Met Robert-Jan van der Steur (41) als nieuwe directeur én aandeelhouder zoekt Seneca naar revanche. Kreeg de leverancier van het contentmanagementsysteem (cms) Smartsite in 2008 nog een slechte naam in de markt, in 2010 weet het bedrijf volgens Van der Steur weer partijen aan zich te binden. De goodwill die nog steeds in de markt bestaat, wil hij met behulp van partners verzilveren.
Hoe bent u in de ict-sector terechtgekomen?
Robert-Jan van der Steur: Ik heb in het kader van mijn studie Bedrijfskunde via een uitwisselingsproject van de Erasmus Universiteit Rotterdam in Kopenhagen gestudeerd en daar gewerkt voor IBM in Denemarken. In 1995 ben ik bij IBM Nederland gaan werken. Vanaf 1997 zat ik in het directieteam van Lotus en tevens in het managementteam van de softwaregroep van IBM. Daar heb ik me onder andere bezig gehouden met de channelintegratie van Lotus en Tivoli in die van IBM. Rond 2000 stapte ik over naar Emeritor, leverancier van e-inkoopsoftware. De laatste 8,5 jaar werkte ik bij Columbus IT, met het in de markt zetten van Microsoft-bedrijfssoftware. Verder ben ik sinds dit jaar voorzitter van B4it, een vereniging van Nederlandse managers en ondernemers in de ict-sector.
Wat heeft u met contentmanagementsystemen?
Ik heb in mijn loopbaan tot nu toe steeds te maken gehad met ict-technologie die in een stroomversnelling raakte, zoals OS2, Lotus Notes, e-procurement en, de laatste jaren, erp-software van Microsoft in mijn periode bij Columbus. Ik zie dat het cms een steeds belangrijker rol krijgt in de ict-omgeving. In het cms vindt de daadwerkelijke koppeling met en ontsluiting van backoffice- en midoffice-systemen plaats. Ook is het de centrale plek aan het worden voor de communicatie tussen medewerkers onderling en met leveranciers en klanten. Verder worden de online transacties er vaak afgehandeld. Ik noem het cms ook wel de sweetspot van de huidige ict.
Waarom bent u in Seneca gestapt?
Het cms Smartsite van Seneca heeft een goede naam en ik wil erbij zijn om het uit te breiden. Ik ben niet alleen directeur, maar heb ook een belang genomen. Ik merk dat organisaties zeer geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Om een voorbeeld te geven: wij organiseerden samen met partners kortgeleden het seminar ‘Online Ambities’ voor woonbedrijven en zorginstellingen in het Beatrix Theater. Ik had dertig bezoekers verwacht, maar we kregen over de tweehonderd inschrijvingen binnen, waarvan ruim 67 procent prospects.
Wat is er zo goed aan Smartsite?
Smartsite is al veertien jaar in ontwikkeling. Het is uitgegroeid tot een sterke applicatie met een aantal algemene tools ingebakken die andere cms’en niet standaard beschikbaar hebben. Denk aan een rapportagetool, een laag functionaliteit voor crm, customer relationship management, workflow-toepassingen inclusief protocollen voor kennismanagement en zoekmachinetechnologie. Daarnaast zijn er in de loop der jaren verscheidene verticale applicaties met Smartsite ontwikkeld die bedoeld zijn voor branches, zoals gemeenten, waterschappen, zorginstellingen en corporaties.
Seneca heeft een moeilijke tijd achter de rug. Wat ging er mis?
Het bedrijf had last van zijn eigen succes en kon organisatorisch de vraag niet aan. Seneca werd een besmette naam door de projecten die spaak liepen. Het heeft veel geld gekost om klanten tegemoet te komen. Vooral 2008 was een slecht jaar en daarna kwam de crisis er nog overheen.
Begin 2009 hebben de oprichters en grootaandeelhouders Nico Stiemer en Sander Waalboer ingegrepen en een interim ceo benoemd, Sytse Zuidema, om de boel recht te trekken. De toenmalige directeur Johan de Jong is als adviseur nog wel een jaar bij Seneca gebleven. De organisatie is daarna ook ingekrompen: in de goede dagen werkten er bij Seneca honderddertig man, nu nog zo’n tachtig. Ook Zuidema is overigens aandeelhouder geworden.
Het bedrijf heeft het boetekleed aangetrokken. Wat me opviel is dat Seneca wel met ontevreden klanten in gesprek bleef. Smartsite heeft zoveel goodwill opgebouwd, dat die klanten het nog steeds wilden gebruiken. Dat bood het bedrijf de kans het uiteindelijk toch goed te doen.
Hoe voorkom je dat zoiets nog een keer gebeurt?
Seneca zat op slot en ik wil het openbreken door veel meer met partners samen te werken. We zijn altijd terughoudend geweest in het openklappen van wat we in huis hebben. Maar de markt is veel groter dan Seneca. Wij kunnen niet alles zelf doen en de markt met tachtig man bedienen.
Verder is er een klankbordgroep voor klanten. 20 procent van de leden komt van de gemeenten, wat de betrokkenheid met Smartsite nog maar eens aangeeft. Die groep komt eens in de maand bij elkaar. Dat is voor ons belangrijk, door de feedback die wij terugkrijgen, bijvoorbeeld hoe snel we de software moeten aanpassen door veranderende wet- en regelgeving.
Wat verwacht je met partners te kunnen bereiken?
Grote projecten bijvoorbeeld, die liet het bedrijf aan zich voorbijgaan. Met partners kun je wel proberen zo’n opdracht binnen te halen. Er lopen gesprekken met leveranciers van midoffice- en backofficesystemen die we willen koppelen aan Smartsite. Denk aan Usoft en Pinkroccade. Ook praat ik met cms-leveranciers die in hun oplossing andere functionaliteit hebben die wij niet bieden, zoals marketing-tools op .Net, maar wel kunnen gebruiken. Ook denk ik aan partijen die samen met ons oplossingen willen bedenken voor andere branches dan de zorg, overheid en wonen. En ik wil een nauwere relatie opbouwen met adviesbureaus die de markt en selectietrajecten kunnen beïnvloeden.
Vormen open source cms-systemen een bedreiging?
Dat valt mee. Niet alle klanten zitten erop te wachten. Het probleem is dat je als eindgebruiker niet precies weet wat je krijgt. Dat je bij wijzen van spreken een hek bestelt, maar niet weet wat voor soort hek je krijgt en waar het hek wordt geplaatst. Seneca kiest daarom bewust niet voor open source, maar wel voor open standaarden. Daar wordt in aanbestedingen om gevraagd, al komt het vaak voor dat voor een Smartsite-aanschaf geen tender nodig is. Daarnaast zijn open standaarden nodig om geautoriseerde partners in staat te stellen op basis hiervan modules van Smartsite te ontwikkelen en in de markt te zetten.
Eind 2006 gaf Seneca KPMG de opdracht op zoek te gaan naar partijen, zoals investeringsmaatschappijen, die het bedrijf wilden overnemen. Dat lukt toen niet. Ligt het verkoopscenario nog op tafel of is het in een la beland?
Zo’n scenario is niet aan de orde. Seneca wil in zelfstandigheid blijven groeien. Ik ben niet voor niets aandeelhouder geworden. Inmiddels hebben we meerdere locaties in Delft naar één plek gebracht en het gebouw daar opgefrist. De scheiding tussen ontwikkelaars en serviceverleners is daarmee opgeheven. Zo moet er in Delft ook een groter wij-gevoel ontstaan.
Klantenkring
Tot de klantenkring van Seneca behoren overheden en overheidsinstellingen (zoals de gemeente Waalwijk, gemeente Amersfoort, provincie Gelderland en BNG), corporaties (Ymere, Mitros, Standvast Wonen) en zorginstellingen (BovenIJ Ziekenhuis, Siza). Daarnaast heeft Seneca zijn cms Smartsite in de loop der jaren ook verkocht aan uiteenlopende partijen als de KNLTB, Ahrend, Mercedes Benz CAC, Philips ETG, Waterleidingmaatschappij Limburg en Boekel de Nerée.