Door cloud computing verandert de rol van de ict-beheerders ingrijpend. De systeembeheerder verandert in een beheerder van diensten. Volgens Mike Chung van KPMG zal de ict-beheerder op termijn zelfs uitsterven. Ict-beheer en cloud computing is één van de onderwerpen bij Computable-rondetafeldiscussies op Infosecurity in de Jaarbeurs in Utrecht. Daar leiden redactieleden van het ict-vakblad verschillende sessies over actuele onderwerpen in de ict.
Mike Chung van KPMG: 'Systeembeheerder wordt in de cloud een uitstervend ras, zeg maar een kantklosser of mandenvlechter van de 21e eeuw. Behalve voor het onderhouden van koppelvlakken met de interne ict zal zijn werk steeds meer worden uitgefaseerd. Aan de kant van de afnemer zal zijn werk worden vervangen door contractbeheerders en juristen.'
Kurt Glazemakers, cto Terremark Europa, ziet de toekomst minder zwart-wit: 'In het geval van SaaS (software as a service red.) verandert de rol van de systeembeheerder ingrijpend. Hij hoeft geen applicatiekennis meer te hebben, maar dient zich te focussen op de beschikbaarheid van de hardware en het netwerk. Bij infrastructure as a service is er minder verschil met zijn huidige rol'.
Chung nuanceert: 'cloud computing heeft vooralsnog een zeer bescheiden aandeel in de ict-markt, het gaat om minder dan vijf procent. Voorlopig zal er nog veel lokaal geïnstalleerde ict zijn waardoor ict-personeel nodig blijft.'
Hij vervolgt: 'Het aandeel van cloud computing groeit echter gestaag met twintig tot dertig procent per jaar. Vrijwel alle bedrijven die cloud computing afnemen zullen in de komende jaren te maken hebben met een hybride situatie van on-premise en cloud computing naast elkaar. Wellicht worden delen van de ict ook uitbesteedt of elders gehost. Technische integratie en goed beheer van verschillende leveranciers worden dan uitdagingen.'
Niet altijd goedkoper
De deelnemers aan de discussie zijn ook kritisch over de vaak door leveranciers aangehaalde financiële voordelen van cloud computing. Bram Veenhof, webarchitect bij Microsoft: 'De cloud is niet alleen maar goedkoper. Als een oplossing geen gebruikmaakt van specifieke cloud computing-voordelen zal het zelfs duurder zijn. Cloud computing maakt scenario's, met name met piekbelasting en periodiek gebruik wel goedkoper, maar er zijn ook voorbeelden waar cloud computing duurder is.'
Overzicht Rondetafel-discussies Computable
De Computable-sessies vinden plaats tijdens die gecombineerde beurzen Infosecurity, Tooling Event en StorageExpo in de Jaarbeurs in Utrecht.
3 november
10.00 – 11.00 uur IPv6
11.30 – 12.30 uur Storage trends
13.30 – 14.30 uur Systeembeheer in de Cloud
15.00 – 16.00 uur Storage in de cloud
4 november
10.00 – 11.00 uur Gerichte aanvallen
11.30 – 12.30 uur Mobiele apparaten in het netwerk
13.30 – 14.30 uur Patchmanagement
15.00 – 16.00 uur Informatiebeveiliging
De sessies vinden plaats op stand D-159
Wie beheert de cloud dan?
Door het een ander naampje te geven verdwijnt iets nog niet.
Heeft dhr. Chung kennisgenomen van het feit dat menig bedrijf apathie koestert tegen alle vormen van cloud computing?
Klinkt een beetje als de “paperless office” van vroeger.
Wie beheert de verbinding naar de cloud?
Zal de Cloud branche specifieke applicaties bieden? En zullen ze die beheren?
Die artikelkoppen moeten nu eenmaal altijd reacties uitlokken. Je ziet steeds dat Computable-artikelen naar het einde toe, meer genuanceerd worden.
Dat ICT verandert is een feit, er blijven echter systemen die beheert moeten worden, of deze nu in de bezemkast staan, in een datacenter of in een zeecontainer. Deze systemen moeten worden beheerd zoals dat nu ook gebeurt. De systeembeheerder/serverbeheerder zal daarom zeker wel blijven bestaan, wellicht worden de taken anders.
Daarnaast zijn er altijd clients die verbinding maken met die systemen, of dat nou lokaal of een remote systeem is dat maakt niets uit, er zal iemand aanwezig moeten zijn (op locatie, danwel in india) om support te verlenen op de clients.
Daarnaast zijn er nog steeds netwerken, lan, wan, VPN’s en locale switches, datacenter switches die beheerd moeten worden.
Zo zie je, er is altijd plek voor een:
– systeembeheerder
– serverbeheerder
– werkstation beheerder
– netwerkbeheerder
hoe en waar hij dit beheert verandert, de applicaties en technieken veranderen het beroep zal nooit uitsterven omdat systemen zichzelf mooit 100% volledig kunnen installeren, configureren en beheren.
Ik begrijp Glazemakers’ reactie niet helemaal. Juist bij SaaS verandert de rol van systeembeheerder meer riching applicatiebeheerder. Bij SaaS draait het tenslotte om applicaties die beschikbaar dienen te blijven.
Bij IaaS blijven de taken van de systeembeheerder zoals we die nu kennen ongeveer hetzelfde.
Dit klinkt weer als de zoveelste stropdas van een groot consultancyburo.
Ik kom ze te vaak tegen op projecten, de KPMGers, Accentures, PWCers, Deloittes, zij doen de blabla en Business Consultancy, strak in het pak gestoken en halen hun neus op voor de techniek en de technici. Die huren ze zelf wel in op hun projecten, of offshoren het naar India.
Deze jongens zien ICT als een commodity uit de kraan, dat “is er gewoon, net als water en gas”, zonder zich te realiseren dat ook gas en water niet uit de kraan komen zonder de mannnen die pompen en centrales en (pijp-)leidingen onderhouden.
Let wel: ik heb veel te maken met kleinere klanten die liever met een techneut hier in NL praten dan met een callcenter van een automatiseerder in India of China, die op papier idd Engels praten, maar die alleen maar snel zijn in het op “customer action” zetten van servicecalls.
Cloud computing is leuk voor Twitter of Facebook of Hyves, bedrijfskritische applicaties worden liever toevertrouwd aan mensen die je kent en kunt vertrouwen en waar je naar toe kunt lopen als het niet werkt.
Ik vraag me af wie verantwoordelijk is voor de uptime en de security van de cloud. Laatst las ik nog dat beheerders de meest gewilde beroepsgroep gaan worden. Is dit weer zo’n verhaaltje om angst te zaaien?
Helaas dreig ik aan den lijve te gaan ondervinden dat dit een waarheid als een koe is. De aanbieders van clouddiensten rollen over elkaar heen om zich hier binnen te vechten. Voor de komende twee jaar zit ik nog wel goed, maar daarna?
Het lijkt een onontkoombare ontwikkeling, maar aan de andere kant schuilen er ook gevaren in de overstap. Zaken die ik mij bijvoorbeeld afvraag en overdenk:
– Maatwerk wordt onbetaalbaar. De expertise die ik hier inbreng op tal van gebied zal dan telkens ingehuurd moeten worden en sommige ‘creatieve oplossingen’ worden gewoon onmogelijk. Daardoor wordt onze dienstverlening (accountancy)ook een ‘eenheidsworst’.
– Je hangt je totale bedrijfsvoering op aan een glasvezeltje. Er zitten vele kilometers koper/glas waar je totaal geen invloed op hebt tussen kantoor en datacenter.
– Met het gemeengoed worden van ‘de cloud’ ontstaat er een ongekende centralisatie van kennis en macht. Enkele fusies van datacenter exploitanten (vergelijk maar eens met het samengaan van hostingbedrijven!) en je hulpvaardige provider verandert overnight in een een starre bitten-boer en verschuiven ze je data even aar een datacenter in Verweggistan omdat het daar allemaal een stuk goedkoper kan.
Ben je het er niet mee eens?
Jammer dan: dan koop je maar weer nieuwe servers en haal je alles maar weer in huis tegen ongekend hoge kosten. De concurrentie is immers ook geconvergeerd tot een mega-databoer.
En waar haal je dán ooit nog een vaardig systeembeheerder vandaan?
– Wanneer de cloud inderdaad de vlucht neemt die men voorspelt, dan zal de belasting van het netwerk ook evenredig toenemen. Met name aan de capaciteit bij de knooppunten en datacenters is het niet denkbeeldig dat de limiet van zelfs glasvezel bereikt zal gaan worden.
– Door de concentratie van data worden datacenters onvermijdelijk doelwit van hackers. Niet alleen van buitenaf, maar ook van binnenuit: wat gebeurt er twee pizza-dozen verderop? Wordt daar een botnet gehost? Gooit justitie zometeen het hele datacenter plat? Of legt een hacker met een botnet-aanval dat hele center plat?
Kortom: wie voor de cloud kiest legt zijn lot in handen van de IT-cowboys met de stropdassen en kan alleen nog maar hopen en bidden dat het allemaal zo goed blijft gaan als dat ze je het ooit hebben voorgespiegeld. Je lot weer in eigen handen nemen zal een schier onmogelijke zaak blijken gelet op de hoge kosten die dat met zich mee zal brengen…
Ze hebben wel humor bij KPMG. Vroeger dachten ze dat 5 computers op de hele wereld genoeg was….
Had je ook maar 5 beheerders nodig gehad…
Nee, in plaats van ict beheerders, juristen aanstellen dat is een stuk goedkoper. Kun je achteraf wel lekker procederen als de cloud zich niet aan de afspraken heeft gehouden.
En al die speciale applicaties dan waar er per bedrijf al tientallen van zijn?