De opkomst van cloud computing verandert de rol van de systeembeheerder ingrijpend. De systeembeheerder gaat diensten beheren in plaats van systemen. Er zullen minder mensen nodig zijn, doordat het beheer van systemen voornamelijk centraal wordt gedaan door leveranciers van software, opslag of ontwikkelplatformen via cloud computing. Daarnaast vraagt cloud computing om andere vaardigheden. Beheerders moeten meer kennis van juridische zaken hebben.
Dat stellen Computable-experts tijdens een rondetafeldiscussie over cloud computing tijdens de ict-beurs Infosec in de Jaarbeurs Utrecht. Daar bogen de cto van Terremark Europe Kurt Glazemakers, ict-adviseur van KPMG Mike Chung en webarchitect Bram Veenhof van Microsoft zich onder andere over de vraag hoe cloud computing de rol van de systeembeheerder verandert.
Veenhof: 'De rol van de systeembeheerder verandert van het beheren van systemen naar het beheren van diensten, zeg maar van system administrator naar service administrator. Zijn rol wordt het beheersbaar maken van een samengestelde ict-omgeving die bestaat uit systemen in het eigen datacenter -al dan niet private cloud- gecombineerd met diensten van verschillende cloudleveranciers.'
Ook worden volgens de experts andere vaardigheden van de systeembeheerder verwacht. Een systeembeheerder zal zich naast het draaiend houden van de ict-apparatuur meer bezig houden met keuzes over de strategische inzet van ict. Naast het sleutelen aan machines moet hij meedenken over de strategie. Het gaat om deployment, het gebruik van specifieke software of applicaties, ict-toepassingen voor de uitvoering van specifieke processen.
Daarnaast doet de systeembeheerder er volgens de experts goed aan om zijn kennis van juridische zaken te vergroten. Opslag van bedrijfsinformatie buiten de muren van de organisatie heeft namelijk veel juridische haken en ogen.
Uitstervend ras
De experts denken daarnaast dat in de toekomst minder handen nodig zijn om de apparatuur te bedienen, doordat die apparatuur vaker buiten de bedrijfsmuren staat in centrale datacenters. Mike Chung van KPMG denkt zelfs dat de systeembeheerder in zijn huidige rol een uitstervend ras is, doordat het werk steeds meer wordt uitgefaseerd.
Het werk van de systeembeheerder zal volgens Chung vooral bestaan uit het onderhouden van koppelvlakken met de interne ict. Hij stelt dat het werk van de systeembeheerder aan de kant van de afnemer zal worden vervangen door contractbeheerders en juristen. Volgens hem is de rol van de lokale systeembeheerder is uitgespeeld.
Kurt Glazemakers van Terremark denkt dat de veranderende rol van de systeembeheerder sterk verschilt per geval. 'In het geval van SaaS verandert de rol van de systeembeheerder ingrijpend. Hij hoeft geen applicatiekennis meer te hebben, maar dient zich te focussen op de beschikbaarheid van de hardware en het netwerk. Bij Infrastructure as a Service (IaaS) is er minder verschil met zijn huidige rol.'
'Hij zal zich echter in veel mindere mate bezig hoeven houden met de virtualisatie-component', vervolgt Glazemakers. 'Daarnaast moet er bij IaaS en bij SaaS veel strakker op procedures worden aangestuurd om te voorkomen dat data op onveilige of onwettige plekken terechtkomt. Tevens zal er vanuit de bedrijfskant worden verwacht dat bij cloud computing de ict-afdeling geen vertragende factor meer vormt.'
Volgens de experts krijgen systeembeheerders ook steeds meer te maken met mondige gebruikers die, door eigen ervaringen met de afname van diensten via internet, ook op het werk willen gebruiken.
De volgende kanttekening dient te worden geplaatst:
Het aandeel van cloud computing in de huidige IT-markt stelt overigens niet veel voor. Het aandeel van cloud computing komt zelfs volgens optimisten niet boven de 5% van het totale IT-portfolio uit met een sterke concentratie in de VS. We zien dat cloud computing steeds vaker wordt toegepast en het belang kan onmogelijk worden onderschat, maar de komende jaren zal on-premise (lokaal geïnstalleerde en beheerde) IT met het benodigd personeel dominant blijven.
Ik krijg overigens vaak de vraag: ‘kunnen Nederlandse IT’ers dan niet worden overgeheveld richting cloud-providers zoals dat gebruikelijk is bij outsourcing/offshoring?’ In veel gevallen niet. Cloud computing is een markt die vooralsnog wordt bestierd door grote Amerikaanse spelers zoals Google, Microsoft en Salesforce die het grootste deel van hun operatie uitvoeren vanuit de VS.
Mike Chung
KPMG
De situatie na hypes die kostenreductie, versnelling in ontwikkeling en/of personeelsreductie beloofden, is meestal dat we duurder uit zijn, nog trager projecten uitvoeren en meer personeel nodig hebben dan voordien.
Dat heeft te maken met het feit dat zaken er meestal bij komen en geïntegreerd moeten worden met de bestaande omgevingen. Pas als we echt rigoreus gaan vervangen, is er een kans dat dat allemaal gerealiseerd wordt. Maar ik ken weinig bedrijven die dit risico willen lopen. Mijn persoonlijke voorspelling is dan ook dat cloud computing voorlopig, zeg maar de eerste 4 jaar, de complexiteit vergroot van de rekencentra en dus meer inspanning vergt van mensen. Als we het in die periode goed aanpakken en goed rationaliseren op infrastructuur en daarna op combinaties van in te zetten software componenten (PaaS!) dan zou het eventueel kunnen zijn dat er reducties gaan ontstaan op kosten e.d.
Een strategie ontwikkelen voor de komende jaren waarin een hybride situatie zal ontstaan, is dus op zijn plaats
Heel eigenaardig. Bij veel vakgebieden heb je autoriteiten, vakexperts die het vakgebied leiden. De mensen in het vakgebied volgen met bewondering hun mening en visie, om bij te blijven.
Hier lijkt het net andersom. Computable Clould experts schrijven een artikel en worden door de lezers op hun vingers getikt, omdat de artikelen te kort door de bocht gaan of gewoon onjuist zijn. Vervolgens schrijven de z.g. experts uitgaande van die terechte kritiek van lezers weer een nieuw artikel…
@laatste . . s
Experts waren in het begin mensen die wat wilde uitleggen, kennis delen. Totdat een paar gladde jongens begrepen hoe goed dat voor reklame te gebruiken is. Nu vindt je meer van dit soort zwam verhalen over cloudcomputing met natuurlijk een verwijzing naar leverancier X of Y waarvan de “expert” toevallig direkteur is . . . . !
Deze site wordt langzaam alleen nog een reklame-site.
@JvL: Zo iemand is ook inderdaad geen ‘expert’ maar ‘consultant’…. want hoe kun je nu expert zijn in NIEUWE technologie? 🙂
Laten we de zaak eens van de andere kant benaderen. Als er inmiddels 5% op een cloud draait betekent dat, dat er 95% niet op een cloud draait.
Diegene die als eerste overstappen zullen alle kinderziektes en alle problemen, die men niet verwacht had, mogen oplossen. Zo was het altijd al, dan blijkt dat het toch een beetje gekompliceerder is als verwacht, en aan het eind staan de systeembeheerders die de rotzooi achter de reet van de verkopers mogen opruimen.
Dat is niet nieuw, zo gaat dat al 25 jaar. ICT is werken met techniek maar nog veel meer werken met mensen en die veranderen niet snel.
Vandaar dat ik cloudcomputing voorlopig als een van de vele hypes beschouw.
@JvL
Cloud computing is veel subtieler dan je zou verwachten. Ik denk dat 90% van de nederlanders die internet al een clouddienst afnemen (gmail, hotmail, dropbox, et cetera) .
Early adopters zullen inderdaad tegen de meeste problemen aanlopen, maar hebben ook de potentie om het eerst groot gebruik te maken van de voordelen die het kan bieden.
Tuurlijk zal de wereld niet in een paar jaar volledig veranderen. Maar cloud computing in al zijn facetten zal het internet en vervolgens ook de bedrijven gaan domineren.
In het begin geloofde ook niemand dat elektriciteit de wereld zou veroveren en hadden fabrieken hun eigen kracht centrales. Cloud computing is gewoon een logisch gevolg door gemak en prijs.
Cloud computing is net als elektriciteit niet functioneel. Sec gezien kun je er niets mee, het faciliteert alleen en groeit daarin enorm in zijn mogelijkheden. Maarja, tijd kost het wel.
Er zijn ook mensen die niet geloven in e-reading terwijl het gewoon een kwestie van tijd is voordat iedereen over gaat.
Ik moet wel een beetje lachen om dit soort artikeltjes.
Kenlijk ben ik niet de enige zo blijkt uit de reacties.
Het enige dat ik over het artikel inhoudelijk wil zeggen is dat het aansluit op het ICT onderwijs.
“We moeten projectmatig werken”
Het is vooral gebakken lucht wat de klok slaat.
Prima ontwikkeling straks ben ik met een handjevol lui de enige die nog iets van ICT af weet, das gunstig voor mijn salaris.
@ Henri
het gebruik van de woorden “kan” en “zal” zijn kenmerkend. Die hoor je meestal van verkopers die koeien met gouden horens beloven.
Dat cloudcomputing voor bepaalde toepassingen goed geschikt is wil ik geloven maar niet dat het zaligmakend is voor alle ICT.
@Pascal
ik ben in de ICT gerold uit een hele ander branche (gezondheidszorg) en het eerste dat opviel is de hoeveelheid gebakken lucht, het elkaar napraten en een groot gebrek aan gefundeerde kennis. Dat was 25 jaar geleden zo en heeft zich nauwelijks veranderd.