Ict-dienstverlener Logica ondervindt in de Benelux nog veel hinder van de slechte economie en de afwachtende overheidssector. Over het derde kwartaal (Q3) van 2010 boekte het bedrijf in deze regio 12 procent minder omzet dan een jaar eerder. Na correctie voor acquisities en verkopen van activiteiten blijft de daling beperkt tot 7 procent. Op groepsniveau bleef de omzet gelijk aan die van het derde kwartaal van 2009, blijkt uit de kwartaalcijfers van de dienstverlener.
De omzet in de Benelux bleef in het derde kwartaal steken op 110 miljoen pond, ongeveer 126 miljoen euro. De Logica-groep boekte in deze periode in totaal een omzet van 863 miljoen pond, zo'n 990 miljoen euro. De meeste omzetgroei (7 procent) zit in outsourcingsactiviteiten, terwijl Consulting en Professional Services elk daalden met 4 procent. Het verslag over de kwartaalcijfers noemt geen winstcijfers.
Behalve in de Benelux lieten ook de activiteiten van Logica in het Verenigd Koninkrijk een omzetdaling zien: 11 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de andere bedrijfsregio's (Frankrijk, Noord- en Centraal-Europa, Zweden en Internationaal) groeide de omzet, in Zweden zelfs met 13 procent.
Publieke sector
Logica houdt er in de Benelux mee rekening dat de publieke sector tenminste tot het eind van 2010 slechts mondjesmaat beslissingen neemt over nieuwe investeringen. Achterblijvende opdrachten in deze sector worden gedeeltelijk gecompenseerd door aantrekkende vraag in de financiële sector. Zo sloot de ict-dienstverlener in het derde kwartaal van 2010 een vijfjarige raamovereenkomst met ABN Amro voor het ontwikkelen, testen, onderhouden en ondersteunen van softwareapplicaties.
Ook over de eerste helft van 2010 merkte Logica op dat het bedrijf in de Benelux overwachts veel last heeft van overheden die de hand op de knip houden, in afwachting van nieuw kabinetsbeleid.
Vreemd dat Computable dit bericht zo brengt: op http://www.dft.nl heet de titel: “Omzet Logica stabiel”, evenals http://www.rtlz.nl.
De titel op FD.nl “Logica boekt fractie hogere kwartaalomzet” geeft volgens mij een realistisch beeld.
@Anoniem. Logica performt al een aantal jaren slecht in het aandachtsgebied van Computable: Nederland.
Terwijl concurrenten inmiddels weer hard groeien blijft Logica in totaal achter door niet te groeien, en in de Benelux wederom een zware omzet terugval te laten zien.
De berichtgeving lijkt mij dus volkomen correct.
Diederik,
Het is weer dezelfde, niet verrassende stellingname als altijd.
Logica is al jaren sterk doordat zij in staat is te leunen op de prestaties van diverse landen i.t.t. een partij als Ordina. En juist dat beste redactie, is interessant voor klanten waar Logica zaken mee doet (in de Benelux).
De keuze voor de overbelichting van het negatieve sentiment jegens Logica van jouw kant zal ik dan ook nooit begrijpen en is eigenlijk ook niet relevant, maar eerder vervelend.
Feit blijft dat Logica in het derde kwartaal een hogere kwartaalomzet boekt, ondanks achterblijvende omzet binnen de Benelux! En dat lijkt me goed nieuws voor de klanten van Logica wereldwijd, maar ook in de Benelux.
Mvg,
Joop
@Joop Waarom nou weer beginnen over zogenaamde negatieve sentimenten? Het is weer dezelfde post van u, niet verrassend.
Als Logica Benelux de afgelopen jaren de omzet bijna ziet halveren (van ooit bijna 200 miljoen naar nu 126) EN deze omzet blijft dalende in het derde kwartaal met weer een -12% dan is dat toch (groot) nieuws?
Niks overbelichting, maar een juiste weergave van de situatie.
Overigens is Logica vandaag op de beurs de sterkste daler.. maar dat komt vast niet door het nieuwsbericht hier op Computable.
Joop, jouw verhaal is vooral interessant voor de aandeelhouders/
Als het in de Benelux bij Logica voor de zoveelste keer minder gaat, dan heeft dit negatieve gevolgen voor klanten en partners in de Benelux (en uiteraard ook het personeel).
Waar rook is is vuur. Maar ik vind het ongekend. Anderhalf jaar geleden 1/3 van de overhead er uit gegooid. Focus op sales gelegd en nog slechte resultaten met veel mensen op de bank.
Kom nu niet met de afhankelijkheid van de afwachtende overheid. Een bedrijf met 5000 medewerkers heeft toch een ruimere dekking dan alleen de overheid?
Er is duidelijk iets mis in de structuur en cultuur van Logica. En ik kan het weten. Ik ben er bij geweest.
@gedupeerde.
Je hebt een goed punt. Om redenen van kostenbesparing en efficientie is matching&resourcing gecentraliseerd. resultaat, zowel de afstand tot de klant, als de afstand tot de medewerker is vergroot. Ik heb diverse keren om cv’s gevraagd en geen mensen aangeboden gekregen. Je moet er gewoon achteraan bellen als klant. Mail wordt intern geforward en je hoort nix meer. Of je krijgt cv van verkeerde vestiging zodat reistijd een issue is. Ze moeten de vestigingen autonomer en dichter op de markt laten opereren. Logica moet haar blik meer op de klant richten en minder op Dhr. Kieboom.
Wilbert, het beste met je nieuwe baan.