De softwarecode, architectuur en organisatie van het politiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH) rammelen. Dat deden ze al voordat het centrale informatiesysteem vanaf begin 2009 stapsgewijs landelijk werd ingevoerd. Dat blijkt uit een software-analyse die vtsPN, de ict-dienst van de politie, halverwege 2008 liet uitvoeren. Na de invoering van het systeem regende het klachten, waaruit blijkt dat weinig met de aanbevelingen is gedaan. Actualiteitenprogramma EenVandaag dook een oud onderzoeksrapport op, dat ook in het bezit van Computable is.
Het politiesysteem wordt sinds eind 2009 door alle 26 politiekorpsen gebruikt als centraal informatiesysteem voor het melden van incidenten en het maken van processen-verbaal en persoonsdossiers. Voor aanvang van de landelijke uitrol, voerde SIG (Software Improvement Group) een onderzoek uit naar de kwaliteit van de softwareontwikkeling.
Verouderd en divers
'Het systeem als geheel is van zeer lage kwaliteit en slecht onderhoudbaar', staat in het document. De algehele architectuur is zwak, vooral door verouderde technologie van de kern van het systeem en de grote diversiteit in de daaraan gekoppelde applicaties ('satellietonderdelen'). Bovendien zou de kwaliteit van de ontwikkelde software 'matig' zijn.
De diversiteit aan technologie uit zich volgens de onderzoekers op alle niveaus: hardware, besturingssystemen, programmeertalen, communicatieprotocollen en gebruiksinterfaces. BVH bestaat uit twaalf applicaties die in totaal ook twaalf talen en protocollen gebruiken (zoals Java, C#, ASP.Net en SQL). De verscheidenheid komt ook tot uitdrukking in de documentatie van het systeem. 'Die is per systeemonderdeel uitgewerkt, terwijl overzichtsdocumentatie over het gehele systeem ontbreekt', meldt het rapport.
Softwarearchitect
De onderzoekers verbazen zich over het ontbreken van een echte softwarearchitect. 'De huidige organisatiestructuur, inclusief softwarebouwteam, is voornamelijk gericht op ontwikkeling van de verscheidene deelsystemen. De taak van het bewaken van de algehele softwarearchitectuur, alsmede het ontwikkelen, harmoniseren en testen van de installatieprocedures, zijn onvoldoende belegd', aldus het rapport.
'In principe zijn dergelijke negatieve conclusies niet heel ongebruikelijk na een software risk assessment', vertelt onafhankelijk ict-architect en Computable-expert Gershon Janssen. 'Het is wel schokkend als blijkt dat met de aanbevelingen vervolgens niets is gedaan.' Janssen had inzage in het onderzoeksrapport en publiceert binnenkort daarover een opiniestuk op Computable.nl.
Rompslomp
Sinds de eerste regiokorpsen in het voorjaar van 2009 overstapten op BVH, klagen gebruikers over de toegenomen 'administratieve rompslomp'. Zo moet informatie vaak dubbel worden ingevoerd in verschillende applicaties die aan BVH zijn gekoppeld. Een woordvoerder van politievakbond ACP meende destijds dat de invoering te voortvarend is ingezet en dat de veiligheid van agenten op straat daardoor in het geding is.
Naar aanleiding van de onthullingen door actualiteitenprogramma EenVandaag en Computable heeft de Tweede Kamerfractie van de SP inmiddels een spoeddebat met minister Opstelten van Veiligheid en Justitie aangevraagd. De vtsPN wil dit debat eerst afwachten voor de organisatie met een verklaring komt. 'De bal ligt bij de politiek en niet bij ons', aldus vtsPN-woordvoerder Fred Kluit.`
Begin 2010 kampten acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland maandenlang met een computerstoring. De storing, die ook betrekking had op het functioneren van het BVH-systeem, werd veroorzaakt door een missende softwarepatch op de gecentraliseerde servers. Meerdere onderzoeken wezen uit dat de slechte bedrijfscultuur binnen vtsPN de duur van de storing verergerde en verlengde. Sinds september 2010 heeft de organisatie daarom een eigen chief information officer en werd er een interventieteam opgezet.
Conclusies uit het rapport
1: Kwaliteit
De kwaliteit van de softwareontwikkeling van BVH is matig. De matige kwaliteit van oudere systeemonderdelen is niet verslechterd en soms zelfs verbeterd. De kwaliteit van enkele nieuw ontwikkelde onderdelen is 'ook niet bijzonder hoog'.
2: Documentatie
De ontwerpdocumentatie is aanwezig en per onderdeel uitgewerkt, maar overzichtsdocumentatie voor het systeem ontbreekt.
3: Architect
De rol van softwarearchitect is onvoldoende ingevuld en er is onvoldoende nadruk op integratie- en installatie-activiteiten.
4: Coördinatie
Wat betreft de personele bezetting is voldoende kwaliteit en capaciteit aanwezig om hoogwaardige systeemonderdelen op te leveren. De inspanningen behoeven echter betere coördinatie om de kwaliteit van het systeem als geheel te waarborgen.
5: Ontwikkelproces
De voorwaarden om het softwareontwikkelproces juist uit te voeren, zijn aanwezig. Wel ontbreken goed versiebeheer, geautomatiseerde regressietestsuites en centrale kwaliteitsbewaking van de softwarecode.
Bron: BVH – Software Risk Assessment Rapport (Software Improvement Group, 25 juni 2008)
De nadruk in de berichtgeving ligt op de feitelijke constateringen over het systeem BVH in het rapport van het SIG. Enige aandacht over de politieke en politie context, die mede de randvoorwaarden bepaalden voor deze oplossing, is wel op zijn plaats. Een uitdaging voor de redactie lijkt me.
Heb in 2009 op een bureau van de politie in Utrecht aangifte gedaan van inbraak in mijn auto. In verband met het feit dat ik een leaseauto reed en zowel privé eigendom als zakelijk eigendom werd beschadigd en/of ontvreemd moest ik bij dezelfde agent 3 keer dezelfde gegevens opzeggen die vervolgens, met veel vertraging en moeite, ingevoerd werden in het BVH. Deze melding van een “simpele” auto-inbraak nam ruim 2 uur in beslag, waarbij met name de agenten die achter de knoppen zaten meermaals hun ongenoegen uitspraken over het BVH…
BVH is een draak van een systeem.
Je kun alleen maar sequentieel door de schermen lopen en als je terug wil naar een vorig scherm moeten alle stappen weer terug genomen worden. Je kunt niet bv 3 schermen in een keer terug gaan.
Het feit dat er maar één scherm tegelijk open kan staan is al niet meer van deze tijd.
Voorts is de consequente opbouw van de GUI ver te zoeken, de gebruiker kan daardoor geen basisvaardigheid opbouwen, want in een andere situatie werkt alles weer anders. Dit is wel te verklaren als je weet dat et uit 12 verschillende apps is opgebouwd.
Een prachtig schoolvoorbeeld hoe een systeem totaal verkeerd is ontworpen vanaf papier, zonder er ooit een eindgebruiker vanaf de werkvloer bij te hebben betrokken.
Bravo! Weer een paar miljoen aan belastinggeld vern***t
Helemaal eens met Jos. De overheid laat de ICT teveel aanmodderen. Ligt het dan alleen aan de ICT? Hebben ze uberhaupt architecten in loondienst bij de Politie om de zaken goed aan te sturen?
Kernprobleem ligt bij de aansturing van de ICT: met 25 autonome korpsen krijg je een bestuurlijk chaos en dat zie je terug in de systemen. Dit is alleen op te lossen met vergaande centralisatie en standaardisatie van de ICT strategie. Politiek mag dus eerst naar zichzelf kijken, die hebben deze besturing toegelaten, ICT is maar een neveneffect.
RV, “een prachtig schoolvoorbeeld hoe een systeem totaal verkeerd is ontworpen”? Nee, het is nooit één systeem geweest. Het is een aangepaste Amsterdamse XPOL met aanvullende applicaties en een matige GUI wrap er om heen. De basis is 20 jaar oud.
“Zonder er ooit een eindgebruiker vanaf de werkvloer bij te hebben betrokken”? Die eindgebruiker was er wel bij betrokken, zowel bij de bouw van de aparte systemen als bij de slechte integratie. Maar de raad van hoofdcommissarissen en de raad van korpsbeheerders heeft alle goede adviezen naast zich neergelegd. Alleen het politiek aanvaardbare advies is geaccepteerd en de meeste onvolkomenheden zijn op een to-do list gezet of weggemoffeld.
“Weer een paar miljoen aan belastinggeld vern***t”? Nou, het zijn er veel meer. Alleen al het leren omgaan met BVH heeft meer dan een miljoen extra trainingsuren gekost. En het werken met BVH kost miljoenen extra uren per jaar doordat het onhandig en soms ook heel traag reageert. Reken 30 Euro per uur en je komt op een aardig bedrag.
Eigenlijk een vraag, daar ik in het artikel alleen de ict en een rapport wordt beschreven. Vraag: Als er bij de politie een project wordt gestart om een integrale oplossing (in dit geval: BVH applicatie) wordt, wordt er dan ook een integraal programma gestart om behoeftes (management en operatie) architectuur en oplossingen in lijn te brengen, maar misschien nog belangrijker besluitvorming hierop ? En dan ben ik het eens met de ict oplossing een neveneffect is van het voorgaande proces wat ik beschrijf
Jos | 04-11-2010 22:58
Dit is al jaren gaande en het blijft (vrees ik) onder de pet. Oplossingen zijn denk ik boeiender stof anders gaat het nog meer kosten.
Het simpele feit dat het onderzoek terzijde is geschoven en de landelijk projectleider namens de hoofdcommissarissen niet zijn verantwoordelijkheid heeft genomen spreekt voor zich. Het is de cultuur die in de loop der jaren is ontstaan waarin mensen niet hun verantwoordelijkheid nemen. En cultuur ontstaat aan de top! Hoe is die top er gekomen?
Het is een diep triest verhaal en heeft de belastingbetalers en boetebetalers heel veel geld gekost.
– de werkvloer ICT is gefrustreerd, ze moeten zaken uitvoeren waarvan men weet dat het problemen gaat opleveren.
– de diender is gefrustreerd want die mag bonnen schrijven om de kosten te dekken.
– het echte werk moeten ze uitvoeren met een brak informatiesysteem.
Er zal fundamenteel iets moeten veranderen in de cultuur.
1. De aansturing vanuit de top meer professionaliteit en afrekenen op resultaat!
2. De politieke bemoeienis met de oplossingen beperken, alleen op resultaten afrekenen (kunnen ze niet eens betrouwbaar aanleveren op dit moment).
3. Draagvlak op de werkvloer creëren
Dat creëer je alleen als men geloof heeft in de professionaliteit en de visie.
4. Een klimaat creëren waarin de kennis die wel degelijk in de organisatie aanwezig is (en die is er!) aan te wenden.
5. Resultaat gericht werken waarin de ruimte wordt geboden voor dat mensen weer verantwoordelijkheid nemen!
6. Bij onvoldoende professionaliteit.. een schop onder de …
Zorgwekkender dan dit individuele geval vind ik dat als je deze conclusies geanonimiseerd zou voorleggen bij een groot aantal ICT-ers en ze zou vragen over welk systeem/project het gaat, er waarschijnlijk tientallen verschillende projecten genoemd zouden worden…