De ict'er ontvangt een bovengemiddeld salaris, kopte de Computable vorige week. Hoewel een grote groep mensen is gevraagd, blijft het onderzoek zo betrouwbaar als een CV van een PVV-Tweede Kamerlid. Mensen liegen namelijk standaard over twee zaken: hun salaris en hun seksleven. Dit is ook onderzocht, maar hoe dat weet bijna niemand.
Ik snap mensen die liegen over een hoger salaris nooit. Je kunt bij de Lidl heus niet meer in je winkelkarretje stoppen. Je bankpasje liegt niet. Zelf lieg ik ook altijd over mijn salaris. Ik vertel altijd dat het veel lager is. Dat levert namelijk veel meer voordelen op. Je hoeft minder belasting te betalen, komt in aanmerking voor veel meer vergoedingen en subsidies en als ik de werkelijke hoogte van mijn salaris aan mijn vrouw zou vertellen, zou ze nooit meer stoppen met winkelen.
Maar de hoogte van het salaris is eigenlijk helemaal niet zo interessant. Is de ict'er zijn geld waard, vind ik een veel interessanter vraag. Verdient de ict'er zoveel omdat hij minstens zoveel oplevert of verdient hij of zij zoveel omdat er gewoon een tekort aan ict'ers is?
Politie
Als ik de berichten de afgelopen periode lees, dan vrees ik het laatste. Ik bedoel, hoeveel hebben ict'ers verdiend aan BVH, het systeem van de politie wat nu al 42,5 miljoen euro heeft gekost en waar je amper een verdachte in kunt registreren? Geen wonder dat de boetes omhoog moeten.
Maar ik gun u, hardwerkende ict'er, natuurlijk uw hoge salaris. U heeft het verdiend. Geniet er maar lekker van. Maar sta er niet van te kijken dat u er binnenkort een paar collega's bij krijgt die iets minder dan u verdienen, die u iets minder goed verstaat en waar u tegen gaat zeggen: kun je je niet een beetje aanpassen!? Waarbij u als antwoord zult krijgen: prima, als jij je salaris een beetje aanpast.
Wat je krijgt, wat je verdient, wat je zou moeten krijgen en wat je zou moeten verdienen.
Dat zijn 4 verschillende dingen.
Zelf heb ik ervaren dat de mensen die het meest ruis veroorzaken vaak het meeste kosten, dus ik zou zeggen, minder ruis! 🙂
Ik zit nu 24 jaar in de ICT, en ik geloof niet dat ICT’ers nog steeds bovenmatig verdienen. Ja er zijn altijd uitzonderingen, specialisten die hun geld waard zijn. Maar die help je in elke branche. Het is gewoon niet meer zo als in de jaren 70 en 80. Ja, in die tijd verdienden ICT-ers veel meer dan in andere branches, reden rond in lease-auto’s van de zaak etc etc
De laatste annecdote van het artikel vind ik grappig. Ik werk nu in Maleisie en India bij een ICT bedrijf met 60.000 (!) man personeel. Daar zitten goede ICT’ers met 5 jaar ervaring in SAP en die verdienen zo’n 600-800 Euro per maand. Een SAP topper met 15-20 jaar ervaring verdient niet meer dan 2000 Euro per maand. Deze mensen worden overal ter wereld bij klanten weggezet. Ze leveren goed werk, en zijn veel goedkoper dan hun westerse concurrenten.
Inderdaad, dit is ook het vooruitzicht voor Nederland.
@Stephan: Mijn praktijkervaring met persooneel uit verre landen is toch wat anders. Technisch zijn ze vaak wel goed maar je hebt om een of andere reden toch 2-5 mensen nodig voor hetzelfde werk… Communicatie & efficiency zit toch op een ander niveau. Aansturing gaat ook meestal via locaal persoon en dat moet ook betaald worden.
Echte ICT-ers (die hands-on ervaring hebben en technisch zijn) worden volgens mij helemaal niet bovengemiddeld betaald; dat is eerder bij management het geval. Types waarvan het belangrijkste gereedschap een spreadsheet en tekstverwerker zijn de hoofdverdachten 😉
Dan denk ik aan de volgende quote:
“If you pay peanuts, you get monkeys”
Misschien is een hoger salaris helemaal niet verkeerd, mits in de juiste verhoudingen.
Zolang de ‘grote jongens’ in de markt irrelevante en ‘over the top’ eisen blijven stellen maar geen gelijkwaardig salaris willen aanbieden, om vervolgens niet vrij of onvoldoende te investeren in deze medewerkers is het een kwestie van tijd tot een andere groep het vacuüm opvult…
Ach ja de geschiedenis herhaalt zich. Nederlanders waren altijd al goed in slavernij . . . .
Eens met Marcel. Het werk van de technisch specialist is naar India gegaan. Dat betekent dan dat de technisch specialist nu de coordinatie moet doen. Of beter nog, de technisch specialist is niet meer nodig, we laten de coordinatie over aan de (veel duurdere) manager. Waar een klusje eerder in een dag was gedaan kost het nu een week om het allemaal afgestemd te krijgen. Is er nog niks gedaan behalve uren vergaderen en telefoneren. Ja, de daadwerkelijke uitvoering kan dan goedkoper zijn in uurloon, als er dan meer mensen langer mee bezig zijn is het onder de streep toch een stuk duurder.
Je moet alles wel in het juiste perspectief zien want ook de menden in India en dergelijke verdienen eebn top salaris. Immers dat soort bedragen zijn voor ons niet extreem hoog maar voor daar wel. De kosten van levensonderhoud liggen daar een behoorlijk stuk lager. Uiteindelijk gaat het er toch ook om wat je met dat geld kunt doen en voor 2000 euro in de maand kan je hier echt heel veel minder doen dan in bijvoorbeeld India.
Saillant detail is dat wij net een deel van een Indiase partij overgenomen hebben (development en 3e lijn support) omdat we dit met locale resources onder de streep dus toch echt goedkoper kunnen. Ben het dan ook helemaal met Marcel eens. Cultuurverschil en afstand is blijkbaar toch te groot om de grote outsourcing belofte waar te maken…
De waarde van een service wordt bepaalt door de markt. Ook al worden auto’s goedkoper gemaakt in het oostblok, dat betekend niet dat we met zijn allen trabanten rijden…