TypeResult voorziet webwinkeliers van Google Instant functionaliteit in hun shops. Na het intikken van de eerste letter van een zoekopdracht worden resultaten met foto, omschrijving en prijs weergegeven. Het Nederlandse bedrijf Qweery implementeert deze in huis ontwikkelde functie al een jaar succesvol bij webshops. Het effect van TypeResult is door middel van een A/B test* onderzocht door consultancybureau Online Dialogue bij fonq.nl, het eigentijdse webwarenhuis.
Qweery levert zoek- en navigatieoplossingen voor e-commerce websites die zorgen dat bezoekers de content en producten beter en sneller dan ooit kunnen vinden. Tijdens de A/B testen kregen 50% van de bezoekers bij fonq.nl (en 4 andere fonq webwinkels) de oude zoekfunctionaliteit en de andere 50% de Qweery zoekfunctionaliteit ‘TypeResult’ aangeboden. Vervolgens zijn bij deze twee groepen het conversiepercentage en de omzet gemeten.
"In de A/B test bij fonq.nl hebben we de zoekbox van TypeResult, die bezoekers direct na de eerste ingetikte letter al resultaten laat zien, geplaatst. Door de snelheid en door het feit dat de resultaten automatisch de juiste volgorde hebben, vindt de bezoeker sneller de gewenste producten en zal daardoor ook sneller tot aankoop overgaan", zegt Qweery directeur Ramon Cohen de Lara. Cohen de Lara legt uit. "Het belangrijkste onderdeel van een zoekfunctie is het tonen van de resultaten in de juiste volgorde. De volgorde wordt bepaald op basis van relevantie. Deze relevantie kent onderdelen zoals de zoekopdracht, de opbouw van de content, het gebruik van filters maar ook wie de zoekopdracht uitvoert. Het zoekplatform van Qweery kent verschillende elementen die met deze factoren rekening houden maar ook leren van wat er echt gebeurt. De basis voor de extra omzet bij onze klanten wordt gelegd door de inzet en combinatie van deze relevantietools, onze in-house ontwikkelde algoritme- en zelflerende ranking-modellen, snelheid van zoeken en navigeren, alsmede hoe en waar wij onze zoek- en navigatie oplossingen op de site tonen."
"Wij hebben zelf slechts enkele regels javascript ingevoerd om de volledige functionaliteit op onze webshops beschikbaar te maken. Het uiteindelijke resultaat is indrukwekkend", aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonq.nl. "Vijf van onze webshops laten bij gebruik van onze interne zoekmachine in de A/B test een gemiddelde conversiestijging van 49% zien."
Het e-commercebedrijf fonq.nl bestaat uit meer dan 60 webwinkels. Daarmee is het een van de grootste ketens van webwinkels in Nederland. Fonq heeft inmiddels al haar webshops voorzien van de uitgebreide search met zoekverfijning van Qweery (filters, facetten en sliders in het zoekresultaat). Komende maand zal Qweery ook een deel van haar navigatiefunctionaliteiten bij fonq.nl implementeren. Zo zullen de bezoekers nog makkelijker producten kunnen vinden.
Om deze high-end search kwaliteit voor een bredere webshop doelgroep bereikbaar te maken, heeft TypeResult.com vanaf heden ook een gratis versie beschikbaar voor webshops met maximaal 1.000 producten. Hiervoor worden géén implementatiekosten en géén maandelijks licentietarief berekend. Het enige verschil met betaalde licenties, is dat bovenaan de website met eigen zoekresultaten één affiliated advertentie getoond wordt (gerelateerd aan de zoekopdracht) die uit het advertentiebestand van TypeResult komt.
*Het volledige A/B test rapport is op TypeResult.com te downloaden.