Het onderhoud van acht Amsterdamse gemeentelijke diensten is zo achterstallig, dat de continuïteit en veiligheid wordt bedreigd. Dat bleek dit voorjaar nog, toen driehonderd ambtenaren meerdere keren enkele dagen niet konden werken, omdat het netwerk uitviel door verouderde apparatuur. Dat staat in het het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil.
De storing vond plaats bij het van het Ontwikkelingsbedrijf van de Gemeente Amsterdam. Die dienst is onder meer verantwoordelijk voor het bouwrijp maken van gemeentelijke grond, het in erfpacht uitgeven daarvan en het beheer van onroerend goed.
De gemeente wil 22,3 miljoen reserveren voor de vervanging van verouderde apparatuur. Dat is dringend nodig 'om de bedrijfscontinuïteit te borgen', zo blijkt uit het rapport. 'Systemen dreigen uit te vallen door verouderde apparatuur en zijn niet meer beschermd tegen calamiteiten. Gedacht moet worden aan apparatuur die de technische afschrijvingstermijn heeft overschreden en daardoor onverwacht en frequent uitvalt.'
Bezuinigingen Servicehuis ICT
De problemen spelen in ieder geval bij de volgende gemeentelijke diensten: Belastingen, Wonen, Werk en Inkomen, Persoonsgegevens, Advies en beheer, Maatschappelijke Ontwikkeling, Bestuur, Zorg en Samenleven, het Facilitair Bedrijf Amsterdam en het genoemde Ontwikkelingsbedrijf.
Van deze diensten werd de ict-infrastructuur vanaf januari 2007 samengevoegd binnen het Servicehuis ICT. 'De acht ict-infrastructuren zijn bij elkaar geplaatst, maar er was geen budget om deze acht te migreren naar één gemeenschappelijke infrastructuur', zo meldt het rapport. 'Uitgaande van de veronderstelde synergiewinst' was namelijk 'een structurele bezuining doorgevoerd'. 'Daardoor werden vervangingsinvesteringen zo lang mogelijk uitgesteld. Hierdoor is achterstallig onderhoud opgelopen.'
Claudia de Andrade-de Wit
Bij de overige diensten en stadsdelen zijn er volgens het rapport in de periode 2007 tot 2009 geen bezuinigingen geweest op de operationele budgetten. De gemeente sluit echter niet uit dat er ook op andere plekken sprake is van achterstallig onderhoud. 'In een later stadium' wordt hiervan een inventarisatie uitgevoerd', aldus het rapport.
Chief information officer Claudia de Andrade-de Wit van Gemeente Amsterdam vertelde eerder dat ze hoopt dat over een paar jaar de hoofdstedelijke ict onder controle is. Dat zei ze toen ze de Computable Award voor CIO van het jaar in ontvangst nam.
Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil
Dit voorjaar maakte Amsterdam bekend 100 miljoen euro te willen investeren om de 'versnipperde' ict-infrastructuur te standardiseren en centraliseren. Volgens het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil wordt de komende vier jaar in totaal 94 miljoen euro geïnvesteerd bovenop het reguliere jaarbudget van 130 miljoen. De hoop is dat daardoor vanaf 2014 jaarlijks 21 miljoen euro per jaar kan worden bespaard op ict. De rekenkamer van Amsterdam maakte dit voorjaar bekend de onderbouwing voor die besparing onvoldoende te vinden.
Het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil, dat handelt over de begrotingsjaren 2010 tot en met 2014, werd op woensdag 17 november goedgekeurd door burgemeester en wethouders (B&W) van Amsterdam. De Amsterdamse gemeenteraad debatteert op 1 december over het voorstel.
Bij het samenvoegen van verschillende infrastructuren en beheerorganisaties moet je altijd eerst extra investeren in organisatie, opleidingen, hard- en software. Pas daarna kan je de vruchten plukken, tenminste als je het goed bedacht en uitgevoerd hebt. Dat kan elke professionele beheerder, projectleider of consultant je vertellen en die zijn geraadpleegd. Ondanks dat negenduizend euro per jaar per ambtenaar wordt uitgegeven, blijkt na drie jaar de infrastructuur er deels slechter op geworden te zijn.
Dus wat is hier misgegaan? De Rekenkamer zegt in haar rapport van juni 2010 dat de structurele besparing (van 21 miljoen per jaar) door de Dienst ICT niet goed onderbouwd is en dat op basis van de aangeleverde gegevens niet te beoordelen is of de geplande besparingen realistisch zijn. Er was dus geen goede businesscase/plan!
Misschien is de Computable Award voor CIO van het jaar net te vroeg naar Amsterdam gegaan. De plannen van Claudia de Andrade-de Wit kunnen goed zijn, maar alleen de resultaten tellen.
“Dus wat is hier misgegaan?”
Teveel kosten die verdampen door managers en andere overhead wiens belangrijkste taak is hun eigen kosten te verantwoorden.
En te weinig bestedingen aan hardware/software en handen-die-het-uitendelijke-werk-moeten-doen?
Niet het servicehuis ICT is het probleem, maar de bezuinigingen op het servicehuis waardoor er niet kon worden geïntegreerd en een verkeerde prioriteitenstelling door de gebruikers.
Zo zie je maar iedere organisatie krijgt de automatisering die het verdiend.
@Computable Hoe kan iemand vorig jaar CIO van het jaar zijn en nu met deze problemen kampen? Computable moet de volgende keer beter zijn huiswerk doen.