In België staat de kilometerheffing nog steeds op de politieke agenda. De regeringsleiders van Vlaanderen, Wallonië en Brussel hebben afgesproken om tegen eind 2010 een akkoord te sluiten over een kilometervergoeding voor vrachtwagens, een wegenvignet voor personenwagens en een specifieke regeling voor het Brussels Gewest. De huidige Vlaamse regering wil de kilometerheffing voor vrachtwagens tegen 2013 hebben ingevoerd en later, na een onderzoek onder voorwaarden, eventueel ook voor personenwagens.
Over de manier waarop de kilometerheffing zal werken, moet nog worden onderhandeld, stelt de Vlaamse deelregering. Ook moet er afstemming plaatsvinden met de systemen van andere gewesten en buurlanden. In de afgelopen jaren werden systemen van rekeningrijden voor vrachtwagens ingevoerd in Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland.
In Nederland zijn de plannen door het demissionaire kabinet-Balkenende afgeblazen en zijn ze ook niet door het nieuwe kabinet-Rutte omarmd. Volgens de Vlaamse regering, die teleurgesteld is in de opstelling van Rutte & co, denkt het Nederlandse kabinet aan een verhoging van de accijnzen op brandstof om het massale autogebruik te ontmoedigen.
Teleurstellling
De Waalse minister André Antoine betreurt het dat de nieuwe Nederlandse regering geen overleg vooraf heeft gepleegd over de gewijzigde houding. Saillant detail is dat België het plan voor een wegenvignet drie jaar geleden onder Nederlandse druk liet varen. Daarbij werd de afspraak gemaakt om verder te praten over een kilometerheffing. De hernieuwde plannen voor een wegenvignet in België hebben alweer tot protesten geleid van Nederlandse transportorganisaties.
De Vlaamse overheid zegt al veel voorbereidend werk te hebben verricht. Zo is technologiebedrijf CSC betrokken geweest bij de invoering van trajectcontrolesystemen. In de optie van de Vlaamse regering zal het nog te bouwen systeem rekeninghouden met de afgelegde kilometers, het tijdstip waarop men rijdt en de milieu-impact.