Resellers die zelf hosted en managed services aanbieden kunnen op termijn meer conflicten en concurrentie verwachten met grote it-leveranciers en telco’s. Dit meldt onderzoeksbureau Forrester. Dit kan er zelfs toe leiden dan 12 tot 15 procent van de resellers de markt moeten verlaten.
Forrester baseert zich op een onderzoek waarbij 165 kanaalbedrijven uit 39 landen waren betrokken. Veel leveranciers erkennen dat partners veel omzet voor hen binnenhalen, maar de komst van cloud computing leidt tot een heroverweging. Leveranciers denken erover dit soms direct te gaan doen. Onder andere in het mkb, dat tot nu vooral door resellers wordt bediend. Forrester waarschuwt dat leveranciers niet de toegevoegde waarde van resellers moeten vergeten, zoals de goede klantencontacten. Steeds vaker roepen leveranciers dat resellers meer aan consulting moeten doen, tegenwoordig een veel voorkomende mantra, aldus Forrester.
Traditionele dealers en distributeurs, de pure dozenschuivers, worden het hardst getroffen door de komst van cloud computing. Forrester merkt echter dat een aantal van deze partijen dit zelf inziet en inmiddels meer diensten aanbiedt om de dalende verkoop van hardware en software te compenseren.
Managed services
Meer concurrentie en conflicten zullen ook ontstaan rond managed services. Nu bieden vooral resellers managed services aan, maar het komt steeds vaker voor dat it-leveranciers een eigen aanbod van managed services hebben. Veel resellers zien kansen in managed services, maar het opzetten van een cloudcomputing-infastructuur kan een dure grap zijn. Dat geldt niet voor telecomdienstverleners, die nu cloud-diensten aanbieden. Zij gaan meer concurreren met de managed service providers (msp’s). Dit zal ertoe leiden dan veel var’s en msp’s moeten fuseren of de markt moeten verlaten; zo’n 12 tot 15 procent van het totale aantal.
Tja, op zich is de conclusie niet vreemd, dat is een normale verwachting. Maar een onderzoek onder 165 resellers verdeeld over 39 landen, hmm. Dat zijn er gemiddeld dus ca. 4 per land. MarketCap interviewt alleen in Nederland al 200 resellers per kwartaal en nog hebben wij soms een bepaalde voorzichtigheid met uitspraken. Wie spreekt dit soort ?research? organisaties een keer aan op de basis principes van onderzoek? Jammer dat alles uit de USA gegeten wordt als magnetron maaltijden, lauw warm en weinig te kauwen, maar over de mate van ‘gezond’ valt te twisten.De echt voedingswaarde?