Netwerkspecialisten en systeembeheerders zien hun functie veranderen. Waren zij eerst verantwoordelijk voor bepaalde onderdelen van de infrastructuur, tegenwoordig dienen zij expliciet rekening te houden met de eindgebruiker. Bij Brunel IT beseft men dat dit om andere capaciteiten vraagt van ICT-personeel. ‘We leren onze medewerkers nieuwe vaardigheden aan.’
Uit het Computable-onderzoek Trends in ICT & Personeel blijkt dat met name op het gebied van hoger opgeleid ICT-personeel de komende twee jaar tekorten ontstaan. Althans, dat is de verwachting van de ondervraagde beslissers in de ICT. Liefst 35 procent verwacht dat er binnen afzienbare tijd te weinig netwerkspecialisten zijn, terwijl 25 procent denkt dat dit het geval zal zijn met betrekking tot systeembeheerders. Deze uitkomsten ondersteunen de visie van Brunel IT op dit vlak. De verwachte tekorten hangen samen met een veranderde vraag als het gaat om ICT-personeel. ‘Organisaties moeten rekening houden met een veranderende personele behoefte als het gaat om ICT-beheer', zegt René Kooistra.
Beheer anders ingezet
Kooistra is managing consultant infrastructuren bij Brunel IT, dat onder meer netwerkspecialisten en systeembeheerders detacheert en inzet in projecten. Hij merkt in de dagelijkse praktijk dat de integratie van ICT binnen de primaire bedrijfsprocessen is toegenomen. Organisaties zijn afhankelijker geworden van de juiste werking van IT-systemen en de continuïteitseis is veel groter geworden. ‘Daardoor verandert ook de manier waarop je ICT-beheer moet invullen. Doe je dat niet, dan loop je als organisatie achter de feiten aan.'
De strategische afhankelijkheid van ICT is groot. De rol van ICT-beheer is hierin cruciaal en dient mee te veranderen. Kooistra: ‘In plaats van losse onderdelen gaat het steeds meer om het beheer van het geheel. Met als doel het leveren van de juiste service voor de eindklant.'
User Experience
Deze ontwikkelingen binnen de netwerken en systemen hangen nauw samen met de opkomst van ‘user experience' als uitgangspunt van ICT-activiteiten. ‘Het woord "performance" zegt een eindgebruiker niets. Hij wil simpelweg de beschikking hebben over ICT-voorzieningen binnen bepaalde criteria.' Dat en meer moet de IT'er zich tegenwoordig beseffen, om er vervolgens ook naar te handelen. Systeembeheer verandert om dezelfde reden ook meer en meer van reactief naar proactief. ‘Nog voordat een probleem zich aan eindgebruikers openbaart, dient de netwerkspecialist een dergelijk probleem al te hebben voorzien en zich erop hebben voorbereid. Op die manier hebben de gebruikers er dus geen last van en profiteert de gebruiker optimaal van de ICT-voorzieningen', aldus Kooistra.
De IT-architect
Dit alles heeft nog meer gevolgen voor de netwerkspecialist en de systeembeheerder. Zij zullen steeds meer werken op ‘architect niveau'. ‘In die functies moet je meer en meer verstand hebben van de implementatie en de manier waarop de netwerken en systemen worden ingezet en de eindgebruiker ondersteund. Oftewel: je hebt naast diepgaande technische kennis ook kennis nodig van de manier waarop de organisatie werkt. Dit stelt uiteraard ook eisen aan het opleidingsniveau van de ICT-er.'
De systeembeheerder moet steeds meer op service rapporteren dan op de continuïteit van de systemen die eronder zitten, stelt Kooistra. ‘Op die manier kan de organisatie zien hoe ICT de business ondersteunt.' De rol van de ICT-er zal overigens ook veranderen omdat steeds meer ICT-taken worden geautomatiseerd. Bestond een deel van de taken van de systeembeheerder uit het installeren van servers en het beheren daarvan, met de huidige technieken op het gebied van virtualisatie en monitoring kan dit grotendeels automatisch. ‘Steeds minder systeembeheerders beheren dus steeds meer en grotere systemen.'
Andere vaardigheden
Ook ontwikkelingen als Software as a Service (SaaS), cloud computing en "Het Nieuwe Werken", maken dat ICT-afdelingen binnen organisaties behoefte hebben aan andere vaardigheden. Kooistra: ‘Dergelijke ontwikkelingen versterken de veranderende vraag. Organisaties moeten hier zowel de techniek als de organisatie op aanpassen. Je hebt de juiste mensen nodig om de vertaalslag te kunnen maken naar de beleving van de eindgebruiker.'
Brunel IT is zelf actief in het werkveld van systeem- en netwerkbeheer. ‘We doen veel grote projecten op het gebied van ICT-infrastructuren en merken dat de behoeften in de markt verschuiven. Daarom zorgen we ervoor dat onze mensen andere vaardigheden ontwikkelen.' Zo heeft Brunel IT een speciale training ontwikkeld die systeembeheerders helpt de omslag te maken. ‘We maken de training op maat voor onze klanten. Er is veel vraag naar. Begrijpelijk ook wel, want genoemde ontwikkelingen zullen alleen maar verder doorzetten.