De gemeente Amsterdam reserveert elf miljoen euro voor het ontwerp en de implementatie van een gemeentebreed financieel systeem. Dat blijkt uit het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil, dat handelt over de begrotingsjaren 2010 tot en met 2014.
Momenteel kent de gemeente Amsterdam volgens het rapport 'ongeveer tweeëndertig aparte financiële administraties, per dienst en per stadsdeel.' Bovendien zijn de werkprocessen binnen deze afdelingen ook nog eens verschillend ingericht. Daardoor zijn gemeentebrede overzichten volgens het rapport alleen te verkrijgen 'na een arbeidsintensieve verzameling van gegevens'.
De implementatie van een gemeentebreed financieel systeem moet daarin verandering aanbrengen. 'Om eenduidigheid, uniformiteit en transparantie te bereiken wordt toegewerkt naar een veelomvattend uniform basismodel, bestaande uit een pakketinrichting en een standaard inrichting van de administratieve organisatie rond het pakketgebruik.'
Oracle JD Edwards EnterpriseOne
Uiterlijk 1 januari 2015 moet elk van de 32 organisatieonderdelen van de gemeente Amsterdam aangesloten zijn op Oracle JD Edwards EnterpriseOne. Capgemini levert dit systeem. 'JD Edwards is de kern van de oplossing, met additionele functionaliteit vanuit Capgemini', vertelt een woordvoerder van Capgemini. Amsterdam zal zelf de implementatie en regie voeren over het project, zo vertelt dezelfde woordvoerder: 'Hiervoor worden geen diensten van Capgemini afgenomen.'
In eerste instantie zal op vier plekken een pilot worden gedraaid. De opdracht werd al in december 2009 aan CapGemini gegund. In augustus is het ontwerp en de bouw van het basismodel gestart.
De totale kosten voor het project bedragen elf miljoen, verspreid over de periode 2010 tot en met 2014. Binnen deze kosten valt de aanschaf van licenties, implementatie inclusief 'functioneel maatwerk', onderhoud en gebruikersondersteuning.
Capgemini wil niet bekend maken hoeveel het verdient aan de gunning: 'Het is een mantelovereenkomst, een bedrag kan derhalve niet genoemd worden voor deze levering.' Het bedrag ligt hoe dan ook lager dan elf miljoen euro, aldus de woordvoerder: 'De reservering van de gemeente zou weliswaar 11 miljoen kunnen zijn, maar dit bedrag wordt over verschillende posten verspreid. Daar valt Capgemini onder, maar ook de inzet van eigen mensen en de inhuur van derden.'
Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil
Dit voorjaar maakte Amsterdam bekend 100 miljoen euro te willen investeren om de 'versnipperde' ict-infrastructuur te standaardiseren en centraliseren. In het plan dat gisteren werd goedgekeurd, wordt de komende vier jaar totaal 94 miljoen euro geïnvesteerd. Voor het implementeren van een gemeentebreed financieel systeem is binnen het plan 11 miljoen euro gereserveerd.
Update
De kop van het artikel is donderdagmiddag 16:40 aangepast, naar aanleiding van een reactie van Capgemini. De woordvoerder: 'De reservering van de gemeente zou weliswaar 11 miljoen kunnen zijn, maar dit bedrag wordt over verschillende posten verspreid. Daar valt Capgemini onder, maar ook de inzet van eigen mensen en de inhuur van derden.'
uit betrouwbare bron weet ik dat bij een stadsdeel door consultants van Cap, JD Edwards is geimplementeerd begin 2010. Dus hoe kan het dat Amsterdam nu zegt dat ze zelf de implementatie doet en de regie voert. Dit stinkt aan alle kanten en het zal me niets verbazen dat een substantieel deel van de € 11mln naar Cap zullen gaan.
ik zit net de update te lezen naar aanleiding van een reactie van Cap. Het lijkt erop dat Cap de woordvoerder is van de gemeente Amsterdam omdat ze blijkbaar weten hoe die € 11mln is opgebouwd. Een deel voor Cap, een deel voor de inzet van eigen mensen en…….daar is hij een deel voor de inhuur van derden. Ik dacht dat Amsterdam zelf de regie en implementatie zal verzorgen? Aha, de inhuur van derden is blijkbaar nodig om te controleren of de gemeente wel genoeg regie voert et cetera. Wat een slap praatje van zowel Cap en Amsterdam!
Lijkt mij zinvol om dit wat breder te bekijken. Zit zelf op een ander ICT project voor de geemtne amsterdam. ook is wat betreft kosten en tijd helemaal uit de hand gelopen.
En wat te denken van de Noord Zuid lijn? Dit heeft niets met ICT temaken. Gewoon met incompetent management. De verkeerde mensen met te weinig of geen kennis op de verkeerde plekken.
Als de gemeente Amsterdam nu eens de politiek en persoonlijk belang overal buiten laat, is al heel wat gewonnen.