Internetbureau Virtual Affairs wil nóg succesvoller worden en zoekt toptalenten op internetgebied voor een uniek opleidingstraject. Voor de werving van de kandidaten komt het bedrijf bij Brunel IT terecht. ‘Brunel is een groot bedrijf, maar tegelijkertijd persoonlijk en ondernemend. Dat spreekt ons erg aan.’
Was het tien, vijftien jaar geleden misschien nog indrukwekkend als je als bedrijf een website had, tegenwoordig moet een bedrijfswebsite direct klanten of zelfs geld opleveren. En als het even kan er ook nog gelikt uitzien én onderscheidend zijn. Daarover kan men bij Virtual Affairs als geen andere meepraten. Het bureau is gespecialiseerd in het bedenken en realiseren van e-businesstoepassingen en intranetten die meetbaar resultaten opleveren voor verschillende toepassingen heeft het ondernemende bedrijf, dat in 1997 is opgericht, awards in de wacht gesleept. Virtual Affairs bundelt marktexpertise, kennis van gebruikersgedrag en technologie om klanten online succesvol te maken. Het werk van de creatieve internetprofessionals zien we terug bij grote namen als Ditzo, Heineken, ING en IKEA.
Snelle groei
Op de Virtual Affairs- kantoren in Amsterdam en Sofia, werken zo'n honderd jonge, gepassioneerde mensen met maar één doel: de klant laten winnen. Het bedrijf van algemeen directeur Sijbrand Tieleman mag zich daarmee één van de grootste internetbureaus van Nederland noemen, maar zit nog steeds flink in de lift. ‘Het gaat hier heel hard. We groeien snel en onze klanten worden steeds veeleisender. Dat vinden wij geen probleem, maar daarom moeten wij wel nóg beter weten hoe klanten succesvol kunnen zijn online', zegt Tieleman.
Omdat het aantal mooie klanten toeneemt en de organisatie groeit, is zij op zoek naar nieuwe collega's. ‘We willen verbreden en zoeken naar goede professionals om ons team te versterken', zegt Tieleman. Vanuit die gedachte heeft Virtual Affairs het plan opgevat de Virtual Affairs Academy te starten, een uniek opleidingstraject voor nieuwe collega's. Gedurende zes maanden leren en werken zij tegelijk.
Nieuwsgierige mensen
Virtual Affairs zoekt vijf geschikte IT- en internetprofessionals die kunnen deelnemen aan de Academy. Het gaat om aanstormend ICT-talenten. ‘We zoeken nieuwsgierige mensen en slimme mensen. We zijn op zoek naar WO'ers en HBO'ers die vanaf dag één het maximale uit zichzelf willen halen en snel zelfredzaam zijn.' Concreter gaat het om internetspecialisten met een (redelijk) technisch profiel, die thuis zijn in de nieuwste ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van social media en mobiel internet. Tieleman wil heel bewust talent aan zijn bedrijf binden dat is opgegroeid met mobiel internet.
Slimme dingen doen
Voor de werving van die topkandidaten maakt het internetbedrijf gebruik van de diensten van Brunel IT. ‘We zoeken leuke, ambitieuze ondernemende jonge talenten. We willen de beste van de beste hebben. Daarom komen we ook bij Brunel IT uit. Brunel heeft een goede reputatie op wervingsgebied en is één van de gespecialiseerde bureaus die ons hier het beste bij kan helpen, daar zijn we van overtuigd. We werken bovendien graag met hen samen', vertelt Tieleman. ‘Waarom? Omdat het een groot bedrijf is, maar tegelijkertijd "klein" en ondernemend. Dat spreekt ons erg aan. Die manier van werken proberen wij er zelf ook in te houden. Slimme dingen doen en daarmee succesvol zijn.'
De IT-professionals die deelnemen aan de Virtual Affairs Academy krijgen trainingen op het gebied van technologie en sociale vaardigheden, die (mede) door Brunel worden ontwikkeld en gegeven. Bovendien worden zij gecoached door mensen van Virtual Affairs én Brunel. Maar bovenal zullen zij veel opsteken van wat we noemen ‘learning on the job'. ‘Ze gaan direct aan de slag met interessante projecten, waar zij een heleboel van zullen leren.' Na een half jaar op detacheringsbasis te hebben gewerkt komen de IT-professionals in dienst bij Virtual Affairs. Voorloopdetachering noemt Brunel deze flexibele oplossing, waarbij kandidaten en werkgevers zonder wederzijdse verplichtingen aan elkaar kunnen wennen.
Verder denken
Het toverwoord bij Virtual Affairs is ondernemendschap: aan de klant, het vak en aan elkaar. Kernwaarden van Virtual Affairs zijn volgens Tieleman commitment, authenticiteit en integriteit. Deze dingen wil hij ook terugzien bij de deelnemers aan de Virtual Affairs Academy. ‘Commitment verwachten we niet alleen naar Virtual Affairs intern, maar ook naar klanten toe. Het gaat erom dat je nét even verder denkt en een stapje extra doet', zegt Tieleman. ‘Je moet het leuk vinden om door mensen aangesproken te worden: "Hoe kunnen we nou echt een succes maken van onze website?" Daarvoor moet je creatief zijn.' Bij Virtual Affairs komen de deelnemers aan de academy – net als de andere collega's – niet in een hokje terecht, benadrukt Tieleman. ‘Je moet jezelf pushen verder na te denken dan je hebt geleerd. Dát is het type ondernemerschap dat we zoeken.'
Binnenkort houdt Virtual Affairs een dag waarop de vijftien beste kandidaten zichzelf mogen introduceren aan het bedrijf en Virtual Affairs aan hen. ‘Wij moeten niet alleen een goed gevoel hebben bij hen, maar zij ook bij ons! Op een informele manier maken we kennis, met een borrel naderhand.'