Een op de drie ict'ers is deels of helemaal ontevreden over zijn werk. Dat blijkt uit onderzoek onder 2834 lezers van Computable. De werknemers die klachten hebben, zijn vooral ontevreden over hun werkgever.
Iets meer dan 20 procent van de ict'ers is wel tevreden over de functie, maar niet over de baas. Voor 9 procent van de ondervraagden is het precies omgekeerd: zij kunnen het goed vinden met hun baas, maar zijn niet blij met het werk dat ze doen. Bijna 5 procent van de Computable-lezers is op beide fronten ontevreden. Waar de pijnpunten precies liggen, is niet bekend.
Samenwerking met collega’s
Ondanks de relatief grote hoeveelheid klagende werknemers, is de meerderheid nog altijd tevreden. Ongeveer 66 procent is blij met baan en baas. Ook analisten van onderzoeksbureau Integron zien dat ict'ers best tevreden zijn over hun werk, dat gewaardeerd wordt met gemiddeld een 7,1. Vooral de samenwerking met collega's zou goed zijn.
Toch zien ook die onderzoekers dat de tevredenheid minder groot is dan een jaar geleden, toen het rapportcijfer gemiddeld een 7,5 was.
Ben je tevreden met je functie en werkgever?
66 procent: ja
20 procent: wel met mijn functie, niet met mijn werkgever
9 procent: niet met mijn functie, wel met mijn werkgever
5 procent: ik ben op beide punten ontevreden
Computables onderzoek
Aan het onderzoek deden 2834 lezers van Computable mee. Daarvan was 95 procent man en 5 procent vrouw. De online enquête werd gehouden van 20 september 2010 tot en met 7 oktober 2010.
En wat is het percentage van die ontevreden mensen die ook actief aan het zoeken is naar een leuke baan die wel gaat bevallen?
Ach @Peter, natuurlijk hoeft de werkgever of directe baas zich nergens druk om te maken, de ICT-er moet zelf maar op zoek. Dat is de makkelijkste gedachte die alweer aangeeft dat een ICT-er kennelijk als makkelijk vervangbaar en dus niet waardevol wordt gezien.
@Willem volgens mij is het juist andersom. Tegenwoordig is het zo dat jij als werknemer zelf je eigen carriere/leven in eigen hand heeft.
Misschien dat het heel kort door de bocht van Peter is om te zeggen dat ontevreden medewerkers meteen een andere baan moeten zoeken. Maar er is wel een eigen verantwoordelijkheid die je als werknemer moet nemen en daar kan je de gulden middenweg in vinden. Als je goed kan opschieten met je baas dan kan je hem waarschijnlijk aangeven wat je niet leuk vind aan je werk en dan is er misschien een mogelijkheid om leuker werk te doen. Als je noch met je baas noch met je werk tevreden bent dan moet je toch serieus bij jezelf gaan kijken of je daar wel op je goede plek bent.
Niet alleen de ICT-er is vervangbaar maar je huidige baan ook.
De zeer hoge ontevredenheid met de werkgever (25% van de werknemers) zou in bezorgde gezichten op de chefetages moeten resulteren. Ontevreden werknemers zijn meestal onproductieve werknemers en dat is -zeker in moeilijke tijden- funest! En dat terwijl de tevredenheid met eenvoudige middelen kan worden verhoogd. Key words: vertrouwen, verantwoording, “nieuw werken”, motivatie door beloning ook als het tegenzit, openheid, duidelijkheid. Helaas blijven de bezorgde gezichten meestal uit, omdat tekortkomingen naar de werknemers toe op directieniveau niet worden (h)erkend of doodgezwegen – en omdat star op KPIs staren en schuld naar onder doorgeven makkelijker is dan kleine structurele veranderingen doorvoeren. De mensen op de werkvloer zijn uit vlees en bloed – ze als human resources af te stempelen is de kern van het probleem.
Hoe definieer je werk?
Ik zie dat 86 procent van de respondenten tevreden is met hun functie (en daarmee het werk dat ze uitvoeren?), maar daarvan is 20 procent niet tevreden over de werkGEVER.
Titel lijkt me dus een beetje kort door de bocht!
Pfff. Hoeveel is dat in vergelijking met andere beroepen dan eigenlijk.? Verder vind ik zelf dat werk niet altijd leuk hoeft te zijn. In de zin van we zitten de hele tijden blij te giechelen en we gaan iedere week paintballen, en de baas is zo een joviale man, enzovoort. Ik werk gewoon om mijn hypotheek te kunnen betalen, soms is het leuk, soms wat minder, maar postbodes hebben het veel erger hoor!
Ishet reclame budget op of zo? Zeg Computable, hou eens op met reacties te laten staan, en artikelen te publiceren die verkapte reclame boodschappen zijn! Met alle excuus voor mijn frustraties hierover.
Het schijnt dat Centric nog mensen zoekt 😉
Dat een ict-er niet tevreden is over zijn werk (kunstje wat zij,hij doet om geld te verdienen) lijkt me een beetje overtrokken. Waarom ben je anders ict-ert geworden?
Ik kan me wel voorstellen dat je werk-omstandigheden van dien aard zijn, dat het plezier in je ict-kunstje je vergaat in de loop der tijd…
Vooral die werk-gevers, die maar niets van je willen snappen, voor een dubbeltje op de eerste ran gwillen zitten en verwachten dat je – net als een ict-systeem – gewoon aan en uit te schakelen bent. Oh ja en je moet ook nog alles leren in je eigen tijd, want daar is op de zaak geen tijd voor.
En hoeveel mensen zijn tevreden over het werk en de werkgever maar niet tevreden over de direct leiding-gevende?