De ict- en telecomreseller probeert zich nog (te) vaak als totaalleverancier te presenteren. Onder het motto “Wij zijn de specialist, laat ons het maar regelen!”, worden klanten over de streep getrokken, hoewel resellers meestal toch gespecialiseerd zijn in één bepaald gebied.
Gezien de technologische ontwikkelingen en daarmee ook de wensen en verwachtingen van klanten, is een dergelijke opstelling niet altijd meer aan te raden. Toch zoeken zeker klanten uit het mkb het liefst een wat kleinere partner die alles voor zijn rekening neemt. Dus zit je als reseller met een dilemma: je kunt zelf niet alles verzorgen, maar de klant vraagt daar wel om. Gelukkig is daar een oplossing voor: samenwerken.
Zorg ervoor dat je je klant optimaal kunt bedienen op jouw specifieke gebied en zoek voor de overige onderdelen een goede partner. De ontwikkeling van cloud computing sluit daar mooi op aan. Je kunt nu vrij eenvoudig allerlei essentiële businessfunctionaliteit direct vanuit de cloud aanbieden. E-mail, crm, financiële administratie, het is allemaal via internet beschikbaar, vaak tegen veel gunstigere voorwaarden dan bij ‘in-house’-oplossingen. De truc is dan om jouw oplossing in eigen beheer aan te bieden en de overige onderdelen van de automatisering bij een cloud-partner vandaan te halen. Uiteraard wel allemaal onder jouw eindregie.
Om klanten te overtuigen van de voordelen van een dergelijke opzet, zijn er tal van goede voorbeelden te vinden die vooral mkb’ers zullen aanspreken. Ip-telefonie, bijvoorbeeld. Toekomstgericht, af te nemen als hosted dienst via internet, een geringe investering en geen complexiteit. Koppel een ip-telefoniesysteem aan jouw crm-oplossing en je hebt een slimme combinatie van online en on-premise oplossingen. Daarmee bied je mkb-ondernemingen een prima propositie, die niet alleen precies aansluit op de specifieke wensen van de klant, maar die ook prima omzetkansen biedt.
Vergeet daarbij niet dat infrastructuur steeds belangrijker wordt. Een voorwaarde is dan ook dat de internetverbinding in staat moet zijn om al dit soort dataverkeer probleemloos af te handelen. Niet alleen voor de toepassingen die er nu zijn, maar zeker ook voor toekomstige doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan videoconferencing en videotelefonie, die de nodige eisen stellen aan de kwaliteit en de bandbreedte van de verbinding. Adsl en andere koperen verbindingen hebben zo langzamerhand hun grenzen bereikt en worden daarmee steeds minder aantrekkelijk voor zakelijke ip-diensten. Glasvezel biedt wat dat betreft uitstekende toekomstperspectieven en is op steeds meer locaties in ons land direct beschikbaar.
Hans Messemaker
sales & marketing director Eurofiber