Vanaf 1 januari 2011 heet Databalk, ict-dienstverlener voor woningcorporaties en zorginstellingen, Cegeka. Door zijn Veenendaalse dochterbedrijf voortaan ook de moedernaam te laten dragen wil Cegeka de naamsbekendheid in Nederland verhogen. De Belgische automatiseerder start ook een nieuwe divisie: Cegeka Outsourcing.
Cegeka is met een omzet van 165 miljoen euro en 1450 medewerkers een van de grootste ict-dienstverleners in België. Het nam in 2006 Databalk over. Deze softwaredienstverlener uit Veenendaal (ruim 250 medewerkers) levert software en ondersteuning aan de zorgsector en woningcorporaties. Daarnaast biedt Cegeka in Nederland infrastructuurdiensten aan het midden- en kleinbedrijf. De activiteiten worden nu gebundeld onder de naam Cegeka Nederland, onder verantwoordelijkheid van Anton Vreugdenhil.
Blinde vlek
Het bedrijf verwacht met de nieuw opgezette divisie Cegeka Outsourcing marktaandeel te kunnen winnen. Volgens Paul Cornelisse, die deze tak leidt, vult Cegeka Outsourcing een blinde vlek in: Hij stelt dat Cegeka de infrastructuur van een grote speler combineert met de klantgerichtheid van een kleine dienstverlener en zodoende het wantrouwen over uitbesteding bij ondernemers zou kunnen wegnemen. Cornelisse is overgekomen van uitbestedingsadvieskantoor Equaterra, waar hij de afgelopen vijf jaar directeur was van de Nederlandse vestiging.
MarketCap analisten hebben hun twijfel over deze overname en de verdere groei van Cegeka in Nederland, tot heden hebben dergelijke Benelux constructies niet echt veel succes gekend. Dit wordt ten eerste veroorzaakt door de managementstijl van Belgische ondernemingen en dit in confrontatie met beperkte horigheid van de Nederlandse managers. Beide organisaties spreken beiden Nederlands en toch zal men elkaar minder vaak gaan verstaan dan je zou vermoeden. Cegeka heeft daarbij een soort van RCC / Roccade achtige geschiedenis. MarketCap blijft deze ontwikkeling volgen en er over rapporteren.
De uitleg die je geeft over de twijfel van groei is voornamelijk gebasseerd op een ‘over een kam scheer scenario’ en niet specifiek op deze samenwerking die toch al sinds 2006 van kracht is. Cultuurverschillen zijn behoorlijk groot tussen Nederland en Belgie, maar als je ze erkend kun je een eind komen.
Beste Anoniem, wanneer je ook maar enigszins bekend zou zijn met de organisatie MarketCap dan zou je deze opmerking niet plaatsen. MarketCap is al circa 10 jaar actief op gebied van ICT strategie en marketing binnen de Benelux en werkt voor en met Belgische, Nederlandse en Benelux organisaties. MarketCap bedrijven in dergelijke situaties begeleid, dit met een moeder die vanuit een der landen gekomen kan zijn. Verder helpen wij Nederlandse bedrijven met de introductie naar Belgi? en visa versa. Het ‘over een kam scheren’ zoals dit wordt genoemd op een eenzijdige (defensieve) stellingname, hetgeen in basis sowieso fout is wanneer het gaat om goed bedoelde en te onderbouwen kritiek. Verder wordt de veronderstelling gedaan dat MarketCap zich voornamelijk op een scenario baseert. Wij als analisten zijn benieuwd waar die stelligheid dan weer op gebaseerd is.
Jammer dat je overigens anoniem bent, wij komen namelijk altijd open voor onze mening uit.