Opdrachtgevers hebben in veel gevallen geen reëel beeld van het rendement van hun it-investeringen. Dit stelt Ruud van Vliet, cto van it-dienstverlener Profict. ‘Vooral de controle van de opbrengsten van een it-systeem of -project kan stukken beter.’ Om dit te bewerkstelligen, pleit hij voor frequentere oplevering van functionaliteit.
It-investeringen dienen in het huidige economische klimaat een aantoonbaar rendement op te leveren voor de business, dan wel een wezenlijke bijdrage aan de kostenbesparingen te leveren. Ieder it-project gaat normaal gesproken van start op basis van een positieve businesscase, waarin de kosten en baten tegen elkaar zijn afgezet. Financiële methoden als roi en tco zijn bruikbare handvatten om beslissingen zo veel mogelijk objectief te beoordelen. Tegelijkertijd schieten deze manieren in de praktijk tekort om de effectiviteit van it-projecten in kaart te brengen.
Ruud van Vliet, cto van Profict, constateert niet direct moeilijkheden bij het vaststellen van de kosten: ‘Een methode als tco wordt veel gebruikt om de kosten van it-investeringen te bepalen en deze methode voldoet goed. Het neemt naast de kosten voor aanschaf ook de kosten voor gebruik en onderhoud mee voor de gehele levensduur van een systeem. Er kunnen echter onvoorziene kosten optreden doordat je als opdrachtgever te maken krijgt met verschillende partijen voor de ontwikkeling, het onderhoud en de hosting van het systeem. Kosten als gevolg van een gebrekkige afstemming en miscommunicatie tussen dit soort bedrijven worden bijvoorbeeld niet meegenomen.’
Effectiviteit
Volgens Van Vliet zit de moeilijkheid bij het bepalen van het rendement van it-investeringen vooral in het in kaart brengen van de effectiviteit: ‘De praktijk wijst uit dat opgeleverde it-systemen in veel gevallen wel voldoen aan de vooraf opgestelde eisen, maar dat ze niet datgene doen waar de opdrachtgever ook echt behoefte aan heeft. Dus wat is dan de daadwerkelijke waarde van zo’n systeem?’
Om het rendement van it-systemen en -projecten beter te kunnen controleren, pleit Van Vliet voor oplevering in delen: ‘Met een Agile-aanpak deel je de requirements op in stukken en neem je elke twee tot vier weken deelfunctionaliteiten in productie. Hierdoor houdt de opdrachtgever overzicht. Hij houdt gedurende het ontwikkelproces zicht op de functionaliteit die wordt opgeleverd en kan direct bijsturen als dat nodig is. Op die manier sluit het uiteindelijke systeem aan op de behoeften en voegt daadwerkelijk waarde toe voor het bedrijf. En doordat het systeem in delen en in korte tijdframes wordt opgeleverd en getest, is bovendien het rendement beter te bepalen.’