De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) brengt de uitvoering van het digitaal klantdossier (DKD) structureel onder bij Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING). Daarmee de VNG dat beheer en ontwikkeling van het DKD structureel zijn geborgd.
Het DKD is een reeks ict-applicaties die het mogelijk maakt om cliëntgegevens elektronisch uit te wisselen tussen de verschillende partijen in de keten van werk en inkomen. King gaat verschillende onderdelen beheren en verder ontwikkelen. Het gaat hierbij om digitale formulieren, intakemodules, antwoordgenerator, signalenservice, uitwisselingsmechanisme, antwoord voor werkpleinen en financiering.
1,35 miljoen euro
Er wordt in totaal 1,35 miljoen euro beschikbaar gemaakt om het digitaal klantdossier verder te ontwikkelen en om alle Nederlandse gemeente er mee te laten werken. Het geld komt uit het gemeentefonds en het geld gaat naar de VNG, die als opdrachtgever optreedt naar King.
Het DKD is in 2006 door het Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP) ingevoerd om de dienstverlening van gemeenten te verbeteren en om de e-overheid te realiseren. Voordelen zijn dat burgers hun gegevens slechts eenmaal hoeven aan te leveren en gemeentemedewerkers de gegevens maar één keer hoeven in te voeren. Doordat alle gegevens bij elkaar staan, kunnen de medewerkers betere diensten verlenen. Tot slot is het eenvoudiger te handhaven doordat er een overzicht van alle gegevens is.
Een mooie gelegenheid om het DKD breder in te gaan zetten, zie mijn redactionele bijdrage voor Computable d.d. 15 oktober 2010:
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/overheid/3564064/1277202/digitaal-klantdossier-ook-inzetten-in-awbzzorgdomein.html
DKD is niet door het NUP ingevoerd, het bestond al langer. Wel was het als voorbeeldproject afgelopen jaar onderdeel van het NUP.