Facebook rolt in de komende weken een nieuwe berichtendienst uit. Het gaat niet om een eigen e-mailsysteem, zoals de kranten zaterdag schreven, maar wel om een ‘sociale inbox’, die e-mail, chat en sms combineert. Dit meldt het Belgische Data Nnews.
Ceo Mark Zuckerberg van Facebook beseft dat jongeren de traditionele e-mail traag en ouderwets vinden, en op zoek zijn naar snellere en handigere manieren om te communiceren. "Een modern berichtensysteem moet dus méér bieden dan e-mail alleen", zei hij gisteren op een druk bijgewoonde persconferentie.
"De sociale inbox die we gebouwd hebben, maakt gebruik van e-mail, maar dan aangevuld met Facebook-berichten, Facebookchat en andere instant messagingdiensten, sms en alle andere manieren waarop mensen met elkaar communiceren", aldus de jonge miljardair. "En indien ze dat wensen, kunnen Facebookgebruikers een e-mailadres aanmaken dat eindigt op @facebook.com."
Zo’n adres is trouwens niet noodzakelijk om de dienst te kunnen gebruiken. Internauten kunnen evengoed met hun eigen mailadres aanhaken. Berichten van ‘vrienden’ komen in een andere map terecht dan post van onbekenden die het @facebook.com-adres gebruiken. Op die manier wil Facebook de relevantie van zijn nieuwe berichtendienst nog vergroten.
Overigens worden berichten van een contactpersoon altijd gegroepeerd opgeslagen en als conversatie weergegeven, zowel de sms-jes, chatberichten als de e-mails.
Google Wave
Op het eerste zicht lijkt het er op dat Facebook niet meteen de concurrentie wil aangaan met Gmail, Hotmail en Yahoo!. De berichtendienst van Zuckerberg en co. heeft immers meer gemeen met Google Wave, de geflopte en afgevoerde poging van de internetgigant om e-mail en instant messaging met elkaar te verenigen.
Anderzijds ligt het een beetje voor de hand dat adverteerders straks de targeting-opties van de social inbox mogen gebruiken om gepersonaliseerde boodschappen bij de gebruikers te krijgen, net zoals Gmail en Hotmail dat ook toestaan.
De berichtenbox van Facebook wordt slechts geleidelijk ingevoerd. Alleen wie een uitnodiging krijgt, kan de dienst gebruiken. Ook dat is een overeenkomst met Google Wave. Zal Facebook slagen waar Google gefaald heeft?