De gemeente Amsterdam reserveert elf miljoen euro voor het ontwerp en de implementatie van een gemeentebreed financieel systeem. Dat blijkt uit het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil, dat handelt over de begrotingsjaren 2010 tot en met 2014.
Momenteel kent de gemeente Amsterdam volgens het rapport 'ongeveer tweeëndertig aparte financiële administraties, per dienst en per stadsdeel.' Bovendien zijn de werkprocessen binnen deze afdelingen ook nog eens verschillend ingericht. Daardoor zijn gemeentebrede overzichten volgens het rapport alleen te verkrijgen 'na een arbeidsintensieve verzameling van gegevens'.
De implementatie van een gemeentebreed financieel systeem moet daarin verandering aanbrengen. 'Om eenduidigheid, uniformiteit en transparantie te bereiken wordt toegewerkt naar een veelomvattend uniform basismodel, bestaande uit een pakketinrichting en een standaard inrichting van de administratieve organisatie rond het pakketgebruik.'
Oracle JD Edwards EnterpriseOne
Uiterlijk 1 januari 2015 moet elk van de 32 organisatieonderdelen van de gemeente Amsterdam aangesloten zijn op Oracle JD Edwards EnterpriseOne. Capgemini levert dit systeem. 'JD Edwards is de kern van de oplossing, met additionele functionaliteit vanuit Capgemini', vertelt een woordvoerder van Capgemini. Amsterdam zal zelf de implementatie en regie voeren over het project, zo vertelt dezelfde woordvoerder: 'Hiervoor worden geen diensten van Capgemini afgenomen.'
In eerste instantie zal op vier plekken een pilot worden gedraaid. De opdracht werd al in december 2009 aan CapGemini gegund. In augustus is het ontwerp en de bouw van het basismodel gestart.
De totale kosten voor het project bedragen elf miljoen, verspreid over de periode 2010 tot en met 2014. Binnen deze kosten valt de aanschaf van licenties, implementatie inclusief 'functioneel maatwerk', onderhoud en gebruikersondersteuning.
Capgemini wil niet bekend maken hoeveel het verdient aan de gunning: 'Het is een mantelovereenkomst, een bedrag kan derhalve niet genoemd worden voor deze levering.' Het bedrag ligt hoe dan ook lager dan elf miljoen euro, aldus de woordvoerder: 'De reservering van de gemeente zou weliswaar 11 miljoen kunnen zijn, maar dit bedrag wordt over verschillende posten verspreid. Daar valt Capgemini onder, maar ook de inzet van eigen mensen en de inhuur van derden.'
Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil
Dit voorjaar maakte Amsterdam bekend 100 miljoen euro te willen investeren om de 'versnipperde' ict-infrastructuur te standaardiseren en centraliseren. In het plan dat gisteren werd goedgekeurd, wordt de komende vier jaar totaal 94 miljoen euro geïnvesteerd. Voor het implementeren van een gemeentebreed financieel systeem is binnen het plan 11 miljoen euro gereserveerd.
Update
De kop van het artikel is donderdagmiddag 16:40 aangepast, naar aanleiding van een reactie van Capgemini. De woordvoerder: 'De reservering van de gemeente zou weliswaar 11 miljoen kunnen zijn, maar dit bedrag wordt over verschillende posten verspreid. Daar valt Capgemini onder, maar ook de inzet van eigen mensen en de inhuur van derden.'
Capgemini wil niet bekend maken hoeveel het verdient aan de gunning: ‘Het is een mantelovereenkomst, een bedrag kan derhalve niet genoemd worden voor deze levering.’
WAT EEN ONZIN!!! DIT ZIJN ONZE BELASTINGCENTEN: CAP weet heus wel hoeveel er aan hun strijkstok blijft hangen…
Wanneer houden we nou eens op met partijen die dit soort onzin uitkramen de opdracht te gunnen…../ Transparantie!!!!!
Waarom blijft deze “bezuinigede” overheid nog steeds allerhande ineffeciente en kleinschalige de-centrale projectjes opstarten die resulteren in digitale eilandjes m.b.t. Provincie en Gemeente zaken??.
Snapt er dan niemand in het ambtenaren-korps de ballen van ICT in Den Haag? Of kijken we daar allemaal niet verder dan onze eigen overheids-laptop/werkplek?
Tip:
Regel je automatiserings eens goed overheid, en doe alles lekker centraal in “de overheids_cloud.” Kun je ook meteen een hoop inefficente ambtenaren eruit kegelen omdat alles centraal geregeld kan worden.
Weer een bezuining erbij on the fly
@Accountant: vraagt u bij de supermarkt hoeveel er wordt verdiend aan een brood of een pakje boter? Waarom zou een commerciële marktpartij kenbaar moeten maken wat men aan een dergelijk project verdiend?
Als de gemeente Amsterdam de noodzaak ziet om het gehele kostenplaatje naar buiten te brengen is dat tot daar aan toe, maar om een marktpartij als Capgemini daarvoor verantwoordelijk te maken gaat wat ver..
By the way: een dergelijke roep om transparantie van iemand die reageert onder de naam Accountant, wat een grap ! Als er nou naast de bankiers 1 groep is die zich nog minimaal 10 jaar gedeisd moeten houden (zeker als het gaat om iets als transparantie) zijn het accountants !!
Waarom implementeert de Gemeente Amsterdam geen opensource ERP systeem?. Bespaart weer wat belastingcenten, c.q. licentie kosten 🙂
1. 32 organisatieonderdelen van de gemeente Amsterdam
2. Met additionele functionaliteit vanuit Capgemini
3. Amsterdam zal zelf de implementatie en regie voeren
Drie ingredienten voor een mislukking. Ben benieuwd hoeveel dit geintje uiteindelijk gaat kosten?
De aanbesteding die in 2009 uitgeschreven is, betrof geen pilotfase. Sterker nog: de eerste stadsdelen en stadsdiensten, waarvan de contracten bij de huidige leveranciers aflopen in resp. 2010, 2011 en verder, zouden al direct overgezet moeten worden naar JD Edwards. Zoals het hier staat, zou men dus afwijken ten opzichte van de EU Aanbesteding en dat mag niet.
Daarnaast is het inderdaad de vraag wat Cap gaat verdienen aan deze klus als de implementatiediensten door de gemeente Amsterdam worden uitgevoerd en Cap alleen maar de licentie (Oracle) schuift. Wat dan overblijft is de marge op de licenties.
Cap heeft als je het internet volgt een andere raamovereenkomst, die voorziet in dienstverlening zodat er veel Cap-medewerkers werk verrichten bij de gemeente. Het zou best kunnen zijn dat de diensten vanuit die constructie toch geleverd worden aan de gemeente Amsterdam en zo is het cirkeltje weer rond.
Allereerst feliciteer ik de ICT leverancier die dit mag komen doen.
Op zich is het geld reserveren een goed teken. Maar nu maar hopen dat het ERP systeem met professionals wordt gedaan en niet wordt bespaard op deze kosten.
Statisch gezien mislukt 80% van dergelijke projecten wat in combinatie met de Amsterdamse reputatie dit programma in hoog een risico categorie brengt.
Dus succes gewenst maar kijk nog wel naar de essentiële succesfactoren en oordeel of deze volwassen genoeg zijn om voorspelbaar succes te kunnen voorspellen.
Op die wijze zullen we toch nog wel geld verspillen en/of risico’s lopen. Maar uiteindelijk zal een efficiency besparing gerealiseerd kunnen worden van 15 a 45% en de kansen dat het een geslaagd traject wordt. Bij vragen ben ik te vinden.
ERP….11 miljoen……dat wordt dus minimaal het dubbele en daarvan weer een veelvoud aan beheerkosten. 15 a 45% efficiency besparing (is het nu zo’n grote puinhoop bij Amsterdam)? Ik ben wel heel benieuwd naar de businesscase. Tip (voor andere organisaites): ERP, begin er niet aan (de hoofdprijs voor magere functionaliteit).
Stekker uit het hele project en gewoon verder gaan met een van de huidige leveranciers…of met alle leveranciers. Moet toch veel goedkoper zijn dan € 11mln invoeringskosten en de lopende overeenkomsten met de huidige leveranciers. EIgenlijk is het een simpele rekensom: laten zoals het is levert een besparing van € 11 mln op.
Worden gemeenteambtenaren (geautomatiseerd) ingeplanned op de diensten van de klanten? Zo niet, dan is ERP fundamenteel een verkeerd uitgangspunt. Koop een eenvoudiger alternatief voor de geschetse problematiek. Neem Exact o.i.d. Kan de gemeente jaren mee vooruit zonder zich allerlei sorus op haar als te halen. Efficiency bespaar je zeker niet met ERP of willekeurig andere tooling. Het is een cultuuraangelegenheid.