Technologiebedrijf Oracle neemt voor ongeveer een miljard dollar (ruim 715 miljoen euro) Art Technology Group (ATG) over. Dat is een leverancier van applicaties voor e-commerce en voor de optimalisatie daarvan. Oracle ziet in deze producten een aanvulling op zijn eigen softwareportfolio voor onder meer crm, erp en business intelligence. De partijen verwachten de overname begin 2011 af te ronden, na goedkeuring van aandeelhouders en autoriteiten.
Met de softwareproducten van ATG kunnen bedrijven gemakkelijker contact leggen en houden met hun online klanten. Volgens directeur Bob Burke van ATG gebruiken wereldwijd meer dan duizend grootzakelijke ondernemingen de producten van zijn bedrijf. Oracle breidt met de software zijn producten voor klantrelatiebeheer (crm), bedrijfsplanning (erp), retail, supply chain management, business intelligence en middleware uit.
Deli XL
Door de combinatie van Oracle en ATG kunnen de organisaties al hun commerciële activiteiten gemakkelijker integreren, schijven de twee in een communiqué. Een dergelijke integratie van online, offline en mobiele activiteiten en het verhogen van de klantloyaliteit zijn volgens hen voor veel bedrijven gewenst.
Begin november werd bekend dat de Nederlandse groothandel Deli XL onder meer software van ATG gaat gebruiken als platform voor zijn e-commerce. De implementatie hiervan ligt in handen van dienstverlener Accenture.