Check Point-directeur René Oskam sprak een jaar geleden de verwachting uit dat de beveiligingsspecialist een dominante speler zou worden in de markt voor netwerk- en endpoint-security. Enkele maanden later vertrok Oskam alweer bij Check Point. Arthur van Uden, die door het vertrek van Oskam voor de derde keer country manager van het bedrijf werd, is ‘er vast van overtuigd’ dat Check Point inmiddels de dominante speler is die Oskam voor ogen had.
Het succes van Check Point is volgens Arthur van Uden te danken aan het feit dat het bedrijf vasthoudt aan de koers die het in 1993 uitgezet heeft. "Veel concurrenten zwalken wat heen en weer. Wij denken: schoenmaker blijf bij je leest. Wij richten ons enkel en alleen op security en zijn bijvoorbeeld inmiddels al toe aan onze vijfde generatie firewall." Financiële resultaten op lokaal niveau geeft Check Point als beursgenoteerde onderneming niet vrij. Van Uden zegt echter dat ze niet veel afwijken van de wereldwijde kwartaalcijfers van het bedrijf. De omzet van het derde kwartaal was volgens de site van het bedrijf dit jaar 17 procent hoger dan die van het derde kwartaal van 2009.
Oskam gaf een jaar geleden te kennen zowel met bestaande als nieuwe partners te willen groeien. Volgens Van Uden lukt dit prima. "De bestaande partners hebben de uitbreidingen in ons portfolio snel geadopteerd. En over het aantal nieuwe partners ben ik ook tevreden. Het leuke is dat we nu in contact komen met resellers die voorheen niets met ons hadden. Zo bereiken we met onze oplossingen voor de virtuele omgeving bijvoorbeeld gespecialiseerde storage-resellers. Het gaat zo goed dat we de afgelopen maanden nieuw personeel konden inhuren. We hebben er twee man bij gekregen voor de Nederlandse markt, en eentje die zich op België richt."
Het enige minpuntje dat Van Uden kan verzinnen is dat er iets minder grote virtualisatie-projecten ‘binnengehaald’ zijn dan hij verwachtte. "We zijn samen met onze partners met een aantal grote projecten bezig, bijvoorbeeld voor groene datacenters. We zijn de enige security-leverancier die naadloos aansluit op VMware. Maar bij zulke projecten heb je te maken met enorm lange proofs of concept. Je bent echt ettelijke maanden verder voordat je zelfs maar een eerste stap kunt zetten. Ik geloof niet dat dat komt doordat bedrijven huiverig zijn om te virtualiseren, maar ze testen langer dan bij traditionele trajecten. Ik had gehoopt dat dat wat sneller zou gaan."
Niet onderscheidend
Een reseller die liever anoniem wil blijven rekent onder meer grote zorginstellingen tot zijn klanten. Hij zegt de end point-producten van Check Point sinds een jaar of twee reactief te verkopen. "We kijken altijd wat het beste bij onze klant past. Producttechnisch vind ik Check Point niet spectaculair beter dan de concurrentie. Dat alles centraal beheerd kan worden is een mooie feature; klanten willen steeds vaker besparen op hun systeembeheer. Maar omdat er voor centraal beheer ook andere (software)oplossingen zijn, onderscheidt dat je niet van de rest."
Bastiaan Bakker, business development manager bij Motiv, ziet de mogelijkheden tot centraal managen van de end point-oplossingen wel als een belangrijk verkoopargument voor Check Point. "Je hoeft er geen extra oplossing meer voor te zoeken en bovendien kun je dezelfde security policy aanhouden als op de gateway." De vraag of Check Point een dominante speler is, vindt Bakker lastig te beantwoorden. "Hoe meet je dat? Ik zie wel dat Check Point marktaandeel afsnoept van concurrenten. En ik zie nog meer groeimarkten voor het bedrijf. Ook op het gebied van encryptie kan het een van de grootste spelers worden."