We bevinden ons op een keerpunt in de geschiedenis van de bedrijfs-it, nu het twintig jaar durende client/server computing tijdperk overgaat in het nieuwe cloud computing tijdperk. Volgens de kenners stappen we over van in-huis it-beheer naar een model waarin servers, opslag, applicaties en operationeel beheer van deze elementen zich verplaatst naar beheer op afstand door een derde partij. De implicaties hiervan zijn uiteraard enorm, aangezien het de economische basis van het it-proces wijzigt. Overstappen naar de cloud stelt organisaties in staat de beheerdruk weg te halen bij it-afdelingen, maakt dure hardware en continue upgrades overbodig en verandert op drastische wijze de aard van softwarelicenties en de hieraan verbonden onderhoudskosten.
Het is duidelijk dat er grote veranderingen plaatsvinden. De enige vraag is hoe snel die veranderingen gaan. Zelfs al bent u nog zo sceptisch over de voordelen van cloud computing, het is vrij duidelijk dat zaken snel aan het veranderen zijn. Klantenrelaties worden bijvoorbeeld in toenemende mate beheerd door bedrijven zoals Salesforce.com. Zij bieden de hierboven geschetste voordelen, maar zijn met hun afzienbare, reguliere tarieven op abonnementsbasis bovendien zeer aanlokkelijk voor financiële directeuren.
Problemen blokkeren
E-mailsystemen bevinden zich vaak buiten de organisatie, of de gebruikers dit nu weten of niet. Deze systemen zorgen ervoor dat gebruikers overal ter wereld toegang hebben tot hun e-mail, zolang ze maar beschikken over een client-apparaat met internetverbinding. Beveiliging voor deze e-mail, door middel van programma's die berichten controleren op virussen en andere malware, bevinden zich vaak buiten het bedrijfs-lan in cloudsystemen die problemen blokkeren voordat ze de organisatie van de eindgebruiker kunnen infecteren.
Zelfs de basis van het moderne kantoor – tekstverwerking, presentatie, spreadsheet en andere productiviteitstools – is nu toegankelijk via het internet, via tools zoals Google Docs. Voor gebruikers betekent dit lagere kosten, toegang vanaf elke locatie en minder plaatselijke administratieve lasten. Daarnaast zijn samenwerkingsmogelijkheden vaak inherent aan zulke webgebaseerde services, zoals het in real-time kunnen delen en bewerken van documenten. Vergaderen is een andere interessante cloudapplicatie, waarbij het internet een robuust platform biedt voor communicatie via audio, video, gedeelde documenten en een whiteboard.
Browser-gebaseerde programma’s
Veel van de tools die snel een weg vinden van sociale consumentennetwerken naar bedrijfsnetwerken bevinden zich reeds in de cloud, van Facebook en Twitter tot LinkedIn en dergelijke. Het is zonder meer denkbaar dat de huidige generatie kinderen, die opgegroeid zijn met browser-gebaseerde programma's zoals iTunes en Spotify en ervaring hebben met winkelen via eBay en Amazon.com, nooit meer fysiek een applicatie op een computer zullen installeren.
Zelfs complexe backoffice-applicaties zoals erp-suites verplaatsen zich via bedrijven als Workday, een bedrijf dat werd opgezet door de oprichter van PeopleSoft, richting de cloud. Het is zelfs lastig om één softwarecategorie te bedenken die niet wordt gestimuleerd door deze revolutie. En hoewel veel directeuren het zich niet zullen realiseren, wordt zelfs de meest fundamentele applicatie, de salarisadministratie, vaak al verwerkt door een extern bureau dat hoogstwaarschijnlijk een cloudgebruiker is.
State-of-the-art mogelijkheden
Wat deze overgang naar cloud computing betekent voor infrastructuur en bedrijfsprocessen? Veel. Als de bedrijven van de toekomst niet zullen beschikken over hun eigen data centers, of als hun afhankelijkheid van interne data centers niet op z'n minst aanzienlijk wordt verminderd, zullen externe faciliteiten en services hun almaar groeiende behoefte aan communicatie, verwerking, opslag en back-up moeten invullen. Hoogste tijd dus voor een nieuwe generatie externe datacenters die state-of-the-art mogelijkheden bieden in de vorm van servers, opslag, connectiviteit en expertise.
Deze co-locatie datacenters zijn in opkomst omdat ze voldoen aan de basisvereiste dat ze toegang bieden tot nuttige informatie; snel, tegen de laagste kosten en met minimaal risico op onderbrekingen. De mega-datacenters van de Googles en Microsofts van deze wereld leveren antwoorden op zoekopdrachten, bieden reclame en verstrekken toegang tot applicaties. En zelfs deze organisaties, met hun eigen in-huis mega-datacenters, rechtvaardigen het gebruik van co-locatie data enters voor veel van hun it-behoeften. Het third-party datacenter is geen nieuw fenomeen. Steeds meer bedrijven realiseerden zich de afgelopen jaren de voordelen van het het uitbesteden van een deel van een deel van hun gegevensverwerking, opslag en netwerkbehoeften aan een third-party faciliteit.
Corporate governance
Wat er plaatsvindt in de wereld van het mega-datacenter is in sommige opzichten slechts een voortzetting van wat er aan de hand is in de bedrijfswereld. Steeds meer bedrijven beseffen dat het aan hun eigen faciliteiten koppelen van data, vergezeld door dure servers en disk arrays, een kostbare onderneming is. Het feit dat datahoeveelheden blijven groeien, volgens de meeste onderzoeken verdubbelt het elke twee jaar, zal dit probleem slechts verergeren. Nog erger is dat deze gegevens zorgvuldig moeten worden beheerd. Softwaresystemen moeten worden opgelapt en bijgewerkt. Corporate governance en juridische eisen betekenen dat al deze gegevens moeten worden gezocht zodat belangrijke informatie kan worden teruggevonden in een handomdraai.
Cloud computing biedt een alternatief voor dit systeem, met bewezen voordelen. Bedrijven die van nature conservatief zijn beginnen echter nu pas aan de reis naar de nieuwe wereld. Met hele kleine stapjes tegelijk, door eerst eenvoudig hanteerbare applicaties zoals crm-systemen, e-mail en dergelijke naar de cloud te verplaatsen. Intussen houden ze de kernapplicaties en infrastructuur zoals databases in-huis. De verandering zal ongetwijfeld tijd kosten en de overgang naar cloud computing zal een stapsgewijze operatie worden waarbij steeds meer gegevensverwerking, opslag en applicaties extern worden. In eerste instantie misschien via privé clouds maar uiteindelijk zullen bedrijven voldoende vertrouwen hebben om volledig over te stappen op de cloud. Zelfs gedurende de vroegste stadia van het testen van de cloud hebben de voordelen van het gebruik van third-party co-locatie datacenters zich reeds bewezen.
“Het is zelfs lastig om één softwarecategorie te bedenken die niet wordt gestimuleerd door deze revolutie”
Computer Aided Design?