Om te besparen moeten alle telefoons van de gemeente Amsterdam over op VoiP. Dit is onderdeel van een plan om één standaard basispakket ict per werkplek in te richten, zoals uiteengezet wordt in het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil.
Het plan is om 'de huidige telefoonlijnen en telefoons, van analoog naar digitaal om te zetten, uiteindelijk op één telefooncentrale.' De gemeente hoopt hiermee een besparing te realiseren. De Amsterdamse ict 'moet goedkoper, door bijvoorbeeld telefonie te digitaliseren en niet meer losse lijnen te huren.'
De invoering van VoIP 'loopt vooruit op de invoering van de rest van de basis ict', zo meldt het rapport.
Basispakket ict
Andere onderdelen van het basispakket ict zijn het inrichten van standaardwerkplekken voor elke ambtenaar, het vernieuwen van datanetwerken en het sluiten van lokale datacenters.
Ook deze maatregelen moeten op termijn tot besparingen leiden. Critici vrezen echter dat de voorgenomen centralisatie en standaardisatie van systemen er voor gaat zorgen dat de invoering van open source software de komende vier jaar weinig kans zal maken.
Open Amsterdams Peil
Dit voorjaar maakte Amsterdam bekend 100 miljoen euro te willen investeren om de 'versnipperde' ict-infrastructuur te standardiseren en centraliseren. Volgens het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil wordt de komende vier jaar in totaal 94 miljoen euro geïnvesteerd bovenop het reguliere jaarbudget van 130 miljoen. De hoop is dat daardoor vanaf 2014 jaarlijks 21 miljoen euro per jaar kan worden bespaard op ict. De rekenkamer van Amsterdam maakte dit voorjaar bekend de onderbouwing voor die besparing onvoldoende te vinden.
Het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil, dat handelt over de begrotingsjaren 2010 tot en met 2014, werd op woensdag 17 november 2010 goedgekeurd door burgemeester en wethouders van Amsterdam. De Amsterdamse gemeenteraad debatteert op 1 december 2010 over het voorstel.
Hoeveel kost de migratie tov de huidige kosten?
Het is ook een interessante vraag of als ze gaan VoIPen of ze dan ook via SIP bereikbaar worden. Of dat VoIP alleen een intern dingetje is. De telefoonkosten gaan ze natuurlijk never-nooit uit een migratie krijgen, daarvoor is de infrastructuur te duur. VoIPen is leuk, maar als trunk naar een legacy centrale 😉
Ik roep “mislukt IP telefonie project bij de overheid kost miljoenen extra” als artikelkop volgend jaar 🙂
Uiteraard kan er op deze manier veel bespaard worden, zeker wanneer er meteen gekozen wordt voor een hosted voip oplossing. Er is dan geen investering in centrale nodig en het traject is dan in no-time terugverdiend.
Ik zou er graag aan meewerken!
aantal “endpoints” reduceren. Dan schiet het een stuk harder op met die bezuinigingen;)
Er wordt geschreven dat de gemeente hoopt hiermee een besparing te realiseren???
In het ergste geval is het dus valse “hoop” en wordt er geen besparing gerealiseerd maar een enorme investering.
Ik mag er vanuit gaan dat dit vooraf goed in kaart is gebracht/berekend door deskundige en ervaren Telecom- en ICT-consultants. Uit mijn ervaring spreek ik, dat vele clienten een werkelijke kloppende ROI in het midden laten met de nodige gevolgen.