Dat ict-dienstverlener Task24 vanaf januari 2011 Nspyre heet, is te wijten aan een geschil met detacheringsbedrijf Task. Deze Utrechtse onderneming won in september 2010 een kort geding en eiste dat Task24 zijn naam wijzigt. De gelijkenis heeft inderdaad soms voor verwarring gezorgd, erkent woordvoerder Ralf Bus van Task24. Toch verraste de uitspraak van de rechter hem wel. Bij oprichting in 2008 gaf een merkenbureau nog groen licht voor de naam.
‘Het is vervelend dat wij onze naam nu hebben moeten wijzigen. We zijn namelijk al 2,5 jaar onderweg’, zegt Bus. Hij vertelt dat de ict-dienstverlener al kort na de oprichting een brief van detacheerder Task ontving. ‘We hebben ons destijds laten adviseren over de naam en deponeerden hem in Europa. Bovendien is de term ’task’ erg algemeen.’
Het bedrijf achtte de kans klein dat het uiteindelijk tot een verplichte naamswijziging zou komen, ook al spande Task een kort geding aan. Eind september gaf de rechter de detacheerder echter gelijk. Bus legt uit dat hij vanaf dat moment twee keuzes had: een bodemprocedure starten of vrijwillig de naam wijzigen.
Omzetschade
Uiteindelijk koos het bedrijf de nieuwe naam Nspyre. De woordvoerder schat de kosten voor re-branding op drie tot vier ton. ‘Dat is een ruwe inschatting die afhankelijk is van ons uiteindelijke marketingplan.’ Hij verwacht niet dat de wijziging omzetschade oplevert: ‘We zijn gelukkig niet afhankelijk van dagelijks nieuwe business. We hebben onze klanten tijdig ingelicht.’
Het ict-dienstenbedrijf werd in 2008 opgezet toen investeringsmaatschappij Gilde Equity Management de divisie Technical Automation van Ordina kocht. Later dat jaar lijfde de onderneming ook de divisie Technical Automation van Atos Origin in. Bij Nspyre werken nu ongeveer 560 mensen.
Detacheerder Task levert inhuurkrachten op de gebieden Infrastructuur en gebiedsontwikkeling, Bouw en vastgoed, Realisatie en water, en Proces-, programma- en projectmanagement.