In onze branche worden vele mooie initiatieven ontplooid om ‘het nieuwe werken’ mogelijk te maken. Innovaties en ontwikkelingen volgen elkaar dan ook in hoog tempo op. Vervolgens wordt bekeken waar deze nieuwe mogelijkheden concreet in de markt kunnen worden ingezet. Nieuwe (mobility) tools en innovaties zijn daarbij leidend en bedrijfsprocessen worden op die tools afgestemd.
Is dit de juiste benadering? Ik denk van niet. Want als we dit omdraaien, dan blijkt de vraag vaak veel specifieker dan de mogelijkheden die een standaardoplossing biedt. En dat is eigenlijk ook logisch. Want hoe zou één oplossing tegemoet kunnen komen aan de doelstellingen van al die verschillende bedrijven?
Welke rol kan Mobility in het nieuwe werken spelen? Kijk naar de mobiele medewerkers en hoe zij hun werk doen. Vaak hebben zij méér en andere communicatiemiddelen nodig dan e-mail, een agendafunctie, internet en telefoon. Of juist minder. Stel (mobiele) medewerkers daarom steeds de vraag: ‘wat heb je écht nodig?’ en speel daarop in. Dan wordt mobiele werkplek geoptimaliseerd, zodat de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomt. En zodat deze volledig aansluit op de bedrijfsprocessen.
Ieder bedrijf heeft immers zijn eigen doelstellingen, processen en systemen. Er is geen gezamenlijk doel, dus er is ook niet één weg naar dat doel. Dat is dus nooit een standaardoplossing. Daarom is mijn motto: 'Zoek niet naar de maakbare klant, maar zoek naar de maakbare oplossing'.