Stel, je bent een echte specialist. Je bent goed in je vak, je kent het wereldje waarin je opereert, en het wereldje kent jou. En je hebt zin om je specialisme verder te ontwikkelen bij een organisatie die daar op focust. Een wat minder massale organisatie wellicht, met een persoonlijke benadering. Je hebt een leuke organisatie op het oog. Daar zou je wel eens verder willen praten.
Je kunt twee dingen doen. Je kunt je laten bemiddelen door een werving- en selectiebureau, of je kunt zelf de stoute schoenen aantrekken. Wat werkt het beste?
Bij het vinden van een nieuwe leuke werkplek loont het voor een kandidaat om zich te verplaatsen in de wereld van de nieuwe werkgever. Deze predikt een persoonlijke aanpak. Wat denk je dat die organisatie doet met een werving- en selectiebureau dat hem benadert namens een anonieme kandidaat?
Er zijn twee opties. In het eerste geval roept de vertegenwoordiger van het werving- en selectiebureau twee tot drie wervende karaktereigenschappen of ervaringen van de specialist, en weet de betreffende organisatie meteen om wie het gaat. Ik heb letterlijk gesprekken gehad waarbij mij 'Jan' werd aangeboden. Nog tijdens het een minuut durende gesprek kon ik – met een beetje hulp van Google – de volledige naam en huidige werkgever van die 'Jan' vinden, en ik deed hem de hartelijke groeten. Ineens werd de recruitment persoon duidelijk dat 'het wereldje' van echte specialisten best klein kan zijn. Uiteraard heb ik de recruitment persoon van harte bedankt. Maar als je wilt werken bij een organisatie met een 'personal touch', kun je je voorstellen dat dit niet de ideale ingang is. Jammer maar helaas, dus.
In het tweede geval word je bemiddeld en heeft de organisatie aan wie je wordt aangeboden geen flauw idee wie je bent of waar je je ervaringen hebt opgedaan. Daar gaat je specialisten-imago. En reken er maar niet op dat een werving- en selectiebureau jouw specialisme net zo goed kan verdedigen als jijzelf. Daarvoor is jouw inhoudelijke kennis nodig.
Begrijp me goed, ik heb helemaal niets tegen werving- en selectiebureaus. Voor meer generieke rollen of rollen waarin een basisvaardigheid tot specialisme wordt doorontwikkeld, zijn ze zelfs ideaal. Maar als je een echte specialist bent, kan niemand jouw verhaal beter doen dan jijzelf, zeker als je richting een organisatie wil die een persoonlijke benadering hoog in het vaandel heeft.
Recruitement partijen zijn inderdaad terecht overbodig aan het worden.
Maar is dit opinie of gewoon slim verpakte spam?
Paul, ik kan mij wel redelijk vinden in je betoog.
Ook ik weet uit diverse ervaringen dat het wereldje van niche specialisaties wel heel klein is.
Helaas is het zo dat voor dergelijke kwaliteiten de markt ook heel beperkt is.
De afgelopen tien jaar vraagt de ICT wereld om de zelfde mensen, en is daardoor nauwelijks een specialisatie te noemen.
Voor (mijn) specialistmen in andere richtingen doe ik niet eens de moeite om bij te houden wat de wereld te bieden heeft.
Met of zonder recruiter veranderd daar helemaal niets aan.
Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik voor een leuk bedrijf werk waar ik vrij ben af en toe voor eigen rekening een leuke uitdaging aan te nemen.
Paul, ik kan jouw standpunt c.q. mening begrijpen, echter hangt dit wel volledig af van het feit welke en wat voor werving- en selectiebureaus je gebruikt. Veel bureaus hebben helaas geen (technisch) specialisten in dienst maar bestaan voornamelijk uit personen met een HR of Management achtergrond. Ik zelf heb meer dan 10 jaar voor Amerikaanse netwerk fabrikanten gewerkt in verschillende technische functies. Gedurende deze tijd heb ik wisselende ervaringen gehad met werving- en selectiebureaus c.q. recruiters. De kwaliteit van de kandidaten was sterk wisselend en de kandidaten pasten soms simpel weg niet bij de functie. Om deze reden ben ik zelf sinds kort een Recruitment bedrijf begonnen en richt mij puur op de Technische functies aangezien ik deze kandidaten zelf goed kan interviewen & screenen en kan beoordelen op hun technische kennis & ervaring. Een heel belangrijk punt hierbij is dat de positie voor de kandidaat een logische & uitdagende volgende stap in zijn/haar carrière moet zijn. Zijnde op technisch vlak of op professioneel vlak (b.v: van engineer naar team lead of escalatie engineer). Hier in kan je als recruiter alleen maar succesvol zijn als je samen met de klant een goed functie profiel opstelt waarin duidelijk de soft- en hard skills zijn beschreven. Kern punt is dus dat de recruiter zelf uit de betreffende markt moet komen c.q. de juiste achtergrond heeft.
You hire on skilss but fire on behaviour.
Specialistische kennis hebben is fijn, maar wat heeft het management met je voor?
Hoe weet je nu als specialist dat buiten jouw IT kennis het nieuwe bedrijf goed bij je past?
Is een werkgever zelf objectief genoeg om echt te vertellen wat er achter de facade gebeurt.
Het voordeel van de externe partij is dat deze twee bazen moet dienen. Kijk de recruiter recht in de ogen en neem dat het besluit, mag deze man vrouw mij representeren!
Ik begrijp zeker wat hier in de tekst van Paul en in de reacties bedoeld wordt, maar ik vind het toch wel erg kort door de bocht.
Zelf ben ik alweer geruime tijd werkzaam als recruiter/account manager en in deze tijd heb ik de volgende dingen gemerkt:
– Recruiters zijn toch de mensen die zzp-opdrachten ‘binnenslepen’ door een relatie op te bouwen met de klant, de juiste vragen te stellen en de klant en haar behoeften echt te leren kennen. Het werk van een recruiter gaat veel verder dan matchen op basis van harde skills. Een recruiter is (als het een goede is) tegelijkertijd PMO, verkoper, relatiebeheerder, contractadministrateur, techneut, etc. Dit uiteraard deels generiek, maar ik heb het idee dat dit door freelancers behoorlijk onderschat wordt.
– Specialisten die hun eigen projecten acquireren zijn er zeker, maar dit is in mijn beleving geen grote groep, met als bijkomend feit dat ze toch ondergebracht moeten worden bij een recruiter/payroller (zij het tegen een zeer kleine fee). De eindklant zal in de regel namelijk niet direct een ZZP’er inhuren. Daarnaast, en dat geeft Paul ook al een beetje aan, zullen ‘massale organisaties’ ook voor die ene specialist een aanvraag uitzetten bij de leveranciers, omdat dat de afgelopen 2 jaar beleid is geworden (Inkoop/Procurement dicteert, dit zal weer veranderen in tijden van hoogconjunctuur).
@Boudewijn: Je hebt gelijk, het gaat veel verder dan matchen op basis van technische skills
@Patrick: Helemaal eens met jouw voorlaatste zin. De recruiter moet samen met de klant het functieprofiel opstellen, want de recruiter weet hoe hij moet doorvragen om achter de echte klantbehoefte te komen. (Project Manager nodig = Feit, Deadline halen om uiteindelijk het vervolgtraject succesvol te kunnen starten en die promotie te pakken = Behoefte)
@Arnoud: Recruitment partijen zijn zeker niet overbodig aan het worden. Waar ik het wel mee eens ben is dat recruiters hun business modellen moeten gaan aanpassen. In een wereld waarin mensen (klant en zelfstandige), en zeker specialisten in kleine kringen, elkaar steeds beter kunnen vinden zullen recruiters zich meer moeten gaan richten op het faciliterende (contractbeheer, facturatie, etc.) en juridische (borging WKA, 0% risico voor eindklant) aspect van onze branche. Dit neemt op het moment op de achtergrond een grote vlucht d.m.v. online marktplaatsen (aan klantzijde) en payrolling services naast detachering en zal alleen maar groter worden.
Samenvattend zou ik willen zeggen: Je bent gek als je een recruiter gebruikt wanneer je geen probleem hebt jouw eigen opdrachten te vinden. Ik plaats ook liever direct een freelancer bij ABN-Amro Bank dan dit via IBM te doen als ik toch die relatie(s) heb met de eindklant.
Desalniettemin zijn er honderden recruiters op de markt (of dit goed is, is wellicht weer een andere discussie :-)…), en laat het marktprincipe dit toe. Er is dus voldoende vraag naar recruiters en ik durf zelfs te zeggen dat veel grote bedrijven het heel lastig zouden krijgen zonder ons.
Het aardige is dat recruiters nog eens met een bedrijf aan komen zetten waar je als specialist niet eens aan zou denken. Dus voor mij hebben ze toegevoegde waarde. Maar je hoeft er niet altijd gebruik van te maken natuurlijk.