Sinds een jaar heeft Jeanine van der Vlist de leiding bij netwerkleverancier Alcatel-Lucent Nederland. De redactie van Computable en CRN sprak met haar over hoe ze het bedrijf aantrof, wat ze sindsdien heeft bereikt en hoe de marktomstandigheden zijn. ‘De ict-markt loopt tien jaar voor op de telecommarkt.’
U bent nu een jaar ceo van Alcatel-Lucent Nederland. Wat viel op toen u er binnenkwam?
Het cultuurverschil tussen Lucent Technologies en Alcatel verdwijnt maar langzaam. Voor buitenstaanders is het nog altijd merkbaar. Dat na de fusie in 2005 zowel het Alcatel-pand in Rijswijk als de Lucent-locatie in Hilversum behouden bleven, heeft niet bijgedragen aan een gezamenlijke bedrijfscultuur.
Medewerkers van Franse organisaties zijn vaak hiërarchisch en traditioneel ingesteld, terwijl in Noord-Amerikaanse bedrijven juist zelfstandigheid en ondernemerschap belangrijk is. Om het cultuurverschil te slechten voegen we de twee vestigingen in de tweede helft van 2012 samen op één locatie. We hebben al een shortlist van locaties.
Met de komst van Ben Verwaayen, eind 2008, is veel gewerkt aan de gezamenlijke bedrijfscultuur. Hij is een echte visionair die de transformatie in gang heeft gezet. Hij vindt dat medewerkers meer als ondernemers moeten denken. We stimuleren eigen initiatief meer dan voorheen. We hebben ook meer ‘Silicon Valley IT Nerds’ om nieuwe dingen te bedenken en te bouwen. De transitie was een goede stap die ons geen windeieren legt. Ons imago en de omzet varen er wel bij.
Wat heeft u het afgelopen jaar bereikt?
De transformatie van onze organisatie is inmiddels een eind gevorderd. We zijn er nog niet, maar we zijn wel een eind op weg. Alcatel-Lucent was voorheen een naar binnen gericht bedrijf. Alles werd eerst zelf uitgezocht voordat we naar klanten gingen. Nu zijn we veel meer op pad. Zelf heb ik het afgelopen jaar een kleine negentig bezoeken gebracht aan zo’n vijftig executives. Daarvan waren er 35 nieuwe contacten.
We hadden veel personeel op network operations en inkoop. Er was bij de klanten te weinig contact met de verantwoordelijken voor consumentenverkoop, zakelijke verkoop en ict. Ik heb daarom veel aandacht besteed aan de salesorganisatie. Er zijn de afgelopen tijd veel nieuwe mensen aangenomen. Dat betaalt zich nu uit. Voor het eerst in tien jaar groeit onze omzet, zowel in Nederland als op groepsniveau. En dat ondanks de recessie.
Veel daarvan is te danken aan onze drang tot vernieuwing en aan de nieuwe initiatieven die we voor klanten ontwikkelen. Die zijn vaak kostenbesparend en zorgen ook bij de klant voor hogere omzet. In de telecommarkt zie je mede daardoor dat de hand-op-de-knip-tijd langzaam voorbij lijkt te gaan.
Vertel eens over de marktomstandigheden waarbinnen Alcatel-Lucent actief is.
De ict-markt loopt tien jaar voor op de telecommarkt. De transitie die hardwareleveranciers hebben doorgemaakt van proprietary hardware naar pakketten gebaseerd op standaardtechnologie, is al lang zichtbaar. In de telecommarkt worden leverancierafhankelijke netwerken nu pas omgezet naar open glasvezel- en ip-diensten.
Een gevolg daarvan is dat telecomprijzen onder druk staan. Operators zien toename van het verkeer op hun netwerk, zonder dat de omzet groeit. Wij proberen ze te helpen om waarde op het netwerk toe te voegen en de capaciteit te verhogen. Volgens ons is er voldoende markt voor betaalde diensten. Het gaat er om dat je nuttige zaken aanbiedt. Zo ontwikkelen we nu een manier waarbij gebruikers tijdelijk de netwerkcapaciteit kunnen verhogen van bijvoorbeeld 20 naar 40 mbps.
Nederland is voor ons een atypische markt. Wij halen nu al 60 procent van onze omzet uit dienstverlening en applicaties en 40 procent uit hardwareverkoop. Op groepsniveau is dat nog omgedraaid: 60 procent omzet uit hardware en 40 procent uit diensten. Dat komt doordat Nederland een volwassen markt is. Alle netwerken liggen er al. Dat betekent dat de echte groei in hardware er uit is.
Computable-lezers verkozen u als ceo van 2010. Waaraan heeft u deze titel te danken?
Ik vind het gaaf dat ik deze award heb gekregen. Het is toch een publieksprijs die dus niet door een jury is bepaald. Ik ben heel transparant en houd niet van achterkamertjespolitiek. Ik zit daarom gewoon op de werkvloer tussen mijn mensen. Er is altijd een dialoog mogelijk over wat ze vinden. Maar ik heb wel een duidelijke visie, denk groots en meeslepend. Een echte ‘man on the moon’-mentaliteit dus.