Telecombedrijf KPN heeft zijn concurrenten benadeeld door een verlaging van de inkooptarieven te laat te melden. Daardoor konden de andere leveranciers de lagere tarieven niet verrekenen in hun offerte voor het telecomaanbestedingsproject OT2010 van de overheid. Dat meldt telecomwaakhond Opta, naar aanleiding van een klacht die Tele2 in september 2010 indiende. Doordat de overtreding kort nadien is beëindigd, wijst Opta de klacht af. Tele2 en KPN gaan in beroep.
Na onderzoek heeft de telecomautoriteit geconstateerd dat de wholesale-afdeling van KPN op 27 juli 2010 een kortingsactie op bepaalde inkooptarieven bekendmaakte aan de retailtak van het bedrijf. Volgens wettelijke bepalingen had de aanbieder deze korting direct moeten melden aan externe afnemers.
Dit gebeurde echter pas op 30 juli om 11 uur, een uur voordat de inschrijftermijn voor overheidsaanbestedingsproject OT2010 sloot. De volledige informatie en voorwaarden maakte KPN pas op 24 september bekend aan zijn afnemers, die vaak ook concurrerende producten aanbieden.
Gunstigste offerte
Doordat de concurrenten niet tijdig op de hoogte waren van de lagere tarieven, kon KPN Retail de gunstigste offerte voor het cluster Vaste Telefonie van OT2010 opstellen. De inschrijving daarvoor sloot namelijk al op 30 juli. Met de overheidsaanbesteding voor vastetelefoniediensten is een bedrag gemoeid van vijftien tot twintig miljoen euro over zes jaar.
Kort na de gunning van het cluster Vaste Telefonie aan KPN tekende Tele2 beroep aan bij het programmabureau OT2010 en diende het een handhavingsverzoek in bij Opta. Het programmabureau beslist binnenkort of de gunning wordt herzien.
OT2010
OT2010 is het gezamenlijke aanbestedingsproject voor telecomdiensten bij de (semi-)overheid, waaraan ruim tweehonderd instellingen deelnemen. In totaal worden vijf onderdelen aanbesteed: mobiele telefonie, mobiele apparaten (EUD: end-user devices), inbound-diensten (klantcontactcentra), vaste telefonie en sms-gateway (onderdeel van het cluster mobiele telefonie).