Bij Centric loopt dit jaar de 'HR & payroll'-tak het beste. Er is grote vraag naar het digitale loonstrookje en het webportaal voor personeelsinformatie. Ook profiteert Centric van de toenemende uitbesteding van de salarisverwerking en de personeelsinformatie. Dat stelt directielid Karim Henkens.
De nieuwste klanten op het gebied van salarisverwerking ('payroll') en personeelszaken ('HR: Human Resources') komen uit Friesland. Zo vervangt de gemeente Leeuwarden zijn huidige personeelsinformatie en salarissysteem van ADP door software van Centric. Ook heeft de automatiseerder na een aanbesteding een opdracht gewonnen om een personeelsinformatie- en salarisverwerkingssysteem te leveren aan de nieuwe gemeente Súdwest Fryslân (een samenvoeging van de huidige gemeenten Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel, Wymbritseradiel en Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest Friesland).
Zelf afhandelen
Eerder dit jaar bracht de Sociale Verzekeringsbank, dat ADP-software gebruikte, zijn personeelsadministratie en salarisverwerking onder bij de ict-leverancier. Ook wist Centric grote gemeenten, zoals Haarlem (was klant van ADP), Meppel en Deventer (was klant van Raet) als klanten binnen te slepen en is het actief in het bedrijfsleven. 'Het is een leuke markt met veel innovatie', zegt Karim Henkens, directielid van Centric. 'Stilstaan kan niet als leverancier. Er zit veel beweging in, zowel bij de nonprofit- als bij de profitsector. Voor ons is het een structurele business geworden.'
Hij stelt dat deze tak binnen zijn bedrijf een uitstekend jaar doormaakt. Ondanks of juist dankzij de crisis. Organisaties zoeken naar manieren om de kosten te drukken en het versturen van de papieren loonstrook is zo'n post die met de digitalisering ervan kan worden weggesneden. Het digitale salarisbriefje, die werknemers kunnen inzien op een speciale portaal, rukt op, constateert Henkens. 'In bredere zin zie je dat werknemers op het gebied van personeelsinformatie steeds meer zaken zelf gaan afhandelen, zoals het bijhouden van vakantie- en verlofdagen en het indienen van onkostenvergoedingen. Daarvoor biedt Centric een webportaal aan dat meer functionaliteit biedt dan het digitale salarisbriefje.'
YouPP
Volgens Henkens boekt Centric succes met het ESS/MSS-webportalproduct YouPP (Your Personnelities Portal). ESS is een kreet voor 'employee self service' en MSS staat voor 'management self service'. YouPP ontsluit voor medewerkers en managers processen die met personeelszaken te maken hebben, inclusief salarisinformatie. Achter YouPP zitten de salarissystemen en de HR-systemen van Centric. De salarissystemen zijn Paymaster voor het bedrijfsleven en de Salarisdienstverlening LPS en PASO voor de overheidssector. Tot de HR-oplossingen behoren PIMS@all, PersMaster en PersMaster voor de overheid.
'YouPP slaat aan. We hebben er fors in geïnvesteerd, maar we blijven er aan sleutelen, omdat we de feedback van de gebruikers erin willen verwerken.' Een sterk punt van de salarispakketten, vindt Henkens, is dat nieuwe cao's er makkelijk in te regelen zijn. Daarnaast profiteert Centric van de huidige outsourcingstendens. Die gaat verder dan alleen het elders laten verwerken van de loonstrookjes. Organisaties willen af van personeelsadministratie en stoten in sommige gevallen zelfs onderdelen van personeelszaken af.
'Wij hebben op de markt van salarisverwerking en personeelsinformatie een grote slag gemaakt door drie jaar geleden twee salarisverwerkingslijnen van toen nog LogicaCMG over te nemen, vertelt Henkens. 'Het ging om PersMaster/PayMaster voor het midden- en kleinbedrijf en PersMaster voor de Overheid/PASO. We hebben er een succesvolle activiteit van weten te maken. Logica had er een aantal jaren weinig meegedaan, maar nadat klanten eenmaal door hadden dat wij er serieus mee doorgingen, bleven ze bij ons.'
Oud zeer bij Logica
Logica verkocht eerder dit jaar zijn resterende, verlieslatende salarisverwerkingstak voor de grootzakelijke markt aan ADP. Henkens geeft aan dat Centric heeft gekeken naar de mogelijkheid om ook op dit deel te bieden, maar heeft uiteindelijk afgezien van een bod. 'Laat ik het netjes formuleren: er was ook niet veel enthousiasme bij Logica te bespeuren om opnieuw met ons in zee te gaan. Er zat wat oud zeer omdat Centric de PayMaster-tak weer zo snel tot een succes wist te maken. Ik had overigens niet verwacht dat Logica zo snel de overige HR-activiteiten ook van de hand zou doen. Ik ben bang dat het bedrijf het een beetje over zichzelf heeft afgeroepen door een aantal jaren terughoudend te investeren in dit segment. Dat kan niet. Klanten hebben verwachtingen van hun leverancier. Daar ligt de crux. Niet voor niets investeren wij veel in softwareprojecten en infrastructuurmodellen. Anders onderscheid je je ook niet van andere partijen en blijf je niet aan de bak.'
Een andere reden om geen bod uit te brengen op het resterende salarisverwerkingsdeel van Logica was dat Centric net in een aantal grote commerciële trajecten zat. 'Zo'n overname met nieuw personeel en nieuwe klanten kan dat soort trajecten organisatorisch in de weg zitten. Dan snij je je als bedrijf in de vingers.' Bovendien, benadrukt Henkens, 'was algemeen directeur en eigenaar Gerard Sanderink net bezig met het kopen van Strukton. Hij kan zijn geld maar één keer uitgeven.'
Ik ben werkzaam bij de gemeente Meppel en heb de gebruikersnaam en wachtwoord gekregen, maar ik kan er niet in komen bij het loonstrookje
Hoe zou ik er wel in kunnen komen?