefoongesprekken per jaar, zoals in klantcontactcentra. De sms-gatewaydiensten werden na een kort geding gegund aan het Utrechtse Clubmessage.
OT2010 was genomineerd voor de Computable Award 2010 voor het Ict-project van het Jaar bij de Overheid.
@TC en anderen, wij hebben toch ook leden in de europeese commissie die dat aan de kaak kunnen stellen ? en wij kunnen toch ook dezelfde methoden gebruiken ? Oke, dat werk naar buitenlandse maatschappijen gaat is niet leuk, maar ik denk niet dat het hier het platform is om dit aan de kaak te stellen. Onze marktpartijen zouden daarvoor beter moeten lobbyen bij de politiek, en niet klagen als een buitenlandse partij een deal wint.
@erwin, neem van mij aan dat dit ook gebeurd maar bij de Nederlandse overheid zitten te veel risicoloze papiervreeters. Geen lef in nationaal leiderschap en onderdanig zijn om het voorin de rij te kunnen roepen dat we zo netjes zijn. Ondertussen loopt kennis, kunde en vooral Euro’s het land uit. @James blijkbaar zelf geen telco en overheidskennis gezien je tekst. KPN heeft een gereguleerd portfolio en de prijzen mag niet van worden afgeweken. Bij een standaard aanbesteding gaat een partij 1cent onder de prijs zitten en je verliest een opdracht. Voorlopig heeft KPN 42 miljoen klanten wereldwijd (zie Telcom2.0 – Wireless) werkt je emotie beter dan je inteligentie? En waarom zou Nederland anders denken dan landen om ons heen? Mogen we geen trots hebben voor onze Nationale bedrijven of willen we alleen in oranje uitdossen bij voetbal.
Ik lees een hoop waarheden in bovenstaande reakties. Natuurlijk is Nederland het braafste jongetje van de klas en zou het mooi zijn als Nederlandse bedrijven meer opdrachten krijgen. Waarom zouden wij ons wel aan de regels houden als dat in het buitenland niet gebeurd? Maar KPN heeft inderdaad wel enorme steken laten vallen door er maar vanuit te gaan dat die opdracht wel bij hun terecht zou komen en daarbij ook nog de zaak op z’n doorzichtige manier proberen te flessen. Is op z’n zachts gezegd amateuristisch. En kijk nu eens wat de gevolgen zijn…