Technisch en ict-dienstverlener Imtech meldt voor 28 miljoen euro aan opdrachten te hebben binnengehaald bij de Nederlandse en Belgische marine. Het gaat onder andere om de levering van ict en technische apparatuur voor het nieuwe ondersteuningsschip Karel Doorman, aanleg van een glasvezelnetwerk op bevoorradingsschip Hr. MS Amsterdam en vernieuwing van hardware en software op twee Belgische fregatten.
In opdracht van Defensie Materieel Organisatie wordt een upgrade uitgevoerd van de hardware en software van de bestaande platformautomatisering aan boord van het bevoorradingsschip Hr. Ms. Amsterdam dat in 1995 in de vaart is genomen. Het gaat om vervanging van computers, de aanleg van nieuwe glasvezeltechnologie en de inrichting van nieuwe processors en meet- en regeloplossingen. De opdracht moet in 2012 zijn afgerond.
Imtech is ook verantwoordelijk voor de platformautomatisering op basis van standaardsoftware, de geautomatiseerde integrale scheepsbrug, het grootste deel van de energievoorzieningen en diverse elektrotechnische en communicatieoplossingen op de Karel Doorman. Dat logistieke ondersteuningsschip wordt in 2014 in de vaart genomen en vervangt het uit 1975 stammende bevoorradingschip Hr. MS. Zuiderkruis.
Belgische marine
De Gouds dienstverlener verzorgt voor de Belgische marine ook een technologische upgrade van een bestaand geïntegreerd bediening- en bewakingssysteem aan boord van twee fregatten. Imtech: 'Het gaat om de koppeling van tientallen computersystemen die verspreid over de schepen staan opgesteld en waarmee alle platformtechnologie aan boord van het schip wordt bestuurd en gecontroleerd.' Het systeem wordt vervangen door een nieuwe versie. In 2014 moeten die opdrachten volledig zijn afgerond.
‘Aantal orders stijgt’
In november 2009 meldde het dienstenbedrijf voor 38 miljoen euro aan nieuwe orders bij de Nederlandse, Zuid-Koreaanse, Australische en Thaise marine te hebben binnengehaald. Op 18 november 2010 meldt de leverancier voor 28 miljoen euro aan nieuwe orders van de Nederlandse en Belgische marine te hebben ontvangen. Volgens het dienstenbedrijf mag daaruit niet worden geconcludeerd dat het aantal orders voor de maritieme tak is gedaald.
Secretaris van de vennootschap Mark Salomons: 'We maken niet alle contracten bekend. Het gezamenlijke bedrag van de in 2009 bekendgemaakte contracten is hoger doordat in de bekendmaking van november 2010 alleen contracten met de Nederlandse en Belgische marine zijn meegenomen.'
Hij vervolgt: 'Zowel de contracten die in 2009 als in 2010 zijn bekendgemaakt, zijn maar een klein deel van het totaalaantal overeenkomsten.' Salomons stelt dat de orderportefeuille groeit, maar geeft geen specifieke cijfers per bedrijfs-divisie. 'Dat doen wij nooit.'
Hebben we daar nog wel geld voor, met al die bezuinigingen.
Blijkbaar gaat “het kunnen voeren van globale oorlogjes” in Den Haag het belangen van de nederlandse belastingbetalende burgers (die hiervoor het geld weer mag ophoesten).. raar… heel raar.
Dit geld kan beter gestoken worden in het structureel gezonder – en crisis-proof maken van de Nederlandse economie. Iets waar we allemaal wat aan hebben