Met veel plezier las ik een artikel uit 1995 van Clifford Stoll in the newsweek. Daarin voorspelt hij dat het Internet een hype is en waarom het internet nooit een nirwana zal worden. Nu, vijftien jaar later weten we wel beter. Nu is het best moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die niet in het internet geloven.
Toch zijn de argumenten die Stoll in zijn artikel gebruikt best actueel en is er wat voor te zeggen. Er wordt een hoop gebruld op het internet zonder bronvermelding, het zoeken naar diepgaande informatie die minder voor de hand ligt is nog best lastig door de grote hoeveelheid informatie en volgen we nog steeds niet massaal een studie die volledig wordt gedaan op het internet. Het punt is dat achteraf redeneren altijd makkelijk is terwijl het ook anders had kunnen zijn.
Toen de boekdrukkunst zijn intrede deed rond vijftienhonderd konden de 'Scribes' (Schriftgeleerde vind ik een slechte vertaling van het woord) ook niet voorstellen wat een vlucht dit zou nemen en wat voor impact het zou hebben op de maatschappij. De scribes schreven alles nog over en dit was een beroep met hoog aanzien. Achteraf is het zo logisch dat de boekdrukkunst er was en nooit meer weg zou gaan net als we nu weten dat het internet of iets dergelijks nooit meer weg zal gaan.
Dat brengt me tot het onderwerp van dit artikel: Cloud computing. Net als dat de boekdrukkunst niet rond vijftienhonderd is uitgevonden is ook cloud computing niet onlangs uitgevonden. Cloudcomputing gaat ook nooit meer weg. De één noemt het een hype, de ander prijst het de hemel in of zegt dat het it-afdelingen overbodig maakt, maar als je logisch redeneert is de conclusie niet moeilijk te trekken.
Iets meer dan honderd jaar geleden waren fabrieken veelal gevestigd in de nabijheid van rivieren. Stromend water was een toepasbare krachtbron en deze kracht kon omgezet worden in mechanische beweging. Later werd de waterkracht gebruikt om elektriciteit op te wekken wat handig was omdat de kracht uit elektriciteit wat generieker toepasbaar was. Je kon niet alleen een motor laten draaien, maar de fabriekshal ook nog van licht voorzien. Denk je dat mensen toen de visie hadden hoe dominant elektriciteit in hun leven zou worden? Dat het een algemeen toepasbaar iets zou worden? Ik denk het niet.
Nu zie ik het installeren van een server en het handmatig beheren van een groep servers en bijvoorbeeld het hosten van een internetpagina op die servers als de waterkrachtbron zoals de rivier dat was voor een fabriek. Het vergt plaats-specifieke arbeid en het rekening houden met zeer lokale factoren die arbeidsintensief zijn. Deze specifieke zaken wil je eigenlijk veel generieker benaderen zoals stroom uit de muur. Prik en klaar. Dat de energiecentrale allemaal knappe staaltjes werk verricht om dit mogelijk te maken geeft niet. Het is immers voor een zeer grote groep gebruikers en als je dit uitsplitst per gebruiker is het extreem veel goedkoper dan dat elke gebruiker zijn elektriciteit gaat opwekken. Zo is het ook met cloud computing. Ik hoef niets te begrijpen van schaalbaarheid, fail-overs, latency als ik een website op het internet wil hebben. Ik neem deze dienst gewoon ergens af voor weinig. Dit gaat ook op voor het beheren van gebruikers, werkplekken, storage, et cetera. Waarom zelf het wiel uitvinden als ik het uit de muur kan krijgen?
'Dit kan nog niet! Zover zijn we nog niet, er zijn allemaal problemen!' is wellicht het verweer. Maar er zijn zo ver ik weet geen technische beperkingen die het bij voorbaat onmogelijk maken. En als het kan zal het gebeuren. Er zijn twee menselijke drijfveren die succes garanderen. Gemak en prijs. Waarom is de appstore van Apple zo populair? Omdat het zo gemakkelijk is om daar geld uit te geven. Als een bedrijf op een gemakkelijke manier voor relatief weinig geld zijn automatisering in kan kopen, dan gaat dit werken. Gemak en prijs zijn twee kenmerken die ook bij cloud computing horen. Het is gemakkelijk om een clouddienst af te nemen, dit gaat vaak op basis van selfservice; maak een account aan, kies het product en het eerste gebruik is gratis. Hier komt vaak geen menselijke inspanning aan de kant van dienstverlener van pas en dat kan een reden zijn waarom de prijs concurrerend is. Ook gemak, want het kan zeven dagen in de week, 24 uur per dag.
Een ander facet van cloud computing is dat het niet te maken heeft met een specifieke server, een specifieke verbinding, een specifieke harde schijf. Als er iets stuk gaat hoeft er niet nagedacht te worden over hoe dit vervangen dient te worden. Hoewel de infrastructuur zeer complex kan zijn is het vervangen van een falend onderdeel iets waar geen intelligentie voor nodig is, en wellicht geen menselijk handelen (en robot kan ook een harde schijf vervangen).
Betekend cloud computing het einde van de it-afdeling? Absoluut niet. Ik denk dat het vooral een verschuiving wordt. Traditioneel beheer zal wellicht beperkt worden, maar functioneel blijven er nog genoeg uitdagingen over. Software moet worden ingericht, bi'ers moeten nog steeds analyses maken en relaties leggen tussen zaken. Bedrijfsprocessen dienen nog steeds aangesloten te worden op automatiseringsvraagstukken. De werking van een bedrijf en diens automatisering is nog steeds arbeidsintensief.
Diegene die 'cloud computing? Bah!' roept zal over vijftien jaar ook artikelen teruglezen waarom gelachen wordt. In 2000, 2001 werden er nog nauwelijks artikelen via het internet gekocht in Nederland. Velen, waaronder ikzelf, zagen niet in dat massaal online winkelen normaal zou worden terwijl dit onvermijdelijk is.
Het is goed om er bij stil te staan hoe de wereld er over vijftien jaar uit ziet. Als ik me aan een voorspelling zou wagen is een grote verandering dat grote dienstverlenende organisaties stervende zijn. Dat sociale netwerken producten gaan produceren zoals boeken, muziek en zelfs films. Dat organisaties niet per definitie bestaan uit een identiteit ingeschreven in de kamer van koophandel, maar bestaan uit lossere verbanden en (tijdelijke) samenwerkingen.
Wees op je hoede als je kritisch bent over de toekomst. Want voordat je het weet wordt er na vijftien jaar hartelijk om gelachen.
Beter dit lezen: http://www.scip.ch/?labs.20091127
Dan vraag je je af wie uitgelachen gaat worden.
@Jan: Je hebt wel vaker de neiging om Duitse artikelen te linken. Maar goed, de dikgedrukte kopjes zijn wel makkelijk te vertalen en gaan over angst.
Terecht dat er vraagtekens gezet worden bij zaken als: hoe zit het juridisch in elkaar, het is niet transparant, etc.
Maar dit zijn geen show-stoppers. De voordelen zijn niet te negeren en voor de problemen is best een oplossing te vinden. Wetten worden aangepast om deze tijd beter te ondersteunen, migratie is een ding wat zeker niet uniek is voor cloud computing.
Kortom, de zaken die benoemd worden zijn wel relevant, maar zoals al uit de praktijk blijkt, deels achterhaald.
Net als met andere voorspellingen is er een kans dat ik er naast zit, en dat is okee. Maar gelachen wordt er over vijftien jaar 🙂
@Jan: Als je kijkt onderaan in dit artikel, dan is er een update met een link naar een ander artikel waarin de schrijver participeert:
http://blog.tenablesecurity.com/2009/12/ranums-rants-cloud-forum-roundtable.html
Heel ironisch (en ik kan een glimlach niet onderdrukken) dan geloven zijn ook dat cloud computing niet meer weg te denken valt.
Een citaat:
“Cloud Computing is going to happen. In fact, if you think it hasn’t happened, it just means you’re out of the loop.”
I rest my case…
@Henri
Dat ik duitstalige artikelen lees is niet zo vreemd als je in Oostenrijk woont.
“Maar goed, de dikgedrukte kopjes zijn wel makkelijk te vertalen en gaan over angst.”
Je hebt duidelijk moeite met de duitse taal, het gaat niet om angst maar om de randvoorwaarden die niet in orde zijn.
Ik raad je aan geen zaken in duitsland te doen als je zo met wettelijke regelingen om wilt gaan, dat wordt erg duur.
Het is overigens vreemd dat men in nederland de moeite niet meer neemt om een taal te leren die 100 miljoen mensen spreken die pal naast nederland wonen en waarbij de nederlandse ekonomie volkomen afhankelijk is van de duitse, die belgen zijn toch intelligenter.
Cloud computing is er, dat is een feit, maar het is niet zaligmakend. Er zullen nog vele jaren heel veel bedrijven werken zonder cloud computing.
@Henri
en als je al een engelstalig artikel citeert lees het dan helemaal, er staat namelijk bijna hetzelfde beschreven als in het duitse artikel.
Namelijk dat er op gebied van transparentie en security de nodige katastrofen te verwachten zijn.
@Jan
Het gaat niet om welke artikelen je in het Duits leest, het gaat erom welke je linkt. Linken naar Engelstalig artikel is anders dan naar een Duits artikel omdat Engels nu eenmaal de facto standaard is. Het leren van engels is praktischer dan het leren van Duits aangezien Duitsers ook prima engels spreken.
Het grote punt wat blijkbaar niet aankomt is dat cloud computing groot wordt en niet een hype is, maar steeds dominanter zal worden. Dat er problemen en bezwaren zijn zal ik niet ontkennen en ik beaam dat juist, dit zal er echter niet voor zorgen dat cloud computing uiteindelijk een stille dood zal sterven.
Het internet in opkomst had ook allemaal uitdagingen: ” Het is niet veilig om te betalen”, “het is traag”, “informatie is niet te vinden en iedereen roept maar wat”. Terechte meldingen, maar dat hield de groei niet tegen. Ik geloof dat cloud computing een zelfde onstuimige groei zal doormaken.
De vraag is dus: geloof jij dat Cloud Computing heel groot word?
Larry Ellison, CEO of Oracle Corporation has stated that cloud computing has been defined as “everything that we already do” and that it will have no effect except to “change the wording on some of our ads”.
Cloud Computing verdwijnt zodra de marketeers het buzz woord zat zijn en de hype rond het woord “Cloud Computing” voorbij is. Zal het straks “Virtual Offices” gaan heten?
@Technicus: Als je doelt op Cloud computing als naam en woordkeus, dan ben ik het direct met je eens. Uiteraard doel ik niet op de naam, maar op de principes.
Dus de virtualisatie van dingen. Niet afhankelijk zijn van 1 specifieke computer of pc. En dat het gebruik en inzetten door mensen zelf gedaan kan worden zonder tussenkomst van een techneut of beheerder. De verschuiving van zelf lopen pielen, tot gewoon afnemen, weinig voor betalen en niet hoeven weten hoe het werkt.
Net als elektriciteit dus. Prik en klaar.
Grappig hoe iedereen altijd de metafoor van water en electriciteit gebruikt. Dit zijn echter ‘bronnen’ die voor iedereen gelijksoortig zijn. Voor IT is dat gewoon niet het geval.
Dat zien we aan de pakket-software die alle bedrijven gebruiken. Denk je echt dat alle SAP-gebruikers hetzelfde ‘pakket’ hebben draaien ?
Met mail en wat andere zaken lukt het meestal nog wel, die cloud, zodra het wat serieuzer wordt niet meer.
Misschien moet je ’techneut’ zijn om dat te begrijpen.
Kijk ook om je heen op deze site en aanschouw de puinhopen die het upper management met de ballen verstand ervan hebben gemaakt.
En mensen die het woord ’techneut’ gebruiken heb ik al helemaal geschoten. Het denigrerende straalt er van af.
Dag John,
Ik vind de vergelijking met elektriciteit best goed (al hoewel niet compleet). Cloud computing is ook een bron die generiek toepasbaar is. Je weet niet hoe het eruit ziet achter het stopcontact, maar als het uit je stopcontact haalt kun je het voor allemaal dingen gebruiken: Lampen, Koelkast, Computer, stogzuiger en noem maar op.
Zo is het ook met cloud computing, je sluit erop aan en kunt er allerlei dingen mee doen zonder dat je weet hoe het werkt of tot stand komt. Het is generiek en voor iedereen, maar je geeft er eigen invulling aan. Je betaald voor het gebruik ongeacht hoeveel plezier je eruit haalt.
Ik besef me wel dat het kort door de bocht is en geen complete vergelijking is, maar de vergelijking schept wel een beeld waar het naar toe gaat.
En nogmaals. Het vervangt de IT afdeling niet, complexe dingen blijven complex (en arbeidsintensief), en de mensheid kan ook zonder cloud computing. Het is geen oplossing voor alles zoals elektriciteit geen oplossing is voor alles. Maar het consumeert zo lekker zonder dat je zelf iets hoeft te kunnen.
Zoals je zelf aangeeft, als het moeite kost zeggen mensen al snel “ik ben geen techneut”, en dat is dus wel een drijfveer om cloud services af te nemen, men denkt dat ze dan geen techneut meer nodig hebben, want die afhankelijkheid vinden bedrijven maar niets 🙂