HP verliest marktaandeel in de verkoop van pc’s via zijn distributeurs. Dat komt mede door de komst van meer netbooksspelers, zoals Asus en Samsung. Dit meldt marktonderzoeksbureau Context in de Britse CRN.
In het derde kwartaal van 2010 waren zeven leveranciers goed voor 80 procent van de omzet die distributeurs maakten. Begin 2008 waren er nog maar vijf leveranciers die dat deden. HP was toen zeer dominant in het distributiekanaal. Het had in het eerste kwartaal van 2008 43,9 procent marktaandeel bij Britse en Europese distributeurs.
In het derde kwartaal van 2010 is het aandeel van HP gezakt naar 32,6 procent. Asus heeft 7,4 en Samsung heeft 4,4 procent marktaandeel. Ook Apple en Lenovo pakten marktaandeel.
De distributeurs die Context volgt zagen hun pc-omzet in het derde kwartaal van 2010 met 22,2 procent stijgen naar 2,52 miljard Britse pond. 34 procent van alle verscheepte pc’s ging toen via distributeurs. Dat is meer dan de 29,9 procent van een jaar geleden.
De gemiddelde verkoopprijs was redelijk stabiel en steeg met 4,6 procent naar 399 Britse pond. Dat was toe te schrijven aan nieuwe notebooks met Intel’s new iCore-technologie, tekorten in de componentenmarkt en de zwakke euro. Dat leidde tot een prijsstijgingen.