Vier op de tien ict-bedrijven hebben slechte of zelfs zeer slechte ervaringen met aanbestedingsprocedures van de overheid. Die negatieve ervaringen zijn vooral gebaseerd op het tijdrovende en kostbare proces dat een aanbesteding met zich meebrengt. Dat blijkt uit de kwartaalmonitor van branchevereniging ICT~Office. De organisatie raadt de overheid aan om de aanbestedingsprocedure transparanter en minder tijdrovend te maken.
Uit de driemaandelijkse rapportage blijkt dat slechts 10 procent van de ondernemingen goede ervaringen heeft met aanbestedingsprocedures.
Een bedrijf besteedt gemiddeld ongeveer veertig uur aan het verzamelen van de documentatie die bij een aanbesteding wordt gevraagd. Ondernemingen hebben veel kritiek op de gestelde omzet-eisen. Volgens de brancheorganisatie bieden aanbestedingen daardoor onvoldoende toegang voor het midden- en kleinbedrijf.
Dialoog
De eisen voor deelname aan een aanbesteding moeten volgens ICT~Office meer overeenstemmen met de omvang van de opdracht. Bovendien zou de overheid meer in dialoog met het bedrijfsleven moeten gaan. Dat zou de kwaliteit van de procedure ten goede komen. Om overheden hierbij te helpen, ontwikkelde de branchevereniging een speciale online haalbaarheidstoets.
ICT~Office behartigt de belangen van vooral grote ict-bedrijven in Nederland.
@Rob Koelmans
Wij leverden al sinds 87 een bepaalde Dienst van de Gemeente en die vonden verder alles prima met die aanbestedingen als ze ons maar als leverancier konden houden. De criteria werden daarom mede rondom ons aangelegd.
Dit kan en mag dus niet volgens Europese regelgeving!!!
Ik snap je punt wel, maar eerst komt het gekonkel je goed uit en daarna wordt je door het gekonkel buiten spel gezet. Dat had je dus bij deze klant wel kunnen verwachten.
Dat het niet kan ben ik helemaal met je eens, maar dat geld ook voor de situatie waarin jullie de eerste keer zijn gekozen!
Het klopt dat een groot deel van de overheden met de aanbesteding rommelt. Ik heb zelf veel aanbestedingen gedaan, zowel als bidmanager als tendermanager en ken dus het verhaal van beide kanten. Niet zelden worden door overheden opvallend onredelijke eisen gesteld. Bijvoorbeeld dure aan te schaffen systemen moeten kunnen samenwerken met een goedkoop leveranciersgebonden toolje. De door de overheden gefinancierde instellingen en bedrijven maken het meestal nog bonter. Het opknippen van tenders en het starten van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, gebeurt daar te pas en te onpas.
Het gevolg is dat bedrijven zitten te rommelen. Ingehuurde tendermanagers werken soms samen met een bidmanager van het eigen bedrijf. Ook dat zou niet mogen.
Natuurlijk hebben ze dat ook al gedaan voordat het Europese aanbesteden verplicht werden gesteld. Het masseren met cadeaus, studiereisjes en seminars, gebeurt nog steeds en buiten de ICT-sector gaat men nog wel verder.
Maar veel bedrijven zitten zichzelf ook dwars. Ze hebben geen goed ingericht offertebureau en proberen elke keer weer het wiel opnieuw uit te vinden. De meeste vragen zijn standaardvragen. Die informatie moet je gewoon beschikbaar hebben. Een goede administratieve kracht kan de invuloefening snel uitvoeren. Belangrijker nog is het toepassen van een goede go/no-go beslisstructuur. Doorgaan met een tender waar geen rendement van valt te verwachten is gewoon dom. Het gaat immers om het rendement. Helaas is de loonstructuur daar meestal niet op afgestemd.
Zo zit iedereen elkaar, inclusief zichzelf, dwars.
@kenner: Ik weet niet of dat wat in ons voordeel was in strijd met de aanbestedingsregelgeving was.
Er werden meerdere partijen geselecteerd en de Diensten die wij beleverden hadden zich er sterk voor gemaakt dat wij ook geselecteerd werden.
Maar ik snap ook niet wat je ermee wil zeggen. Dat ik de gang van zaken in dat geval zou willen vergoelijken omdat we er beter van werden? Dat is niet zo. Het zou alleen maar bovenop komen op datgene waar het mij om gaat als dat ook niet door de beugel kon. Maar het doet in ieder geval niets af aan waar het mij om gaat als zodanig voer jij het aan. Dat begrijp ik niet.
Heeft er iemand ooit een overheidsaanbesteding gezien die goed in elkaar zat? Ik ben er namelijk nog nooit een tegengekomen. En dan bedoel ik niet goed voor mij, maar goed voor de maatschappij?
Uit de reacties tot nu toe lijkt het of de vraagstelling verkeerd was. Een goede ervaring gaat niet alleen om het krijgen van de opdracht.