Microsoft heeft een nieuw type overeenkomst voor distributeurs ontwikkeld, een zogeheten value added distributor (vad)-contract. Deze overeenkomst is nu gesloten met de distributeurs TD Azlan en Copaco. De bedoeling is de verkoop en acceptatie van Microsoft oplossingen en producten via value added resellers (var’s) aan middelgrote bedrijven aanmerkelijk te versnellen. TD Azlan en Copaco zullen per 1 januari klaar zijn om hun var’s intensief te ondersteunen bij de verkoop en implementatie van Microsoft-oplossingen bij hun klanten.
De nieuwe value added distributor-overeenkomst moet de adoptie van Microsoft-oplossingen versnellen op het gebied van virtualisatie, security en unified communications door organisaties met 50 tot 250 werkplekken. Op deze drie terreinen verwacht Microsoft in de komende jaren een substantiële groei. Copaco heeft zich gekwalificeerd voor virtualisatie en security; TD Azlan voor virtualisatie en unified communications. Resellers kunnen bij deze distributeurs per 1 januari rekenen op een uitgebreid ondersteuningsprogramma op het gebied van verkoop, marketing, trainingen en implementaties rondom de drie genoemde oplossingen. Hierdoor kan de fabrikant op een schaalbare manier zijn value added reseller (var)-kanaal uitbreiden, activeren en accelereren, daarbij gebruikmakend van de kennis, expertise en programma’s van de distributeur(s).
Het vad-programma is een van de speerpunten van Microsoft voor de komende jaren. TD Azlan en Copaco hebben aangetoond de kennis, expertise, potentie en wil te hebben om hun huidige en potentiële resellers te ondersteunen met het in de markt zetten van deze oplossingen. Pieter Burghouts, manager mkb, distributeurs en resellers van Microsoft Nederland: "Door deze overeenkomst kunnen de distributeurs hun resellers veel intensiever en gerichter ondersteunen bij de verkoop, marketing, opleiding en uitvoering van projecten. Wij kunnen zelf deze mate van ondersteuning in deze omvang niet bieden."
Peter Hoekstra, directeur TD Azlan Benelux: "Tech Data voert het Microsoft portfolio al sinds jaar en dag, maar we krijgen nu de kans om aan de bestaande licentie- en verkoopexpertise ook de technische, marketing en pre-sales ondersteuning toe te voegen. Op deze manier krijgt de reseller de gewenste ondersteuning op maat vanuit één organisatie. Het concept rondom Microsoft virtualisatie en unified communications biedt grote kansen voor de it-markt in het algemeen en voor ons in het bijzonder. Wij zien een duidelijke behoefte aan deze oplossingen in de markt. Juist daarom passen deze productlijnen prima binnen ons portfolio. Met onze ervaring helpen wij het resellerkanaal bij de positionering van de technisch hoogwaardige Microsoft-oplossingen bij eindgebruikers."
"Vanuit de markt komt steeds vaker de vraag naar meer diepgang in it-oplossingen. Met de vad-contracten vult Microsoft deze behoefte in. Wij zijn blij met de erkenning van de twee vad-schappen security en virtualisatie. Dit geeft een extra dimensie aan ons Microsoft-portfolio en geeft tevens invulling aan onze doelstelling om resellers te helpen naar een nog hoger platform te komen", aldus Iwan Kuijpers, algemeen directeur van Copaco Nederland.