Ingram Micro is van plan in 2011 een aantal cloud-diensten uit te rollen in Europa. De distributeur wil zo resellers helpen en opleiden die van plan zijn gehoste diensten aan eindgebruikers te gaan aanbieden. Dit meldt Vincenzo Baggio, Ingram Micro´s senior vice present vendor management and business development, in het Britse it-vakblad Microcope.
Per 1 januari 2011 wordt Jason Beal hiervoor verantwoordelijk, die nu senior director is van Ingram Micro´s divisie software and services value. Hij gaat in 2011 voor de distributeur een cloud-programma voor de Europese markt uitrollen, aldus Microscope.
Greg Spierkel, ceo van Ingram Micro, verwacht een grote rol voor resellers bij de verkoop van SaaS- en cloud-diensten. Hij zei eerder tegen CRN Nederland: ‘Ik denk dat resellers de meeste van deze hosted-oplossingen moeten verkopen. Microsoft gaat echt niet zelf bij een kapperszaak langs om zijn software te verkopen, dat moet een reseller doen. Dat geldt zelfs voor Salesforce.com, dat misschien wel direct verkocht wordt, maar vaak wordt geïmplementeerd door een system integrator. De reseller smelt alle componenten samen tot totale oplossingen.’
Hierbij is ook een rol voor distributeurs weggelegd, aldus Spierkel. ‘We werken met partijen zoals RackSpace, Google en Amazon.com, en later rollen we dat uit naar Europa. In Noord-Amerika is de verkoop van hosted-oplossingen volop aan de gang, vooral in de B2C. Het gaat hierbij om eenvoudige oplossingen. De B2B-markt heeft echter behoefte aan completere oplossingen, die geïntegreerd moeten worden. De reseller speelt hierbij een belangrijke rol. Bedrijven hebben behoefte aan een intermediair die tussen de leverancier en het bedrijf in staat.’
MarketCap analisten zien m.b.t. Cloud Computing nauwelijks een rol weggelegd voor de distributeur. Men kan producten (software licenties) distribueren, maar een dienst van Google distribueren is gewoon het toevoegen van een onnodige schakel. Wanneer bijvoorbeeld Google haar Cloud diensten goed zou inrichten, dan kunnen Cloud reseller of Virtual Cloud Providers dit het best rechtstreeks bij Google afnemen. Een distributeur voegt hier geen waarde toe, anders dan vertraging van het traject en extra marge voor een tussenstation.
Persoonlijk ben ik het hier gedeeltelijk mee eens. Denk dat het voor ons als reseller het makkelijk is om diverse cloud diensten via 1 partij af te nemen wat het dan administratief inzichtelijker maakt. Maar denk inderdaad dat de distributeur goed naar zijn business model moet kijken om te zien hoe ze hiermee om zullen gaan.